actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2015, 20:09
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Steeds meer 65-plussers voor de klas

Steeds meer 65-plussers voor de klas

In het schooljaar 2014-2015 waren er 520 65-plussers, onder wie 222 gepensioneerden, aan de slag in de Vlaamse scholen. Dat aantal is de laatste jaren stelselmatig gestegen. Zo blijkt uit cijfers die Belga heeft opgevraagd bij minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).

In het onderwijs is het altijd al de regel geweest dat men kan blijven werken tot aan het einde van het schooljaar waarin men de pensioengerechtigde leeftijd van 65 jaar heeft bereikt. Maar sinds 2009 is het ook makkelijker geworden om gepensioneerden verder te laten werken in het onderwijs.

De voorbije jaren is het aantal 65-plussers in de Vlaamse scholen toegenomen. In 2009 ging het nog om enkele tientallen personeelsleden, in het schooljaar 2010-2011 steeg dat naar 399 65-plussers, onder wie 141 gepensioneerden. En in het voorbije schooljaar 2014-2015 stond de teller op 520 65-plussers, onder wie 222 gepensioneerden.

Volgens het kabinet van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) zijn de redenen uiteenlopend. Zo is er de veroudering van het korps (met name in het secundair onderwijs). Daarnaast raakt het systeem op zich ook beter bekend. Verder kan het altijd zijn dat mensen na hun pensioen even terug komen omwille van specifieke noden, bijvoorbeeld een school die geen vervanger vindt en daarom een beroep doet op een gepensioneerde collega.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150923_01882896

Eigen mening: Ik vind het om te beginnen al vrij 'vreemd' dat men in dit artikel zegt, dat een school geen vervanger kan vinden. Als ik eens in de omgeving rondkijk, ken ik genoeg leerkrachten die geen werk vinden.
Ik vind het misschien wat oneerlijk om gepensioneerden te werk te stellen, in plaats van de jonge garde aan te spreken. Gepensioneerden hebben vaak toch een verouderde stijl en zijn niet meer op de hoogte van alle nieuwe tools en technieken die er de dag van vandaag gebruikt worden. Zij houden eigenlijk jonge, gemotiveerde leerkrachten 'van het werk', die bruisen van nieuwe ideeën. Anderzijds denk ik dat oudere leerkrachten veel meer ervaring hebben in het vak, wat natuurlijk ook zeer positief kan zijn.
Wat ik misschien wel een goed idee zou vinden, is om de gepensioneerde leerkracht in te zetten als 'ondersteuning' voor beginnende leerkrachten. Ik hoor vaak dat er niet genoeg begeleiding is voor beginnende leerkrachten en dat zij daardoor ook snel afhaken. Op deze manier kunnen gepensioneerde leerkrachten toch nog aan het werk blijven, maar hebben de 'nieuwe' leerkrachten ook de kans om zich te bewijzen in het onderwijs.

Laatst aangepast door S*ofie.Buyens : 23rd September 2015 om 20:20.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.