actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2015, 13:40
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Tweetalig onderwijs maakt kleuters slimmer

Tweetalig onderwijs maakt kleuters slimmer

Tweetalig onderwijs traint de hersenen van kleuters en maakt ze slimmer. Dat besluit UGent-doctoranda Evy Woumans in haar proefschrift. ‘Kleuters scoren beter op IQ-tests en krijgen meer inzicht in complexe situaties als ze tweetalig onderwijs krijgen.’

‘Kleuters in het tweetalig onderwijs worden slimmer. Ze scoren niet enkel beter op een gestandaardiseerde IQ-test, maar ontwikkelen ook cognitieve vaardigheden waardoor ze meer inzicht in complexe structuren krijgen’, zegt Evy Woumans van de Universiteit Gent.

Uit haar onderzoek blijkt dat kinderen in eentalig onderwijs 50 procent scoorden op de IQ-test terwijl kleuters in het tweetalig onderwijs 72 procent haalden.

De doctoranda onderzocht 54 kinderen in de derde kleuterklas van een Waalse school. De helft van de leerlingen volgde tweetalig immersieonderwijs, waar 50 procent van de vakken in een andere taal wordt gegeven, de andere helft eentalig onderwijs.

Vlaanderen hinkt achterop

De ouders van de kinderen moeten volgens de onderzoekster niet anders- of meertalig zijn. ‘De ouders van de kleuters spraken thuis enkel Frans. Afwisselen van talen in het onderwijs is dus voldoende om kinderen slimmer te maken’, zegt Woumans.

‘In Wallonië zijn er ongeveer 300 scholen waar kinderen 50 procent van de vakken in het Nederlands krijgen’, zegt professor Wouter Duyck, promotor van het onderzoek. ‘Er zijn zeer veel Vlaamse leerkrachten die naar Wallonië trekken om daar in het Nederlands te onderwijzen’, voegt Woumans toe.

‘Vlaanderen is zeker klaar voor het tweetalig immersieonderwijs. Momenteel worden er in 27 scholen al enkele uurtjes in een andere taal gegeven. Maar Wallonië staat veel verder. Vlaanderen hinkt achterop’, zegt Duyck.

Geen elitescholen

‘Aanvankelijk stond ik sceptisch tegenover de voordelen van tweetalig immersieonderwijs’, geeft de promotor toe. ‘Het onderzoek houdt echter rekening met zowel de sociaaleconomische situatie als de intelligentie van de leerlingen. De studie bewijst dat elke leerling voordeel haalt uit tweetalig onderwijs. De vrees voor het ontstaan van elitescholen is met andere woorden onterecht.’

Bron: DS, 13 mei 2015

Mening:
Ik ben ervan overtuigd dat het verstandig is om op jonge leeftijd bezig te zijn met vreemde talen. Dit hoeft uiteraard nog niet heel theoretisch te zijn, maar het zou zeker niet slecht zijn als kleuters al wat woorden kennen uit vreemde talen.

Ik vind het fijn dat dit artikel ook vermeldt dat tweetalig onderwijs al voldoende is om de kinderen te helpen. De ouders hoeven niet meertalig te zijn, wat dus niet voor extra druk bij de ouders zorgt.

Deze vorm van onderwijs heeft veel weg van CLIL (= Content and Language Integrated Learning ). CLIL is werkvorm waarin het Frans, Engels of Duits als instructietaal wordt gebruikt om een niet-taalvak te onderwijzen. Daar is voortaan ook in Vlaanderen veel vraag naar, dus ik denk dat het goed is dat 27 Vlaamse scholen de spits al hebben afgebeten door het tweetalig immersieonderwijs in te voeren.

Nu deze onderwijsvorm in Wallonië zijn efficiëntie al heeft bewezen, zal het niet lang duren voor alle Vlaamse scholen deze onderwijsvorm ook invoeren. Ik denk dat ieder kind hiermee gebaat is, aangezien leerkrachten ook sneller taalproblemen kunnen vaststellen en deze dan kunnen remediëren.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 13th May 2015 om 13:53.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2015, 23:17
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
Mocht ikzelf kiezen dan was ik graag tweetalig opgevoed. Net zoals Z*ë vind ik dat het enkel voordeel kan opleveren. Ikzelf heb 8 jaar Frans gekregen op de lagere en middelbare school tezamen. Ondanks dat talen in het algemeen nooit mijn sterkste kant waren, kan ik er nu nog bitter weinig van. Dit doordat ik het op de hoge school niet meer krijg en, doordat ik het niet vaak nodig heb, ook niet onderhoud.
Als we kinderen van jongs af aan vertrouwd laten worden met één of meerdere vreemde talen dan gaan ze die evengoed onder de knie hebben als onze moedertaal. België is tweetalig dus het zou eigenlijk niet meer dan normaal zijn, moest het tweetalig immersieonderwijs in heel het land worden toegepast. Ik hoop dat ook Vlaanderen een tandje bijzet en tweetaligheid in scholen meer gaat promoten want zoals uit de studie blijkt, haalt iedere leerling er voordeel uit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.