actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2012, 19:37
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Senaat vereenvoudigt adoptie van een tweede kind

De plenaire Senaat heeft donderdag quasi unaniem een wetsvoorstel goedgekeurd dat de adoptie van een tweede kind eenvoudiger maakt. Zo moeten kandidaat-adoptieouders die eerder al adopteerden niet opnieuw een hele resem juridische, medische, culturele en ethische voorbereidingen doorlopen. De tekst moet wel nog groen licht krijgen van de Kamer. Het door de jeugdrechter bevolen maatschappelijk onderzoek blijft onverminderd van kracht.
Wil een koppel een kind adopteren, dan moeten beide kandidaat-ouders een heel gamma aan voorbereidingen doorlopen. Dat gebeurt in drie fasen: eerst in grote groep, dan in een kleinere groep en ten slotte individueel. Zowel organisatorisch als financieel gaat het om een zware klus, argumenteren indieners van het wetsvoorstel Philippe Mahoux en Christine Defraigne.

Aangezien de ouders de hele procedure al eens doorliepen, vinden beide auteurs het 'niet nodig kandidaat-ouders te verplichten een tweede voorbereiding te volgen, terwijl ze dagelijks weten wat een adoptie inhoudt met hun geadopteerd kind'. Door de goedkeuring van hun voorstel zal die tweede voorbereiding nu facultatief worden.

Het maatschappelijk onderzoek blijft wel van kracht. Dat laat immers toe ook de ontwikkeling van de familiekring na te gaan sinds een eerste adoptiekind werd opgenomen.

Het wetsvoorstel kreeg donderdag quasi unaniem groen licht. Enkel Ecolo-senator Zakia Khattabi onthield zich. Zij had graag eerst nog hoorzittingen gehouden over de rol van de gemeenschappen in de hele kwestie.

Bron: DS online

Mening:
Ik vind dit een zeer goede zaak. Het was compleet zinloos om ouders die al een keer de procedure van adoptie doorlopen hebben dit opnieuw te laten doen. Het zou emotioneel en financieel een moeilijke zaak worden voor de eventueel toekomstige adoptieouders.
Natuurlijk vind ik dat de adoptieouders niet blindelings mogen aanvaard worden. Daarom ben ik een voorstander van een korte periode van controle. Deze controle gaat dan vooral over het gezin zelf. Dit is gelukkig opgenomen in de goedkeuring van de versoepeling van de wet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2012, 08:00
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Dit is een heel goede zaak. Adoptie is een zware dobber, zowel financieel als emotioneel. Mijn nichtje is ook geadopteerd, deze adoptieprocedure heeft bijna 4 jaar aangesleepd: hier een onderzoek, daar een onderzoek, nog een interview, de familie 'bestuderen'. Wanneer zij een tweede kind zouden adopteren zouden ze dit nog eens moeten ondergaan terwijl ze heel goed weten wat een kind adopteren inhoudt.
Akkoord dat de familiekring terug 'bestudeerd' wordt: er moet natuurlijk gekeken worden naar hoe de familie reageert op een adoptiekind.
Ik ben absoluut voor het vereenvoudigen van de adoptieregels voor een tweede kind.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th May 2012, 09:29
lennert_goos7@hotmail.com lennert_goos7@hotmail.com is offline
Lennert Goos
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Olen
Posts: 44
Ik vind dit een zeer goede zaak. Er zijn nog steeds te veel baby's en kinderen die in een instelling moeten opgroeien en dan is een pleeggezin uiteraard een veel betere oplossing. Het vele administratieve werk en de andere bijkomstigheden schrikken veel mensen af om een kind te adopteren. Als ze heel deze papierwinkel en screenings een tweede keer moeten doorlopen, denk ik dat veel mensen passen, en blij zijn dat ze al één kind hebben kunnen adopteren.
Ik vind het terecht dat bij een eerste adoptie deze screenings en dergelijke wel veel tijd in beslag nemen. Het kind dient op te groeien in een gezin dat emotioneel en financieel in staat is om het op te voeden. Vele mensen weten niet waar ze aan beginnen dus is deze procedure zeer belangrijk. Bij een tweede adoptie ligt dit anders,... Omdat men al een kind heeft geadopteert kan men daaruit afleiden of de ouders het al dan niet goed doen. Het is inderdaad wel belangrijk dat men gaat onderzoeken hoe de familie reageert op een adoptiekind, maar zoveel tijd zal dit niet in beslag nemen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th May 2012, 19:59
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Natuurlijk moeten mensen die een kind willen adopteren gecheckt worden voor ze zomaar een kind mee naar huis zouden krijgen. Dat dit gebeurt bij het eerste kind vind ik dan ook niet meer dan normaal. Veel mensen adopteren kinderen omdat ze zelf niet in staat zijn om kinderen te krijgen. Na lang wachten hebben ze dan eindelijk hun eigen kind. Als ze dan besluiten om een tweede kind te adopteren zouden ze dit bij wijze van spreke al moeten beslissen voor ze het eerste kind krijgen indien ze een niet te groot leeftijdsverschil willen tussen de kinderen bijvoorbeeld. Ik denk dat mensen die een kind adopteren echt wel genoeg gecontroleerd zijn en dus inderdaad die tweede keer niet zo streng nagetrokken moeten worden. Dit zou voor iedereen veel makkelijker zijn en er zou veel geld bespaard kunnen worden. Ik vind dit dus zeker een goede zaak!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.