actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2010, 11:36
vie vie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 12
Alcohol goedkoper dan water in Nieuw-Zeeland

In Nieuw-Zeeland is het tegenwoordig in vele gevallen goedkoper om alcohol te drinken dan flessenwater. Dat hebben gezondheidswetenschappers geconcludeerd.

Onderzoekers van de Otago University stelden vast dat wijn in een karton al te koop was voor omgerekend 62 Nieuw-Zeelandse cent per glas, zo'n 33,5 eurocent. Bier kost in vergelijking 64 cent en wijn in flessen 65 cent.

Voor flessenwater daarentegen betaal je in Nieuw-Zeeland 67 Nieuw-Zeelandse cent voor 250 ml (ruim 36 eurocent), berekenden professor Nick Wilson en onderzoekster Fiona Gunasekara. Hun bevindingen werden gepubliceerd in de New Zealand Medical Journal.

Goedkoopste drug
"Onze analyse laat zien dat alcohol nu waarschijnlijk de goedkoopste recreationele drug is in Nieuw-Zeeland, en heel betaalbaar is geworden, en dat terwijl de ongerustheid over de cultuur van het binge drinken toeneemt", aldus Wilson. Hij roept de autoriteiten op om taksen te heffen op alcohol en zo het alcoholverbruik door jongeren te ontmoedigen. (afp/tw)

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...w-Zeeland.dhtml

Mijn mening:
Ik denk dat hierdoor het alcoholgebruik sterk gaat toenemen in Nieuw-Zeeland. Zeker bij jongeren. Voor hen is het nu gemakkelijk te betalen. Dit zal volgens mij het 'comazuipen' aan moedigen.
Men spreekt altijd over gezond leven. Daarom vind ik dat er inderdaad taksen moeten geheven worden op alcohol om jongeren een gezonde levensstijl aan te leren.
Ik zeg niet dat je niet af en toe iets mag drinken, maar het moet binnen te perken blijven. Alcohol aan lage prijzen zou leiden tot problemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2010, 19:53
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Inderdaad, lage prijzen voor bier komt de jongeren niet ten goede. Veel jongeren gebruiken alcohol tijdens feestjes om in de sfeer te komen. Indien deze consumptie goedkoper wordt, zullen deze feestjes meer gaan uitdraaien in een heuse zatte boel (al dat dat soms nu ook gebeurt).
Voor de gezondheid komt dit zeker en vast niet ten goede.
Persoonlijk vind ik, dat er een quota moet geheven worden op de leeftijd. Maar deze moet dan ook daadwerkelijk toegepast worden. Bier, wijn,... worden nog steeds verkocht aan jongeren van 14 jaar of jonger. Dit moet vermeden worden. Taksen heffen zou ook een goede maatregel kunnen zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th October 2010, 20:47
axel.vangompel axel.vangompel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: mol
Posts: 27
Ik denk niet dat taks heffen of niet veel zal veranderen. Men zal altijd wel aan goedkope drank geraken. Of men moest echt overdreven taksen gaan heffen, maar dan haken niet enkel de jongeren af, maar ook het ouder doelpubliek en dat is ook niet de bedoeling denk ik.
Bij alcoholgebruik kan je nooit echt voorspellen wat er gebeurd of hoe je het moet aanpakken. Je ziet het verschil goed tussen bijvoorbeeld Groot-Brittanië en België. Het enige wat men in mijn ogen zou kunnen doen is de jongeren op de gevaren wijzen en hopen dat ze luisteren en een deel van de verantwoordelijkheid zal ook bij de ouders komen te liggen om hun kinderen in het oog te houden. Maar door iets te verbieden maak je het enkel erger.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.