actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2015, 11:15
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
School schrapt speeltijd: "Te veel gedoe en tijdverlies"

School schrapt speeltijd: "Te veel gedoe en tijdverlies"

De 180 kinderen van basisschool De Hoogvlieger in Aarschot mogen 's namiddags niet meer buiten spelen. De directie heeft de speeltijd afgeschaft. Te veel gedoe en tijdverlies, is de uitleg. Geen goede zaak, zo zeggen experts. Dat meldt Het Laatste Nieuws.

"Eigenlijk duurt de namiddagspeeltijd maar tien minuten. Maar eer de kinderen weer aan de slag zijn, zijn we algauw 25 minuten verder", zegt directrice Anouk Cleeremans. "Het vergt te veel organisatie: jassen aan, trappen af, jassen weer uit, etc. Als het regent moeten de 180 leerlingen bovendien onder het afdak staan: veel te veel volk op een te kleine plaats."

Volgens de directrice zou de nieuwe regeling - die ook geldt voor de kleuterklasjes - geen al te grote impact hebben "omdat de kinderen nog steeds pauze krijgen, maar dan geďntegreerd in het klasgebeuren". Hoe de kinderen zich bezighouden tijdens de pauzes in hun klas, mogen de leerkrachten zelf beslissen.

Verschillende ouders zijn echter niet over het 'proefproject' van de school te spreken. Volgens hen kunnen hun kinderen de frisse lucht van de namiddagpauze goed gebruiken. Daarmee is ook kinder- en jeugdpsycholoog Koen Lowet het eens. "De speeltijd in open lucht is destijds niet voor niets ingevoerd. Kinderen moeten kunnen bewegen en hun hoofd even leegmaken. Bovendien zijn de sociale vaardigheden die kinderen leren óók belangrijk voor hun opvoeding."

Bron: DM, 3 december 2015

Mening:
Ikzelf heb al enkele stagelessen gegeven na de pauze en begrijp zeker dat pauzes, qua organisatie, voor redelijk wat frustratie zorgen bij leerkrachten. Ik hou er in mijn hoofd dan ook vaak rekening mee dat ik ongeveer 5 minuten van mijn les 'kwijt' ben doordat het naar de klas gaan na de pauze niet zo snel verloopt als dat de meeste leerkrachten verwachten.

Uiteraard is het niet fijn dat je hierdoor als leerkracht telkens tijd verliest, maar om hiervoor de namiddagpauze van de kinderen af te nemen, gaat in mijn ogen een beetje te ver. Leerlingen hebben nood aan afwisseling als ze al twee lesuren informatie hebben moeten absorberen. Zelfs in de basisschool lijkt het me voor de leerlingen broodnodig om even een frisse neus te halen als afwisseling van het educatieve proces dat in de klas gaande is.

Om dan te stellen dat deze leerlingen hun pauze nog wel krijgen, maar deze dan geďntegreerd wordt in het klasgebeuren lijkt me een beetje absurd. Dan blijven ze nog altijd in leermodus volgens mij. Het lijkt mij dus een goede zaak om leerlingen te laten genieten van de namiddagpauze, die slechts 10 minuten duurt, in de buitenlucht.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 3rd December 2015 om 11:25.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2015, 11:54
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
School schrapt speeltijd: "Te veel gedoe en tijdverlies"

Ik ben het volledig eens met Z*ë. De speeltijd vervangen door een lesvrij moment in de klas is volgens mij niet zo gezond. Wat gaan leerlingen dan doen? Hun stuk fruit opeten al zittend achter de bank? Ik vind dat leerlingen de vrijheid moeten hebben om even alles los te laten en zich uit te leven op de speelplaats. Een frisse neus is ook belangrijk voor de concentratie achteraf. Het lijkt mij niet zo erg om in de lagere school even 5 minuten van je les te verliezen? In het middelbaar bouw ik dit ook in mijn planning in.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd December 2015, 13:00
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Leerlingen, zeker nog zulke jonge leerlingen, hebben nood aan beweging. Dat het organisatorisch soms wat tijd kan kosten, begrijp ik goed maar ik vermoed dat de leerkrachten wel op negatief vlak verschil gaan merken als de leerlingen zich niet even kunnen uitleven op de speelplaats. Of je gaat tijdens die 'pauze' een chaos in de klas krijgen. Van zulke leerlingen mag je niet verwachten dat ze tijdens een vrij moment op hun stoel blijven zitten en rustig met de leerling naast zich praten terwijl ze vroeger op de speelplaats hun energie kwijt konden. Ik snap dus dat de moeder hier problemen mee heeft.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd December 2015, 15:10
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Ik ben van mening dat het belangrijk is dat leerlingen een pauze moeten krijgen. Het is volgens mij ook beter om deze pauze in buitenlucht te laten doorgaan.

Zelf voel ik dat mijn concentratie daalt na ongeveer anderhalf uur te zitten luisteren naar docenten en ijverig notities te moeten nemen. Wat moet dit dan wel niet zijn voor jongere leerlingen?

De concentratie daalt en wat krijg je als je leerlingen niet meer de kans geeft om even een frisse neus te halen? De leerlingen gaan zich nog minder kunnen concentreren. Hierdoor verlies je als leerkracht ook veel tijd. Het is inderdaad zo dat als je een klas moet gaan halen na een pauze, dit vijf minuten van je tijd vraagt maar weegt dit op tegen een klas dat zich helemaal niet kan concentreren en je dus zo vijftig minuten verliest?

Ik ben van mening dat je leerlingen beter een pauze geeft in buitenlucht maar deze pauze dan misschien vijf minuten inkort.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd December 2015, 16:39
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Het lijkt me geen goed idee om de pauze af te schaffen voor kinderen. Leerlingen hebben nood aan beweging. Ze moeten hun energie ergens kwijt. Eventjes (of veel langer) spelen na een les waar je voortdurend zit lijkt me dan ook geen overbodige luxe. Ik vraag me ook af hoe dit verder gaat escaleren. Gaan de leerlingen tijdens de les nog kunnen opletten, ontstaan er problemen tijdens de les en/of gaan ze thuis nog gemotiveerd aan huistaken beginnen?

Misschien is het beter om de pauze in te korten in plaats van helemaal af te schaffen. Kinderen krijgen zo toch eventjes een moment waarbij ze stoom kunnen afblazen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.