actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2008, 19:59
stijn.neefs stijn.neefs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 31
Vandaaltjes moeten jaar lang vuil opruimen; Burgemeester laat gerecht links liggen

Burgemeester laat gerecht links liggen en beslist zelf over lot van jonge daders

MERCHTEM - Een jaar lang zwerfvuil opruimen. Dat is de straf die vier jongeren uit Merchtem enkele dagen geleden van hun burgemeester kregen opgelegd, nadat ze betrapt werden op vandalisme op het kerkhof. Burgemeester Eddie De Block (Open VLD) nodigde de vier vandalen samen met hun ouders uit op zijn kabinet en speelde zelf voor rechter. 'Dit heeft meer effect dan die jongens voor de rechtbank te slepen.'

Op 10 november trokken vier jongeren van 16 en 17 uit pure verveling naar het plaatselijke kerkhof in Merchtem. Daar begonnen ze verstoppertje te spelen, maar hun kinderspelletjes mondden al snel uit in vandalenstreken. Bloemstukken werden vernield, planten werden vertrappeld, een pot ging aan diggelen en de vier liepen verschillende keren over de graven. De schade bleef al bij al beperkt, maar zowel de gemeente als de nabestaanden tilden behoorlijk zwaar aan de feiten.

Toen de vier jongens zopas werden geïdentificeerd, werd er tot hun eigen verbazing geen gerechtelijke procedure opgestart. In plaats daarvan kregen ze een uitnodiging van de burgemeester. 'Ik wilde hen samen met hun ouders spreken op mijn kabinet', vertelt Eddie De Bock, burgemeester van Merchtem. 'De schade was inderdaad niet groot en op het eerste gezicht lijkt dit inderdaad een bagatel, maar die kerels hebben grafschennis gepleegd en daarvoor moesten ze gestraft worden.'

Burgemeester De Block wilde echter liever niet dat het gerecht er zich mee zou moeien. 'Iedereen weet toch wat er gebeurt als je voor zoiets een gerechtelijke procedure opstart. Dan moeten ze voor de jeugdrechter verschijnen, maar voor je het goed en wel beseft, staan ze hier terug en hebben ze amper beseft dat ze iets fout gedaan hebben. Nu hebben we samen met hun ouders beslist dat ze een jaar lang moeten helpen zwerfvuil op te ruimen. Dat heeft veel meer effect.'

Volgens de verantwoordelijke van het Merchtemse kerkhof heeft niemand problemen met de alternatieve straf die de burgemeester, in onderlinge afspraak met de ouders, de jongeren oplegde. 'Integendeel zelfs', aldus Soike De Block. 'Het is nu alleen maar hopen dat ze er iets van opsteken en niet in herhaling vallen.'

Intussen is het al de tweede keer dat de Merchtemse burgervader op deze manier te werk gaat. 'Enkele jaren geleden heb ik precies hetzelfde gedaan, toen vier jongeren ons skatepark beschadigden. Ze hebben toen een hele zomer moeten helpen in het containerpark. Met het gewenste effect als resultaat.'

'Noem het een vorm van snelrecht', stelt de Merchtemse burgemeester. 'De champetter van vroeger deed uiteindelijk niets anders. Als die zo'n gastjes betrapte op het stelen van een appel, ging hij met hen naar de boer, waar ze een hele zomer lang appelen moesten plukken. Veel dingen kan je beter op deze manier oplossen. Dat gaat niet alleen sneller, het is ook efficiënter. Ik kan het andere burgemeesters zeker aanbevelen. Als je justitie inschakelt, wordt het meteen een heel gedoe. Terwijl je die kerels nu zelfs nog een beetje helpt, want anders hadden ze wellicht een strafblad aan hun broek met alle gevolgen van dien.'


Dajo Hermans en Joris Herpol

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...cleID=GQM23B3DG
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2008, 14:29
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
Ik vind het heel goed dat de burgemeester het recht in eigen handen neemt. Voor de jeugdrechter verschijnen is een veel langer proces. Dan zouden de jongeren al niet meer beseffen wat ze eigenlijk misdaan hebben. Als een kind iets misdoet thuis, dan ga je hem niet een week daarna straffen, maar direct straffen. Zo hoort het ook hier, vind ik. Ik denk dat ze de 4 jongeren met deze straf wel kunnen laten inzien dat ze iets fout hebben gedaan. Een jaar lang zwerfvuil opruimen is helemaal geen pretje. Daarom denk ik wel dat de jongeren hier iets uit leren. Ik ben er eigenlijk ook vrij zeker van dat ze niet meer in herhaling zullen vallen. Ik denk dat ze nu maar al te goed beseffen wat ze hebben aangericht. Vooral beseffen ze nu wel hoeveel mensen ze pijn hebben gedaan om bloemen te vernietigen, over de graven te lopen,...
Kortom: Ik vind het prachtig dat de burgemeester het zo oplost. Dit is ook de beste manier, vind ik persoonlijk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2008, 14:38
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
Heel goed gevonden van deze burgervader, zo zouden er meer moeten zijn!! Zulke alternatieve straffen zijn inderdaad veel effectiever dan slechts een vermaning van het gerecht. Een jaar lang andermans vuil oprapen is niet leuk en zal sowieso in het geheugen van de jonge snuiters gebrand zijn. Ze zullen voortaan eerst nadenken vooraleer ze iets doen. En dat is toch de bedoeling van straffen, niet?!

In ieder geval, moest ik zulke fratsen willen uitsteken en ik ken de mogelijke consequenties... Mijn goesting zou in ieder geval snel over zijn!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th November 2008, 13:43
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Zou het niet beter zijn van de burgemeester om ook eens naar de oorzaak te kijken waarom deze jongeren schade toebrengen aan het kerkhof? Omdat ze zich verveelden... Misschien moet hij dat maar eens een keertje met de ouders bespreken, om hun kinderen iets nuttigs te laten doen zodat ze zich niet vervelen en nutteloos op het kerkhof gaan rondhangen en zich vervelen. Ze zullen zich nu het komende jaar natuurlijk niet snel meer gaan vervelen. Ik vind het wel goed van de burgemeester dat hij in plaats van het gerecht in te schakelijk voor deze oplossing te kiezen. Moest dit allemaal via de jeugdrechter gaan, dan zou het allemaal zo lang duren eer er iets beslist zou worden, dan de jongeren bij wijze van spreken al bijna vergeten zijn waarvoor ze gestraft worden.
Nu heeft de burgemeester meteen gereageerd van zodra hij wist wie de daders waren. Ik vind het ook goed dat hij een straf heeft opgelegd in overleg met de ouders en de jongeren zelf. Door met hen over de 'misdaad' te communiceren beseffen -volgens mij- de jongeren ook beter wàt ze hebben aangericht en waarom ze deze straf moeten uitvoeren.
De jongeren hebben ook de eigendom van andere mensen beschadigd. Ze moeten beseffen dat de nabestaanden dat niet fijn vinden, en dat je dat gewoon niet doen. Ze moeten leren dat je respect moet hebben. Dat gaan ze volgens mij door deze straf wel leren. Ze zullen de volgende keer wel eerst nadenken wanneer ze zich vervelen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.