actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Wat doe je als jouw genodigde duidelijk dronken naar huis wil rijden?
Ik doe/zeg niets - het is zijn/haar verantwoordelijkheid 0 0%
Ik maak een opmerking en vraag om in die toestand niet te rijden 2 18.18%
Ik bied aan om de gast zelf terug naar huis te brengen of hem/haar te laten overnachten 6 54.55%
Ik neem sleutels af en ga op zoek naar een oplossing (taxi,logement,...) 2 18.18%
Ik zou zo ver gaan dat ik zelfs de politie zou bellen als de gast toch met de wagen zou vertrekken 1 9.09%
Stemmers: 11. U mag niet stemmen in deze peiling

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2004, 16:59
Stevie Stevie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Gent
Posts: 23
Verantwoordelijkheidszin

Om even te laten bezinken - polletje toegevoegd...

(Bron - De Standaard)

Vrienden dronken chauffeur vrijgesproken


Gast met 2,4 promille reed echtpaar met twee kinderen en zichzelf dood

STRAATSBURG (reuters) - De correctionele rechtbank van Nancy sprak gisteren een echtpaar vrij dat aangeklaagd was omdat het een dronken vriend liet vertrekken die nadien een zwaar ongeluk veroorzaakte. Daarbij lieten hijzelf en vier andere mensen het leven.



HET proces werd met grote aandacht gevolgd want als Angélique en Jean-Sébastien Fraisse schuldig waren bevonden, had dat een juridisch precedent met verstrekkende gevolgen kunnen vormen.

Een vriend van het echtpaar, Frédéric Colin, was de avond van 23 februari 2000 met 2,4 gram alcohol in het bloed uit hun huis in het departement Meurthe-et-Moselle, in het oosten van Frankrijk, vertrokken.

Bij Pont-à-Mousson nam hij de autoweg A3 in de verkeerde richting en ramde de wagen van een jong gezin. Het echtpaar en twee van hun drie kinderen kwamen daarbij om het leven. Alleen een meisje van vijf bleef in leven. Colin kwam om in zijn brandende auto.

De grootmoeder van de kinderen diende klacht in. Ze zei dat de Fraisses hun gast hadden moeten verhinderen weg te rijden, en, als dat niet lukte, tenminste de verkeerspolitie hadden moeten waarschuwen dat er een potentieel gevaarlijke dronken chauffeur op de weg was.

Het paar zei dat het wel degelijk geprobeerd had Colin tegen te houden en hem ervan te overtuigen in hun gastenkamer te blijven slapen. Maar hun vriend werd boos en agressief en vertrok toch.

De zaak was dubbel pijnlijk omdat Angéliqe Fraisse vanaf het middel verlamd is en in een rolstoel zit sinds ze op haar zestiende door een dronken chauffeur omvergereden werd. De beschuldiging zei dat het paar daarom des te meer het risico moest beseffen toen het zijn vriend om vier uur 's ochtends liet vertrekken na de hele avond en een stuk van de nacht samen gedronken te hebben. Toch beval de procureur de vrijspraak aan en de rechter volgde hem daarin. Volgens de procureur hadden de Fraisses gedaan wat ze konden om hun vriend het rijden te beletten. Ze hadden weliswaar de politie kunnen waarschuwen maar ,,dat is nergens voorzien in de wet'', zei procureur Michel Sinthille. Volgens hem was een strikte toepassing van de strafwet nodig om het onderscheid te handhaven tussen de wet en de moraal.

De advocaat van de familie had een principiële straf gevraagd om ,,te vermijden dat er nog dergelijke tragedies plaatsvinden'', maar ook hij gaf toe dat het hier een ,,grensgeval'' betrof.

De zaak lokte felle debatten uit in Frankrijk waar de regering sinds jaren een campagne voert tegen dronkenschap achter het stuur om het hoge aantal verkeersdoden terug te dringen. Uitbaters van cafés en bars kunnen al vervolgd worden als ze een dronken klant laten wegrijden.

Laatst aangepast door Stevie : 20th October 2004 om 17:06.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.