actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2010, 11:41
Nienke.Nietvelt Nienke.Nietvelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 55
Vanaf maart 130 kilometer per uur op Nederlandse snelwegen

Vanaf maart 130 kilometer per uur op Nederlandse snelwegen

Vanaf maart 2011 mag er in Nederland op bepaalde snelwegen 130 kilometer per uur gereden worden. Dat heeft de Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz woensdagavond bekendgemaakt.

De minister van de liberale partij VVD kon nog niet zeggen op welke snelwegen de maximumsnelheid wordt opgetrokken. Wel benadrukte ze dat het gaat om een dynamische maximumsnelheid. Dit betekent dat er alleen 130 kilometer per uur gereden mag worden als dat verantwoord is.

Ook zullen volgens Schultz de gevolgen van deze nieuwe snelheid goed bestudeerd worden. Onder meer de effecten op de doorstroming, de luchtkwaliteit, het geluid, de natuur en de verkeersveiligheid zullen in kaart worden gebracht.

Bron: GVA, donderdag 2 december 2010

Mening: Al vanaf oktober was er sprake dat de maximumsnelheid op sommige autosnelwegen in Nederland verhoogt zou worden naar 130 kilometer per uur. Nu is de kogel door de kerk, want vanaf maart gaat deze snelheidsverhoging in voege. Van deze snelheidsverandering ben ik géén voorstaander. De snelheid van 120 km per uur is al zeer hoog, want als je een ongeval meemaakt aan deze snelheid, zijn de gevolgen vaak zeer ernstig. Dus beter vertragen, dan versnellen! Ik begrijp ook wel dat we in een maatschappij leven waar alles zo snel als mogelijk moet gebeuren en dat een snelheidsverhoging met 10km per uur door vele mensen zal worden toegejuicht. Maar wanneer je sneller gaat rijden en je al gestresseerd bent, lijkt mij de kans op ongevallen toch groter. Dat het om een dynamische maximumsnelheid gaat, vind ik flauwe kul. Vele mensen passen zich toch niet aan naar gelang de situatie, want "wat mag dat mag". Voor het milieu lijkt mij deze verandering toch ook geen vooruitgang. Wij hebben al vaak niet veel aandacht voor het milieu en hierdoor gaat dit er niet op verbeteren, want "hoe sneller – hoe meer uitlaatgassen". De Nederlandse minister, Melanie Schultz beweert dat de gevolgen goed bestudeerd zullen worden en hopelijk gaat dit ook gebeuren. Zo zal hopelijk deze snelheidsverhoging niet al te slechte gevolgen meebrengen voor mens en milieu. Hopelijk beseffen ze na deze studie dat 120km per beter is!

Laatst aangepast door Nienke.Nietvelt : 2nd December 2010 om 11:46.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2010, 17:08
olibier olibier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: schilde
Posts: 20
ik vind dit een zeer goed idee, maar de mensen die 120 al snel vinden blijven toch gewoon rustig 120 (of trager rijden) terwijl de rest er tegen 130 kan rijden. Ze zouden beter in België de maximumsnelheid ook eens omhoog doen, bijvoorbeeld zoals binnenkort in Polen daar mag 140 gereden worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th December 2010, 19:11
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Vreemd, ik dacht dat dat altijd al 130 geweest is.

Citaat:
Orgineel gepost door Nienke.Nietvelt
Van deze snelheidsverandering ben ik géén voorstaander. De snelheid van 120 km per uur is al zeer hoog, want als je een ongeval meemaakt aan deze snelheid, zijn de gevolgen vaak zeer ernstig.


Je mag ook 120 blijven rijden als je je dan veiliger voellt.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th December 2010, 15:38
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Wat zal het toch weer gaan uithalen dat er 10km per uur harder gereden mag worden. Zoveel tijd wordt daar niet mee gewonnen zou ik denken. En het feit dat het gaat over een dynamische snelheid is inderdaad flauwekul volgens mij. Want wie zal beslissen of jouw snelheid op dat moment gepast is of niet? En ze zijn volop bezig met de kilometerheffing in België en Nederland omdat er te veel file's zijn. Hoe halen ze het dan in hemelsnaam in hun hoofd om nu de snelheidslimiet nog even op te drijven. Waar zal die nog van toepassing kunnen zijn door al dat drukke verkeer?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th December 2010, 16:18
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Ik zie het nut van 130 km/uur in plaats van 120 km/uur niet in. De voordelen wegen in mijn ogen niet op tegen de nadelen van een snelheidsverhoging. Je auto verbruikt veel meer. Dat kost je ook meer geld kost. Daarnaast is het ook nog slecht voor het milieu. Enerzijds iets willen doen aan de opwarming van de aarde en anderzijds de snelheidslimiet optrekken naar 130 km/uur gaat er bij mij echt niet in.
Tot slot kan je maar tien kilometer op één uur meer afleggen dan nu het geval is. Als je 100 kilometer aflegt tegen 130 km/uur doe je er 77, minuten over, tegen 120 km/uur 83 minuten. Is dat dan zo'n groot verschil dat jullie (degenen pro 130 km/uur) de nadelen er echt willen bijnemen?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th December 2010, 18:02
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Ik dacht ook dat je in Nederland op autosnelwegen 130 km/uur mocht rijden. Ik vind het maar weinig nut hebben dat je 10 km/uur sneller mag. Het heeft volgens mij meer nadelen dan voordelen. Zoals hieronder al vermeld is, is het inderdaad weer gevaarlijker, verbruikt het meer en zal het tenslotte maar erg weinig minuten in reistijd schelen. Geen goed idee naar mijn mening.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 13th December 2010, 18:22
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Hanne Jansen
Als je 100 kilometer aflegt tegen 130 km/uur doe je er 77, minuten over, tegen 120 km/uur 83 minuten. Is dat dan zo'n groot verschil dat jullie (degenen pro 130 km/uur) de nadelen er echt willen bijnemen?



Als je 100 km rijdt tegen 130 km/u, dan doe je daar ~46 minuten over. Tegen 120 km/u is dat 50 minuten.

Het gaat 'm niet om sneller te zijn, het gaat om rijplezier. Het leuke is ook dat als je 130 mag, je gemakkelijk 140 kan.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 15th December 2010, 09:50
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Oeps, per ongeluk verkeerd gerekend
Citaat Kenny
Citaat:
Het gaat 'm niet om sneller te zijn, het gaat om rijplezier. Het leuke is ook dat als je 130 mag, je gemakkelijk 140 kan.

Ik stel mij hier vragen bij. Eénmaal je 130 km/uur kan, ga je dat erg snel gewoon zijn en is "het plezierige" er al meteen af. Je gaat dan maar sneller rijden, waarna je de snelheid weer wilt laten verhogen tot 140 km/uur en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht: snelheidsverhoging --> gewend geraken --> sneller rijden --> nieuwe snelheidsverhoging invoeren --> gewend geraken --> ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.