actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th June 2004, 02:18
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry Prijs - wie biedt meest? - van de verkeerszonde...

GEFLITST!

Vorig weekend geflitst tegen 154km/u... niks om direct trots op te zijn (mijn vrouw reedt overigens), maar ik probeer te achterhalen hoe hoog de boete zou kunnen zijn... Op het PV staat vermeld: droog weer, weinig verkeer, en de vorige overtreding dateert inmiddels al van een vijftiental jaren geleden...
Jammer genoeg - ten minste vanuit het standpunt van de rechtszekerheid - is het voorval gebeurd op de E17 in Waasmunster, gerechtelijk arrondissement... DENDERMONDE! Dit laatste in hoofdletters en mét uitroepteken, want de naam staat inmiddels synoniem met 'de streng(st)e aanpak', men leze het artikel in Humo van deze week met politierechter Peter D'Hondt...
Het eerste bewijs van dit laatste is al onmiddellijk geleverd: er is direct een Pro Justitia verstuurd in plaats van een voorstel tot minnelijke schikking, dat belooft dus!

Ik 'gok' op een boete per rato van minimaal(!) een euro of 400,-... Ter vergelijking: een collega kreeg vorige maand een voorstel tot minnelijke schikking in haar bus ten belope van 200 euro voor 158km/u op de E313 in Lummen, gerechtelijk arrondissement Hasselt dus. Alle Belgen gelijk voor de wet? Laat me niet lachen...

De boodschap mag duidelijk zijn: laat die superboetes maar, het verkeer in België doodt veel te veel mensen! En inderdaad: 154,- is veel te snel, er is dus wel degelijk een veiligheidsargument... 'Dura lex, sed lex' (='de wet kan hard zijn, maar het is en blijft de wet') is inderdaad een waarheid als een koe. Tegelijk: mag er alsjeblief wat meer eenvormigheid komen in ons rechtssysteem? Als de afdwingbaarheid ervan voorwerp is (geworden) van complete willekeur - één bepaalde politierechter die een kruistocht begint tegen verkeersovertredingen -, dan kan terecht de vraag opgeworpen worden of het rechtvaardigheidsbeginsel hier nog de kern van het verhaal uitmaakt... Of het moet zijn dat er in deze uithoek van Oost-Vlaanderen van gerechtelijke achterstand helemaal geen sprake is, of het is zo dat snelheidsovertreders in de Dendermondse bebouwde kom tegen schooltijd voor de rest van hun leven financieel geruïneerd zijn...

Hieronder vermeld ik de 'officiële' tarieven met de bedenking dat een gerechtelijke tussenkomst voor de betreffende overtreding misschien gemotiveerd zou kunnen worden mits het voorhanden zijn van bezwarende omstandigheden (in dit geval ver te zoeken). Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de 'gewone' boetes - inmiddels omgedoopt tot superboetes - naar appreciatie van de rechter veel te laag zijn... misschien wel, maar dan gemeten aan het netto-inkomen van een politierechter... En ongetwijfeld is het ook een hele troost te weten dat de opbrengsten van de boetes uiteindelijk richting Wallonië worden versast (zie attach)... En dat men zich verder dan maar verbaast over het steeds groeiend aantal proteststemmen. Nochtans is de remedie hier niet eens zo onoverkomelijk...
Controles? Ja;
Boetes? Ja;
Rekening houden met de omstandigheden? Ja;
Iedereen gelijk voor de wet? Ja;
Willekeur? Om de liefde Gods: NEEN!


PRIJS VAN DE VERKEERSZONDE

Gewone overtredingen

Snelheidsovertreding van minder dan 10 km/u
Gsm’en achter het stuur zonder handsfree-kit
Niet gebruiker van richtingaanwijzers
Veiligheidsgordel of helm niet dragen

Onmiddellijke inning 50 € .
Bevel tot betaling 50 €
Boete opgelegd door de rechter
55 tot 1.375 €


Zware overtredingen van EERSTE graad

Parkeren op trottoirs, fietspaden, op voor gehandicapten voorbehouden plaatsen, bus- en tramhaltes
Geen veilige afstand bewaren
Meer dan 10 km/u te snel rijden
Inhalen op een overweg
Rijden of parkeren in voetgangerszone zonder over toelating te beschikken
Leesbaarheid van de nummerplaat schaden

Onmiddellijke inning 150 €
Bevel tot betaling 150 €
Boete opgelegd door de rechter
275 tot 1.375 €
Rechter mag rijbewijs intrekken


Zware overtredingen van TWEEDE graad

Snelheidsovertreding van meer dan 20 km/u
Meer dan 40 km/u in zone 30
Meer dan 20 km/u te snel rijden in schoolomgevingen
Door het rood licht rijden
Over een volle witte streep rijden
Geen acht slaan op de voorrangsregels
Een bestuurder links inhalen die had aangegeven dat hij links wilde afslaan
Versnellen of niet uiterst rechts rijden als men wordt ingehaald. Geen snelheid matigen wanneer de bestuurder van een schoolbus door zijn richtingaanwijzers aanduidt dat kinderen gaan in- of uitstappen
Een militaire colonne, een groep scholieren of een wielerwedstrijd doorbreken
Met een niet ingeschreven voertuig rijden.
De nummerplaat bedekken of er kunstgrepen op uitvoeren

Onmiddellijke inning 175 €
Bevel tot betaling 175 €
Boete opgelegd door de rechter
275 tot 2750 €
Rechter mag rijbewijs intrekken


Zware overtredingen van DERDE graad

Meer dan 40 km/u te snel rijden
Sneller dan 50km/u rijden in een zone 30
Inhalen op een helling als er geen zicht is op tegenliggers mogelijk is
Rechts inhalen waar dat verboden is
Op een snelweg achteruit rijden, rechtsomkeer maken of een dwarsverbinding gebruiken
Snelheidswedstrijden houden zonder vergunning

Onmiddellijke inning niet mogelijk
Bevel tot betaling 300 €
Boete opgelegd door de rechter
550 tot 2750 €
Rechter moet rijbewijs intrekken

Laatst aangepast door Barst : 19th June 2004 om 23:27.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2004, 09:25
Dimitri Lauwereys Dimitri Lauwereys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Grobbendonk
Posts: 34
Wink

Ik vind dat alle boetes in België gelijk zouden moeten zijn. Dat zou alles beter en simpeler maken. Ik vind ook dat de regering wat meer 'preventief' mag beginnen werken omtrent verkeer. Met enkel reclameborden voor het dragen van een gordel e.d. ben je niets. De regering moet PRAKTISCH OPTREDEN! Soms zijn verkeerssituaties ZO verwarrend en staan snelheidsborden zo extreem verscholen opgesteld dat het lijkt of heel ons verkeer één grote valkuil is. Ook de gerechtelijke regels zijn vaak enorm onduidelijk: de bestuurder kan zichzelf niet verdedigen, want alle wetteksten over het verkeer zijn veel te moeilijk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2004, 10:14
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Ik heb maandag ook een boete gehad in Herentals. Voor het dragen van geen veiligheidsgordel (geen vrijstelling ervoor ).

Het was in Herentals op de ring. Het was 8.15u 's morgens en ik was nog niet goed wakker. Ik kwam net gereden van een tankstation 100 meter terug en vertrok verder naar Vorselaar. Ik had mijn gordel dus wel aangedaan toen ik thuis vertrok. Maar even gestopt om te tanken. Niet direct aan gedacht toen ik weer vertrok en 1 minuut later was het prijs.

Misschien valt mijn auto ook wat te hard op voor de politie. En het argument dat ik nog student was geloofde hij ook niet. Ik heb dan ook een vrij nieuwe wagen maar die heb ik zelf betaald door na mijn middelbare studies een jaar gaan te werken.

Tss... onmiddelijke inning van 50 euro is het gevolg.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th October 2004, 20:29
InniasHufkens InniasHufkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Geel
Posts: 19
Ik vind da ze de boetes qua prijs toch nog mogen opdrijven. Ik vin dat ze wat betref verkeersveiligheid nog strenger mogen zijn. Als hogere boetes en meer controles voor een hogere verkeersveiligheid kunnen zorgen, waarom dan niet? En er zijn verkeersregel, en daar moet iedereen zich maar aan houden, en kan je het niet, moet je er maar voor boeten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th October 2004, 23:19
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Ooit al een boete gehad van enkele verkeersregels te negeren?

Waarschijnlijk niet... Maar rij je vaak naar plekken die volkomen onbekend voor je zijn? Of rij je enkel van school naar huis, huis naar vriend/in ,...

Het is dus vaak dat ik ergens kom waar ik nog nooit geweest ben. Het gevlog is dat je wat meer moet rondkijken naar huisnummers, straatnamen op onleesbare bordjes, ...

Is het dan zo verwonderlijk dat je dan per ongeluk eens over een doorlopende witte lijn gaat? Of een straat inrijd met éénrichtingsverkeer? En nog een aantal overtredingen die minstens 150 euro zijn...

Natuurlijk zal je nooit een fout maken als je elke dag weer diezelfde weg naar school neemt. Die weg die je op je duimpje kent... En toch maak je zonder dat je het weer gemiddeld 2 verkeersovertredingen per rit... Zelf zonder je eigen wil...

Verhoog dan de boetes die echt iets bijdragen tot de verkeersveiligheid en waarvan zeker is dat de persoon ze opzettelijk doet.

Ik denk dat bij veel politieagenten de menselijkheid verdwenen is...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th October 2004, 01:50
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Ben ook niet direct superfan van superboetes (zie vorige ), maar aantal verkeersslachtoffers is sinds systeem van die boetes wel ineens met 6% gedaald... Weet niet precies hoeveel mensen van vlees en bloed(!) daaronder schuil gaan, maar vermoed een heel pak!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 18th October 2004, 02:44
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Citaat:
Originally posted by Barst
Ben ook niet direct superfan van superboetes (zie vorige ), maar aantal verkeersslachtoffers is sinds systeem van die boetes wel ineens met 6% gedaald... Weet niet precies hoeveel mensen van vlees en bloed(!) daaronder schuil gaan, maar vermoed een heel pak!



Nogal vrij korte periode denk ik om al direct met dalingen uit te pakken. Zo lang zijn de boetes nog niet in voegen he. En politiecijfers vertrouw ik helemaal niet op. Getuige een vriendin van mij die politieagente is. Met het aangeven van veel misdrijven en inbreuken is men nogal laks (lui?). En dan vallen de statistieken meestal beter mee ook...
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 19th October 2004, 11:16
sophiekecools's Avatar
sophiekecools sophiekecools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 21
de zone 30 hangen af en toe ok grellig men voeten uit... en zeker als ik zo'n zone 's nachts tegenkom... dan vertik ik het echter om me aan de opgelegde snelheid te houden.
ok, het zou idd mss ingewikkeld w als ze tijdstippen zouden mt plakken op de snelheidsbeperkingen, maar toch...
hiermee wil ik zeker nt zeggen dan de straten 's nachts racecircuits mt w he! 'k denk dat iedereen wel ongeveer weet wat haalbare en doenbare snelheden zijn op bepaalde wegen... Belangrijk: als je dit doet, haal je gezond verstand dan boven! en laat je niet leiden door de kick...
er verongelukken al genoeg jongeren de laatste tijd...
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 21st October 2004, 16:06
EllekeSmits EllekeSmits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Oostmalle
Posts: 41
Sophie,
De zone 30 is er omdat de omgeving 'gevaarlijk' is. Zone 30 vind je altijd in de buurt van scholen, het is niet meer dan normaal dat je daar trager moet.
Ik geef wel toe dat ze er uren op kunnen plakken.
bijvoorbeeld: zone 30 tussen 08.00 - 09.00u, van 12.00 - 13.00 en van 15.30 - 17.00. Zo loop je dan weer het gevaar dat de mensen de regels aan hun laars gaan lappen. Want zone 30 is maar enkele uren per dag!
Wat nu eigenlijk de beste oplossing is, blijft natuurlijk de vraag. Voor iedereen goed doen, gaat toch niet hé!
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 21st October 2004, 21:26
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Eventjes advocaat van de duivel spelen:
Die 30km/u, niet tussen 08-09, 12-13,...: en evenmijn tijdens de vakantiemaanden?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 21st October 2004 om 21:40.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 24th October 2004, 16:39
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
Zelf rij ik nu nog niet, maar mijn moeder heeft overlaatst ook een boete in de bus gekregen. ==> vergist van snelheid: ze mocht maar 50km/u ipv 70.
We zijn gaan kijken naar de plaats waar ze geflitst was: enkele meters voor een bord waar je vanaf daar 70 mag beginnen rijden!

En zo is dit bij nog enkele mensen gebeurt!
ofwel staat het niet duidelijk aangegeven(in belgie zijn er zelfs borden die de bebouwde kom aangeven, maar vlak daarboven hangt een bord van 70==>hoeveel mag je daar nu rijden?!)
ofwel staan ze gewoon op een plaats waar de mensen al gaan versnellen

volgens mij is dit voor de staat gewoon de ideale manier om aan geld te komen en lossen ze maar voor een heel klein deel de problematiek rond het hoge sterftecijfer op onze wegen op!

Als ze al eens zouden beginnen met overal duidelijk platen te zetten hoeveel je waar mag en dit goed algemeen voor te stellen(in Kapellen mag je bv op baan a 70km/u, rijden wij naar vorselaar dan mogen wij op een veel gevaarlijkere baan zelfs 90km/u ==>waar zit de regel???)

Ik vraag me vaak af hoe buitenlandse chauffeurs het toch redden bij ons!
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste Post
Suggesties voor een andere wereld Barst P.A.V. 0 21st November 2004 18:46
Tekstevaluatie voor cursus RZL in ILSO 2004-2005... Barst Artikels & Boeken 2 9th November 2004 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.