actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2012, 11:08
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Italië haalt vlot geld op

Italië is er vlot in geslaagd om 3 miljard euro op te halen voor obligaties met een looptermijn tot 2014. Rome moet daarvoor een rente ophoesten van net iets meer dan 3 procent, ofte 0,76 procentpunt minder dan bij de vorige veiling.

Italië lijkt stilaan uit een wurggreep te ontsnappen. Rome haalde vlot 3 miljard euro op door een veiling van staatspapier met een termijn tot 2014 tegen een rente van 3,013 procent. Dat is een vijfde lager dan bij de vorige veiling een maand geleden.

De vraag was 1,93 keer groter dan wat verkocht werd. Ook dat is een indicatie dat Italiaans papier terug in de smaak valt van de obligatiebeleggers want eind januari was de vraag nog maar 1,71 keer groter.

De goede veiling mist ook zijn effect niet op de langetermijnrente. Die zakt acht basispunten tot 5,46 procent. Daarmee flirt de rente op zijn laagste niveau sinds begin oktober.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Het lijkt er meer en meer op dat het vertrouwen in Italië langzaam maar zeker begint te herstellen. Ik denk dat (Super) Mario Monti goed werk levert in Italië. Er wordt hard bespaard in het land en drastische keuzes gemaakt. Maar het beleid werpt toch zijn vruchten af. Italië kan op een relatief gezonde manier geld ophalen. Griekenland kan hier wel een voorbeeld aan nemen denk ik. In tegenstelling tot Italië, stijgt de langetermijnrente daar. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Griekenland echt een bodemloze put aan het worden is. Italië was op weg om het tweede Griekenland te worden, maar de moeilijke keuzes die hier gemaakt zijn, leveren wel op.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2012, 18:16
Jonas Lievens Jonas Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Geel
Posts: 29
reactie

Ik ben blij om het goede bemind van Italië maar om te zeggen dat we Griekenland moeten opgeven uit de Europese unie is voor mij te sterk. We zijn een unie die elkaar moeten steunen om elkaar uit een crisis te helpen. Griekenland uit de EU zetten is voor de gehele bevolking een immens probleem, denk aan alle kinderen en mensen die geheel aan de grond zitten. Ik ben ervan overtuigd dat Griekenland uit de crisis kan komen mits een goed bestuur en hulp van de EU.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2012, 19:51
Maximous Maximous is offline
Michael.Stouten
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Italië kan inderdaad een voorbeeld zijn voor Griekenland, maar ook voor Spanje dat nu ook weer in financiële moeilijkheden zit. Het team van technocraten kan ook een mooi voorbeeld zijn voor regeringen in moeilijkheden. Ik denk dan maar aan de politieke impasse in België enkele maanden geleden. Deze zorgen merkbaar voor goede resultaten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.