actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2017, 17:21
jannes.v*ndyck jannes.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 65
Schoolgaande jeugd laat alcohol steeds vaker links liggen

Alcohol is uit de gratie aan het vallen bij de schoolgaande jeugd. Het aandeel jongeren onder 16 jaar dat ooit alcohol dronk, blijft sterk dalen en boven 16 jaar zegt nu ook al ruim 15 procent van de leerlingen nooit te drinken. Dat blijkt uit een enquête bij 27.146 leerlingen tijdens het schooljaar 2015-2016.
Het VAD, het Vlaams expertisecentrum voor alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen, organiseert al bijna 20 jaar een jaarlijkse representatieve studie over middelengebruik, gokken en gamen bij leerlingen uit het secundair onderwijs. Vooral de cijfers rond alcoholgebruik zijn indrukwekkend geëvolueerd.

Tien jaar geleden verklaarde amper 13,3 procent van de leerlingen onder 16 jaar in de anonieme bevraging nog nooit alcohol gedronken te hebben. Vorig schooljaar was dat al gestegen naar 55,4 procent. Bij de jongeren boven 16 jaar in het secundair piekte dat cijfer op 15,4 procent, na jarenlang rond de 10 procent gehangen te hebben.

De leeftijd waarop jongeren beginnen met alcohol ligt nu op 14 jaar en vijf maanden, bijna een jaar later dan 5 jaar eerder. De schoolkinderen die wel alcohol consumeren, doen het bovendien minder vaak dan vroeger. Tien jaar geleden zei 27,1 procent van de bevraagde leerlingen onder 16 jaar meer dan een keer per maand alcohol te drinken. Tegenwoordig geldt dat maar voor 11 procent.

bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2917905

mening: Ik denk dat dit een goede zaak is. Het is bekend dat alcohol schadelijk is voor je lichaam (en niet enkel bij jongeren) maar toch blijft het sterk aanwezig in onze maatschappij. De cijfers tonen echt een enorm verschil met 10 jaar geleden, en ik vraag mij af waar dat aan ligt. Hoe dan ook, ik denk niet dat iemand kan ontkennen dat dit een positieve evolutie is!

Laatst aangepast door jannes.v*ndyck : 14th March 2017 om 17:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.