actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2014, 14:49
Isabelle.d*jkmans Isabelle.d*jkmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 20
Doodstraf voor Iraniër om Facebookberichten

Doodstraf voor Iraniër om Facebookberichten

Het Iraanse hooggerechtshof blijft erbij dat blogger Soheil Arabi de doodstraf moet krijgen. De 30-jarige man werd in september veroordeeld omdat hij in een aantal Facebookberichten de profeet Mohammed beledigd had, en daar staat in Iran de doodstraf op.

In een poging om zijn executie af te wenden, had Arabi voor het hooggerechtshof aangevoerd dat hij vooral berichten van anderen had gedeeld op Facebook. In het Iraanse strafrecht staat namelijk een artikel dat niet de doodstraf maar 74 zweepslagen oplegt aan iemand die beledigingen van anderen gewoon herhaalt. Maar naar deze uitleg heeft de rechtbank geen oren gehad.

Protest
Intussen zijn mensenrechtenorganisaties als Amnesty International en Human Rights Watch in actie gekomen om ervoor te pleiten dat Iran afziet van de executie van Soheil Arabi.

Ook de Iraanse advocate en Nobelprijswinnares Shirin Abadi trekt zich het lot van Soheil Arabi aan. Vorige week vroeg ze in Nederland nog aandacht voor de zaak. Abadi hoopt dat westerse politici zullen protesteren tegen het hoge aantal executies in Iran. Ebadi kreeg in 2003 de Nobelprijs voor de Vrede en woont sinds 2009 in ballingschap in Groot-Brittannië.

Bron: deredactie.be
Mening: Ik vind dit onwaarschijnlijk absurd. Natuurlijk bekijk ik dit conflict wel als een Belg met een vrije meningsuiting die niet extreem gelovig is. Ik geloof dat deze wetten dringend herwerkt moeten worden naar de 21e eeuw. De doodstraf is drastisch, maar 74 zweepslagen zijn niet veel minder. Men wend zich nu naar het westen voor steun, dit is zeer goed want op dit moment is Iran een land dat in mijn ogen de weg opnieuw moet vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.