actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2011, 23:14
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
EU akkoord over steun aan Portugal

maandag 16 mei 2011, 20:08

De Europese ministers van Financiën zijn het eens over een lening aan Portugal. Aan het noodlijdende land wordt 78 miljard euro geleend.

In ruil voor de lening moet de regering van premier Socrates fors saneren. Het begrotingstekort mag in 2013 niet groter zijn dan de EU- limiet van drie procent. Ook moet er een hervorming komen van het stelsel voor de sociale zekerheid, om zo voor meer economische groei en banen te zorgen.

Het rentepercentage dat Portugal voor de lening moet betalen, is nog niet bekend. De eurocommissaris van Monetair Beleid, Olli Rehn, suggereerde eerder een percentage rond de 5,5 procent.

De eurolanden, de Europese Commissie en het IMF nemen ieder 26 miljard euro van de lening voor hun rekening. Na Ierland en Griekenland is Portugal het derde land dat een beroep doet op financiële hulp uit Europa.

Bron: http://nos.nl/artikel/240979-eu-akk...n-portugal.html

Mening:
Als ik zo iets lees heb ik altijd tegenstrijdige gedachten.

Langs de ene kant ben ik blij dat er een EU is, en dat er mensen zijn die andere mensen (landen) willen helpen. Zonder dit soort van medewerking, en toch ook wel wat naastenliefde misschien zouden vele mensen het helemaal niet goed hebben als dat dat nu het geval is.

Maar langs de andere kant vraag ik me af waar de EU al die centen vandaan blijft halen. Het gaat in dit geval om heel veel geld. Ook Ierland en Griekenland hebben al veel financiële steun gekregen van de EU.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zo thuis ben in dit soort economische zaken, en daarom is dit gevoel misschien soms wel ongepast. Maar ik vrees er soms voor dat dat niet goed kan blijven gaan met al die leningen ...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2011, 10:34
jurgen jurgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lille
Posts: 99
Slechte zaak vind ik persoonlijk. Ik geloof niet dat landen als Griekenland en Portugal die schulden kunnen (en willen) terugbetalen. Net als Ijsland met zijn leningen.

Zie bv. dit artikel: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/04_april/18/binnenland/grote_risicos_aan_miljardensteun_griekenland.xml

Ik krijg steeds meer de indruk dat het huidige Europa een lege doos is. Geld uitgeven en postjes bijverzinnen kunnen ze als de beste, en liefst hevelen ze nog zoveel mogelijk bevoegdheden over ook. Maar degelijk bestuur schijnt er niet in te zitten. Langzaamaan worden de landen van de EU tot veredelde deelstaten vervormd en daar ben ik volledig tegen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.