actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2015, 21:24
laura.v*nlommel laura.v*nlommel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Noorderwijk
Posts: 31
Magnette: "Michel liegt zo makkelijk als hij ademhaalt"

Magnette: "Michel liegt zo makkelijk als hij ademhaalt"

Waals minister-president Paul Magnette (PS) reageert furieus op de uitspraken van premier Charles Michel vandaag in de Kamer. De liberale eerste minister had daar gezegd dat de Waalse regering zondagavond een voorstel tot klimaatakkoord van hem heeft afgeschoten. Een grove leugen, aldus Magnette.

Michel heeft naar eigen zeggen zondagavond met een voorstel geprobeerd de standpunten dichter bij mekaar te brengen. Het was volgens hem de Waalse regering die dat voorstel afschoot, terwijl de Vlaamse regering dat daags nadien deed. "Dat zijn de feiten", aldus de premier.

"Hij liegt zo makkelijk als hij ademhaalt", foetert Magnette over Michel. "Als ik dat hoor, ben ik buiten mezelf van woede. Ik kan alle bewijzen voorleggen en daag hem uit om te bewijzen wat hij beweert. Ik ben furieus en dat zal de zaken niet vooruit helpen."

Volgens Magnette was hij het die zondagavond aan Michel voorstelde om, gezien de deadlines, de discussie te beslechten met behulp van een evaluatie in 2017. Nadien volgden nog heel wat contacten met Vlaams minister-president Geert Bourgeois en werd maandagochtend een voorstel geformuleerd aan de kabinetschef van federaal minister Marie Christine Marghem. "Bij gebrek aan nieuws van het federale hebben we vernomen dat mevrouw Marghem van het dossier gehaald was", aldus nog Magnettes versie van de feiten.

Michel roept op tot kalmte

Premier Charles Michel (MR) roept ondertussen op tot kalmte "in het belang van het klimaat". Volgens Michel ligt alles op tafel om tot een intra-Belgisch klimaatakkoord te komen.

"Ik roep alle vertegenwoordigers van de respectievelijke regeringen meer dan ooit op om volledig hun verantwoordelijkheid op te nemen. Alles ligt op tafel, het technische werk is rond. Er zijn de jongste dagen vele voorstellen en tegenvoorstellen gedaan", aldus Michel in een reactie aan Belga. "Met een beetje goede wil moet het mogelijk zijn om ten laatste voor het einde van de COP21 in Parijs tot een akkoord te komen."

Morgenochtend vindt een nieuwe bijeenkomst plaats tussen de kabinetten van de verschillende bevoegde ministers. "Het is in het belang van alle Walen en alle Vlamingen dat een akkoord gevonden wordt tussen de verschillende entiteiten", onderstreept de premier nog.

Bron : 03/12/15 ; DM http://www.demorgen.be/wetenschap/m...haalt-bd8a356e/

Eigen mening : Ik vind dit een absurde discussie. Als men in de regering allemaal zo'n meningsverschillen maakt, zal men nooit snel tot een akkoord komen. Ik begrijp dat Michel zegt dat alle Walen en Vlamingen akkoord moeten zijn, maar ik vind dat hij dan een deadline moet stellen en die dan ook moet respecteren. Ik vind het ook respectloos van Magnette dat hij zomaar openbaar spreekt over de premier, een beetje tactvoller mag toch wel.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.