actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th April 2013, 00:21
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
"Tieners die erg veel sms'en zijn oppervlakkig, materialistisch en racistisch"

"Tieners die erg veel sms'en zijn oppervlakkig, materialistisch en racistisch
Bewerkt door: Steven Alen
14/04/13 - 16u46 Bron: ANP

Sms'en heeft geen positieve invloed op je karakter, zo blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Winnipeg. Tieners die vaker dan 100 keer per dag een berichtje versturen zouden oppervlakkig, materialistisch en racistisch zijn. Bovendien kunnen ze niet heel goed spellen.
Ongeveer 2.300 psychologiestudenten deden mee aan het onderzoek, waarvan de universiteit de resultaten deze week publiceerde.

De veelvuldige sms'ers bleken welvaart en uiterlijk belangrijker te vinden vergeleken met jongeren die minder vaak tekstberichten sturen met hun telefoon. Ze vonden ethische waarden en principes ook minder belangrijk, en dachten negatiever over etnische minderheden.

De onderzoekers lieten zich inspireren door het boek 'De Oppervlakkigen' van Nicholas Carr, die in 2010 schreef dat oppervlakkige denkbeelden meer geaccepteerd worden door sms'en en Twitter.

Eigen mening:
Ten eerste is deze proef niet al te betrouwbaar als je weet dat slechts 2.300 studenten hier aan mee deden. Dit is op zich niet weinig maar om het dan over al de tieners van heel de wereld te hebben ben ik ervan overtuigd dat men in andere culturen zeker en vast andere conclusies zou bekomen. Anderzijds hebben ze wel een punt in verband met het spellen. Je gebruikt nu eenmaal afkortingen en vervangt letters om woorden korter te maken. Voor gemiddeld de drie uren in de week dat ze spenderen aan de Nederlandse taal kan het continue gebruik van sms-taal wel voor problemen zorgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th April 2013, 10:26
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Het lijkt me inderdaad een veralgemening om te zeggen dat alle tieners deze 'karaktertrekken' bezitten louter omdat ze veelvuldig sms'en. Ik ben best nieuwsgierig naar de leeftijd van de proefpersonen, aangezien ze spreken over tieners enerzijds, maar over psychologiestudenten anderzijds? Moeten we dit dan interpreteren als tieners 18 jaar en ouder? Wel denk ik dat portalen zoals sms en twitter mensen toelaten om oppervlakkiger te zijn of zo over te komen - en dit hoeft zelfs niet de intentie te zijn van diegenen die zo'n bericht online zetten. Online media kunnen al snel fout geïnterpreteerd worden als men er niet genoeg smileys/emoticons bijzet..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th April 2013, 18:26
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Ik denk dat er ergens wel een grond van waarheid in zit, maar dat de schrijver het iets of wat verkeerd heeft aangepakt. Wanneer iemand meer dan 100 smsjes per dag stuurt, zal deze waarschijnlijk een zeer grote vriendenkring hebben. Een populair iemand zal meer geneigd zijn om aan zijn/haar uiterlijk te willen werken om misschien populair te blijven? Of iemand is populair door zijn/haar uiterlijk, ik weet het niet.

Waar het racisme vandaan komt, begrijp ik niet helemaal.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th April 2013, 20:29
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Studenten die veel sms'en sturen veel korte berichten naar veel verschillende vrienden. Door deze berichten krijg je het gevoel veel gesprekken te hebben gehad maar volgens mij blijven deze gesprekken maar oppervlakkig. Ik denk dat het een logisch gevolg is dat studenten die veel sms'en zelf ook oppervlakkig worden. Soms heb je meer aan een lang diepgaand gesprek, waar je zelf iets uit leert en waar je een ander en diens overtuigingen beter leert kennen. Als je zo'n diep gesprek vervangt met korte nietszeggende berichtjes daag je jezelf ook niet uit en leer je niets bij.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th April 2013, 10:02
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Door veel berichten te sturen word je oppervlakkig? Dat is echt te belachelijk voor woorden. Ik stuur heel wat berichten per dag, maar ik kan ook nog altijd genieten van diepgaande gesprekken met vrienden en vriendinnen. Misschien is dit onderzoek van toepassing op mensen die zich enkel focussen op berichten sturen. Veel jongeren willen geliefd zijn door iedereen. Hoe meer vrienden, hoe beter. Dan heb je natuurlijk oppervlakkige contacten met deze mensen.

Materialistisch kan ik langs de ene kant wel begrijpen. Ik denk ook dat dit te maken heeft met erbij willen horen. Tegenwoordig moet je dan mee zijn met al de nieuwste snufjes.

Racistisch begrijp ik ook niet waar dat vandaan komt. Ik zou toch graag de verklaring hierachter wel eens willen weten.

Hier wordt toch weer al eens duidelijk dat een onderzoek niet mag veralgemenen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.