actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2008, 02:03
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs up Rouwverlof wordt langer

Rouwverlof wordt langer


De federale minister van Werk en Gelijke Kansen, Joëlle Milquet (CDH), wil het rouwverlof in 2009 verlengen van 3 tot minstens 10 dagen. Dat heeft ze geantwoord op een vraag van CD&V-kamerlid Stefaan Vercamer. Milquet overlegt vrijdag met haar collega van Sociale Zaken, Laurette Onkelinx (PS).



De CD&V-kamerleden Lieve Van Daele en Stefaan Vercamer werken naar eigen zeggen aan een gezamenlijk wetsvoorstel om het rouwverlof voor een werknemer te verlengen van 3 (of 4) naar 10 dagen.

'Bij het overlijden van een partner of een kind krijgen de nabestaanden vandaag amper de tijd om de administratieve kant te regelen. Ruimte om stil te staan bij het verlies en het immense verdriet is er niet. In een samenleving waar het tempo hoog ligt, is deze ruimte geen overbodige luxe', aldus Vercamer en Van Daele. Vroegere wetsvoorstellen om de rouwperiode te verlengen zijn vooral om budgettaire redenen gestrand. Volgens Milquet zou de verlenging van het rouwverlof geen zware budgettaire last zijn. (belga)


Blog DS, 24-10-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2008, 23:25
Coleta's Avatar
Coleta Coleta is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Blauberg
Posts: 78
Stuur een bericht via MSN naar Coleta
De tijd dat iemand nodig heeft om een overlijden al deels te verwerken, in die mate dat men zich weer kan concentreren en verder kan gaan, is denk ik voor iedereen verschillend en sterk afhankelijk van wie er overlijdt. Wanneer er iemand overlijdt die je echt goed gekend hebt en waar je een hele goede band mee had, dan is het moeilijker om er over heen te geraken. Zoals in het artikel vermeld wordt krijgt men nu maar 3 ŕ 4 dagen rouwverlof. Dit vind ik wel heel weinig en daar mogen gerust enkele dagen bij. Tot een week rouwverlof moet zeker kunnen. Ik hoop dan ook dat het voorstel wordt ingevoerd of dat er toch enkele dagen extra rouwverlof bijkomen. Het heeft dan ook geen zin volgens mij om terug te gaan werken als je je toch niet kan concentreren. Veel mensen zullen nog meer tijd nodig hebben voordat ze verder kunnen, maar er moet nu eenmaal een afspraak zijn en het is onmogelijk om iedereen pakweg drie maanden rouwverlof te geven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2008, 14:22
Annelies-Daelemans Annelies-Daelemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Schoten
Posts: 40
Geen overbodige luxe

Als je weet, dat er vandaag de dag vaak een week tussen het overlijden en de begrafenis zelf is, zijn 3 dagen echt wel heel weinig. Stel dat je je partner verliest, en je zelf nog tot het werkende deel van de bevolking hoort, zou je dan technisch gezien nog moeten gaan werken in de week tussen het overlijden en de begrafenis zelf. Als je daar eens goed over nadenkt, is dat gewoon absurd!10 dagen heb je minstens nodig, al is het maar om te laten doordringen wat je overkomen is.
Het wetsvoorstel om dit rouwverlof te verlengen, kan ik alleen maar steunen!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th October 2008, 10:56
Mathias Van der Sanden Mathias Van der Sanden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 65
De tijd om dit drama te verwerken verschilt van persoon tot persoon. Nu zijn het 3 ŕ 4 dagen, dat vind ik persoonlijk toch wat weinig. Dan zou men zoals hieronder reeds aangehaald moeten gaan werken tussen het overlijden en de begrafenis. Dit kan bij mij niet door de beugel.
Iemand uit de vriendenkring van mijn ouders is zo zijn job kwijt geraakt. De man had net zijn zoon verloren na een verkeersongeval en had langer dan 3 dagen nodig om dat min of meer te verwerken. Zijn werkgever vond het echter welletjes geweest en gaf hem zijn ontslag waardoor de man nog eens een tegenslag te boven moest komen. Dat vind ik echt onrechtvaardig.
Dus ben ik ook een voorstander dat men het rouwverlof verlengt!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th October 2008, 13:28
Silke De Roover Silke De Roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Pulderbos
Posts: 49
Ik vind het wel goed dat men het gaat verlengen, want de eerste 3,4 dagen heb je het toch ontzettend druk met alles te regelen. Je hebt geen tijd om na te denken want er moet zoveel inorde gebracht worden. En iemand verliezen is een heel lijdensproces, als men al direct terug gaat werken gaat men het proberen te ontwijken en gaat men achteraf een serieuze klap krijgen. 10 dagen is nog niet al te veel, maar dat is al wel meer aanvaarbaar dan 3,4 dagen. Natuurlijk is dit voor iedereen anders, iedereen verwerkt dit op een andere manier. En de ene zit graag alleen, en de andere heeft graag iets om handen. Het leven gaat inderdaad door maar je moet het wel een plaats kunnen geven in het leven.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 3rd November 2008, 19:22
Sofie Geerinckx Sofie Geerinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 70
Dit is een ongelooflijk goed idee en ik kan het alleen maar toejuichen. 3 ŕ 4 dagen is echt veel te weinig om zoiets te verwerken, de tijd die mensen nodig hebben hangt natuurlijk af van mens tot mens. Maar over het algemeen hebben mensen in deze samenleving veel meer tijd nodig om zoiets te kunnen verwerken door het verhoogde tempo. Maar ik kan niet geloven dat er mensen zijn die dit alles kunnen verwerken op 3 ŕ 4 dagen. Want wanneer de gehele administratieve kant geregeld is zit het rouwverlof er al volledig op en moet je tijdens het werken nog eens allerlei zaken regelen. Zo krijg je dus geen tijd om te rouwen.

Dit is ook iets wat mijn familie en ik 3 maanden geleden hebben meegemaakt. Zo is mijn grootvader overleden, bijna een maand na het overlijden ben je nog steeds bezig met het regelen van zaken en heb je geen tijd om te beseffen dat deze persoon er daadwerkelijk niet meer is. Wanneer dit dan uiteindelijk begint door te dringen ben je al lang aan het werken. Dit kan natuurlijk zorgen voor problemen om het werk omdat je de hele tijd met je gedachten ergens anders zit.

Daarom dat een verlening van het rouwverlof een zeer goed idee. Omdat men dan ook meer tijd heeft om alles administratief op orde te brengen en kan men sneller beginnen met rouwen. Maar volgens mij zit de kans er in dat mensen nog extra weken verlof gaan aanvragen om zo een ingrijpende gebeurtenis te verwerken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.