actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th April 2013, 21:06
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
'Sharia4Belgium is terroristische organisatie'

Fouad Belkacem, de voormalige woordvoerder van Sharia4Belgium, is door de Antwerpse onderzoeksrechter aangehouden. Belkacem - die de aantijgingen ontkent - verschijnt vrijdag voor de raadkamer. Maar voor de speurders is het duidelijk: Sharia4Belgium is een terroristische organisatie.

Bij de grootscheepse actie in het kader van een gerechtelijk onderzoek naar Sharia4Belgium zijn dinsdagochtend 6 mannen opgepakt. De Antwerpse onderzoeksrechter heeft vier van die zes verdachten aangehouden op verdenking van lidmaatschap van een terroristische organisatie. Onder hen ook Sharia4Belgium voorman Fouad Belkacem. De twee anderen werden na verhoor vrijgelaten.

Belkacem ontkent
Belkacem ontkent echter de aantijgingen. 'Mijn cliënt betwist iedere betrokkenheid bij terroristische activiteiten. Hij ontkent ook dat hij jongeren geronseld heeft om naar Syrië te vertrekken', zegt Walter Damen. Over het verhoor van Belkacem wilde hij niet veel kwijt. 'Ik kan alleen maar zeggen dat hij met geen concrete zaken geconfronteerd werd. Misschien zal dat later nog gebeuren.'

Belkacem verschijnt vrijdag voor de raadkamer. Daarnaast wordt op 25 april het beroep behandeld dat hij aantekende tegen zijn veroordeling voor het aanzetten tot haat tegen niet-moslims en het belagen van Frank Vanhecke, de weduwnaar van Marie-Rose Morel. Hij kreeg daarvoor vorig jaar twee jaar cel, waarvan één jaar effectief, en 550 euro boete.

'Terroristische organisatie'

Volgens het federaal parket blijkt uit het onderzoek, dat al loopt sinds februari 2012, dat Sharia4Belgium een jihadistische-salafistische organisatie is met als doel de democratische instellingen omver te werpen en te vervangen door een islamstaat.

Na meer dan een jaar onderzoek is het voor het openbaar ministerie voldoende duidelijk: 'We hebben voldoende aanwijzingen om te stellen dat de leden van Sharia4Belgium deelnemen aan de activiteiten van een terroristische beweging, en die terroristische beweging is Sharia4Belgium', aldus Paul Vantigchelt, woordvoerder van het Antwerpse parket. 'De definitieve uitspraak daarover moet natuurlijk door de strafrechter gebeuren.'

Preken op straat

'De beweging rekruteerde jongeren, onder meer via preken op straat, zogenaamde streetdawa's', zegt Eric Van Der Sypt, woordvoerder van het federaal parket. 'Daarna kregen de jongeren zowel een ideologische en religieuze indoctrinatie als een gevechtstraining. Er werden ook gewelddadige acties ondernomen. Dat gebeurde bijvoorbeeld naar aanleiding van het zogenaamde nikab-incident in mei 2012 in Sint-Jans-Molenbeek en naar aanleiding van de film Innocence of Muslims, op 15 en 16 september 2012 in Borgerhout en Brussel.'

Syrië

Er is ook gebleken dat de beweging jonge moslims naar Syrië stuurt om er te gaan vechten voor de oprichting van een islamistische staat. Het federaal parket heeft zo 33 jongeren kunnen identificeren die al in Syrië zitten of nog onderweg zijn.

Na een onderzoek, waaraan meer dan 20.000 manuren werden besteed, konden het federaal parket en het Antwerpse parket de organisatie van de beweging grotendeels in kaart brengen, gaande van haar leiders en de harde kern tot de sympathisanten.

48 huiszoekingen

Bij de 48 huiszoekingen die dinsdag zijn uitgevoerd, zijn computers, gsm’s en 30.000 euro cash in beslag genomen, maar geen wapens of explosieven. Bij de actie zijn zes mensen opgepakt. Daarbij is al minstens Fouad Belkacem, voormalig kopstuk van het ontbonden Sharia4Belgium.

Hakim Eloussaki

In Vilvoorde werd Hakim Eloussaki, de broer van Hussain die in Syrie zit, opgepakt. Hij is vanochtend op een draagberrie buitengedragen uit het huis van de familie in Vilvoorde. Hij keerde enkele weken geleden gewond terug uit Syrie en lag een tijdlang in het Brugmannziekenhuis in Brussel.
Hussain Elouassaki is een Sharia4Belgium-sympathisant die een werkstraf had gekregen na rellen rond het nikabmeisje in Sint-Jans-Molenbeek, in juni vorig jaar, en er door de Vilvoordse burgemeester Hans Bonte van beschuldigd werd een spilfiguur te zijn in het ronselen van jongeren voor de strijd in Syrië.

Bron: De Standaard, 16/04/2013

Mening: Ik maak mij stilaan toch zorgen omtrent dit soort organisaties in België. Volgens mij is dit echt vergelijkbaar met de kruistochten die de Christenen in de middeleeuwen voerden. Nu voert een groep (gelukkig een minderheid) bestaande uit moslims een strijd tegen andere geloven. Ik snap echter niet dat zij ook niet leren uit de geschiedenis. Het gevolg zal zijn dat in de verre toekomst hun nakomelingen zich zullen moeten schamen voor de daden die de extremisten nu uitvoeren. Ze gebruiken geweld, wat haat en ongeloof bij de niet-moslims veroorzaakt (en waarschijnlijk ook bij andere moslims). Mij lijkt dit geen goede manier om, in deze samenleving, mensen te overtuigen van de Islam. Het tegendeel zal echter waar zijn.
Ik hoop dat men dit inziet, want het zet de voltallige moslimgemeenschap in een slecht daglicht, terwijl het maar om weinigen gaat die zo extreem en gewelddadig denken en handelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.