actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd December 2016, 18:54
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Geen asfalt, maar zonnepanelen als rijweg

Frankrijk heeft in Normandië een weg met ingebouwde zonnepanelen aangelegd. De kostprijs is 5 miljoen euro, maar niet iedereen is ervan overtuigd dat het werkt.

Een kilometer van de weg in Tourouvre-au-Perche is geplaveid met 2.800 vierkante meter zonnepanelen. De komende twee jaar wordt getest of de weg genoeg energie opwekt om de straatverlichting in het dorp te laten werken.

De weg werd plechtig ingehuldigd door de Franse minister van Milieu Ségolène Royal. Dagelijks zullen zo’n 2.000 weggebruikers gebruikmaken van de straat. Royal wil zonnepanelen in een op de 1.000 kilometer van Franse snelwegen zien.

Maar niet iedereen is enthousiast over het project. Het is geen kostenefficiënt gebruik van belastinggeld, klinkt het.

‘Het is zonder twijfel een technische vooruitgang’, zegt Marc Jedliczka van het Netwerk voor Energietransitie aan Le Monde. ‘Maar om hernieuwbare energie te ontwikkelen zijn er andere prioriteiten dan een gadget waarvan we zekerder zijn van de prijs dan van de vraag of het werkt.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161222_02640697
Datum: 22/12/2016
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd December 2016, 19:14
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Reactie:

Een creatief idee maar ik heb er toch wel mijn bedenkingen bij. Ik begrijp dat bouwplaatsen de dag van vandaag schaars worden (zeker in België), maar in Frankrijk (een dikke 600000 km²) moet er toch nog wel ergens een plekje zijn om zonnepanelen, windmolens of andere groene energieopwekkers te zetten?
De aanleg van zo'n snelwegen lijkt mij ook eerder een overhaaste beslissing. Waarom? Wel, ik ben geen ingenieur maar als er auto's over de wegen rijden (wat wel eens kan gebeuren :s) zorgt dat voor schaduw... Ik heb zelf zonnepanelen en als de zon niet schijnt of ze staan in de schaduw, dan wek je niet veel elektriciteit op. Zeker in België waar er dagelijks files zijn, zijn dit soort wegen volgens mij echt niet efficiënt.
Mijn alternatief: Zet zonnepanelen in de zon of integreer zonnepanelen in de pechstrook. Op die manier heb je meer rendement, hoef geen nieuwe plaats te creëren en heb je een pechstrook die er cool uitziet.

Laatst aangepast door Hendrik.S*uvillers : 22nd December 2016 om 19:19.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd December 2016, 20:17
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Geen asfalt, maar zonnepanelen als rijweg

Ik sluit mee aan bij de mening van Hendrik. Ook ik heb bedenkingen bij het gebruik van zonnepanelen als rijweg. Net zoals Hendrik al zei, zorgen auto's voor schaduw. Ik betwijfel dus sterk of deze zonnepanelen rendabel zullen zijn. Zeker op snelwegen, waar al wel eens files kunnen staan, lijkt het me geen goed idee om zonnepanelen te installeren. Als ze dit idee toch willen uitproberen, kunnen ze dit volgens mij beter doen op veldwegen waar amper verkeer over rijdt. Op die manier vangen de zonnepanelen veel meer zon op. Maar zelfs dan blijf ik me vragen stellen bij het initiatief. We zien het namelijk, zeker in België, vaak genoeg: putten en barsten in het asfalt. Door weersomstandigheden en het verkeer, gaat zelfs een sterk materiaal als asfalt stuk. Ik denk dat zonnepanelen een pak minder stevig zijn dan asfalt en dus ook nog een pak sneller kapot zullen gaan. Zonnepanelen zullen dus nog sneller vernieuwd moeten worden dan asfalt. Bovendien zijn zonnepanelen volgens mij ook een stuk duurder dan asfalt, wat ervoor zal zorgen dat de kosten al snel zullen oplopen. Ik denk dan ook dat men beter naar andere, betere initiatieven zoekt om groene energie op te wekken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.