actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2008, 18:39
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
Man die dief naakt aan paal bond, krijgt steun op Facebook

Man die dief naakt aan paal bond, krijgt steun op Facebook

De man die een maand geleden in Charleroi een dief bij de lurven greep, tot op de onderbroek stripte en vervolgens aan een paal bond, krijgt steun op de sociale netwerksite Facebook.


De feiten deden zich voor op woensdag 19 november. Een junkie die het gewaagd had een diefstal te plegen in de zaak ‘Oli & son Tatoo’, werd door de uitbater bij de kraag gevat en aan een paal vastgeknoopt. De junk, zowat in adamskostuum, kreeg op zijn borst het opschrift ‘Ik ben een dief’ mee.

Tatoeeerder Olivier had een dag tevoren in zijn zaak het bezoek gehad van een dief. “Dat was niet de eerste keer. Ik heb al zeven keer inbrekers over de vloer gehad. Nu hadden ze mijn computer gejat. Ik ben dat beu.”

Tatoeëerder Olivier wordt nu vervolgd voor ontvoering, vrijheidsberoving en foltering.

Op Facebook zijn er intussen meerdere groepen opgericht waarbij mensen die Olivier steunen, zich kunnen aansluiten. De grootste groep telt al meer dan 9.000 leden. Wie zoekt op 'Olivier voleur' of op 'Pour soutenir Olivier', vindt de bewuste groepen.

GVA 26-12-2008
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th December 2008, 10:35
Sarina.VanRompaey Sarina.VanRompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Itegem
Posts: 72
Op een manier kan ik die man begrijpen dat hij dat gedaan heeft.
Als je al zovele inbraken hebt gehad, denk ik wel dat de emmer soms eens overloopt.
Op zich vind ik de 'straf' dat de dief gekregen heeft (bijna naakt aan een paal vastgebonden worden) nu niet zo'n erge straf. Ik vind ergens wel een beetje dat hij dat verdient.
Maar waar trekken we dan natuurlijk de grens.
Als we dit zouden toestaan, dan volgens er door andere mensen misschien ook zo'n straffen en waar trek je dan de grens tussen wat mag, en wat niet?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th December 2008, 15:59
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Ik kan de man min of meer ook wel begrijpen. Natuurlijk zal je het beu zijn wanneer je al een aantal inbraken hebt gehad in je winkel. Maar dit is toch nog geen reden om iemand bijna naakt aan een paal vast te binden. We zijn toch geen oermensen. Ik kan begrijpen dat de man in kwestie enorm kwaad was en dat je de dief wil straffen maar haal er dan de politie bij. Het is toch niet nodig om deze man de behandelen als een beest. Ook al heeft hij iets gedaan dat niet mocht. Ik vind nu ook niet dat de bestolen mens gestraft moet worden omdat hij de dief zo behandeld heeft. Ik vind dat het niet kan maar om er deze persoon nu zo voor te straffen vind ik ook niet goed.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th December 2008, 16:31
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
Géén effect.

Het is fijn voor die man, dat ze voor hem een steunactie hebben opgericht op facebook, maar geloof me vrij, zoiets heeft echt géén enkel effect. Ikzelf heb ook facebook en zo'n groep kan door eender wie worden opgestart, en mensen die dezelfde mening delen kunnen zich daarbij aansluiten. Maar daar blijft het ook bij. Zo'n groep aanmaken is iets totaal anders dan een petitie starten. Ik blijf erbij dat die persoon te hardhandig te werk is gegaan, en duidelijk heeft overgereageerd. Maar ik kan hem ergens wel begrijpen dat hij zich behoorlijk gefrustreerd moet voelen als dat al meer dan 10 keer is gebeurd. Maar dit praat natuurlijk zijn gedrag niet goed.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th December 2008, 16:38
Kathleen Van Staeyen Kathleen Van Staeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Bouwel
Posts: 29
Ik kan begrijpen dat de mensen meevoelen met de uitbater. Ze begrijpen de gevoelens van de uitbater en willen hem dan ook steunen. Dit is volgens mij de reden dat de actie zoveel steun krijgt.

Langs de andere kant moeten we ook wel een beetje realistisch zijn. Je kan zelf de mensen niet gaan berechten en straffen. Wanneer je de dief op heterdaad betrapt, kan je nog altijd best de politie bellen in plaats van het recht zelf in handen te nemen. Daarom vind ik het ook correct dat de uitbater gestraft wordt voor zijn daden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 27th December 2008, 16:40
Sofie Geerinckx Sofie Geerinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 70
Ik vind de reactie van de man enerzijds wel te begrijpen. Als je al zoveel inbraken hebt gehad is het logische dat je dit beu wordt. Maar dan zou ik eerder denken dat men iets moet doen aan de beveiliging van de winkel in plaatst van 1 dief zo hardhandig aan te pakken. Dus anderzijds vind ik deze reactie er toch wel wat over gaan.
Ik vind het ook nogal raar dat er een hele groep wordt opgericht die deze man volledig steunen hebben. Ik vraag mij af of zij dan niet hun bedenkingen bij deze aanpak.
Ik vind dat je niet zomaar andere mensen zo mag behandelen. De man had evengoed de dief onder controle kunnen houden tot de politie er was om alles op te lossen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 27th December 2008, 17:57
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 65
Wij thuis hebben onlangs ook bezoek gehad van dieven, ik kan de uitbater wel begrijpen dat je na 7 inbraken wel iets hebt van nu is het genoeg, ik zet je letterlijk en figuurlijk is in je blootje. Wat Sofie zei over de beveiliging van de winkel, ik denk dat de man na enkele keren al wel eens maatregelen zal genomen hebben hoor en zijn winkel extra beveiligd zal hebben. Ik denk als dieven echt binnen willen zijn in je zaak of huis dat ze ook wel degelijk binnengeraken. En ik kan de man wel begrijpen dat hij dan na 7 keer tot deze daad is overgegaan. Daarom ben ik het nog niet eens dat hij het dan ook nog daadwerkelijk heeft gedaan. De uitbater zelf zou dan slimmer moeten zijn en weten dat hij niet zelf politietje moet spelen en dat hij dit moet overlaten aan bevoegde mensen.

Ik kan snappen dat er ook aanhangers zullen zijn voor de harde aanpak van dieven, dat ben ik zelf ook maar dan door bevoegde mensen, maar dat er zelfs groepen op facebook voor worden aangemaakt, vind ik toch wat ver gaan.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 31st December 2008, 00:26
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
De uitbater krijgt ook mijn volle respect. Die dief zal in ieder geval ook wel zijn lesje geleerd en zal dit ook geen volgende keer meer doen.

1 zin: loontje komt om zijn boontje

Dat de uitbater nu nog vervolgd wordt voor 3 dingen vind ik wel niet kunnen.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 31st December 2008, 13:19
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 88
Kan niet

Oog om oog, tand om tand?

Oké, de uitbater maakte dit al meerdere keren mee, maar om daarom zo te reageren? Nee, ik vind het niet kunnen.

De manier van de uitbater om 'wraak' te nemen valt niet goed te praten.
Iets met geweld oplossen helpt niet. Want dat is het principe van 'oog om oog, tand om tand'. Wat een ander mij aandoet, moet ik hem ook aandoen?
Ik denk het niet. Als iedereen zo blijft redeneren, waar gaan we dan naartoe? Geweld blijven bestrijden met geweld?
Het is niet omdat de andere fout is, dat jij ook fout die fout moet maken...

Het lost niets op, want zie... de uitbater is ook in fout en zal rechtvaardig bestraft worden.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 31st December 2008, 13:31
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Dessel
Posts: 61
Ik sluit mij ook aan bij de niet-akkoord-zijde.
Er zijn instanties (politie, justitie, ...) die zulke misdrijven moeten bestraffen. Ik ben van mening dat de uitbater zich tot het niveau van de junkie verlaagt door zijn oog om oog, tand om tand actie. Op die manier wordt het slachtoffer een dader, en de dader een slachtoffer. Ik begrijp wel dat de uitbater iets wou ondernemen, maar dat vind ik nog geen reden om -ookal is het een dief- iemand naakt vast te binden.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 31st December 2008, 13:55
Kim Verlooy Kim Verlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Olen
Posts: 57
Ik geef hem groot gelijk, ik zou hetzelfde gedaan hebben. De eerste keer kan je zoiets gewoon aangeven maar als het keer op keer blijft gebeuren dan is de maat na een tijd ook wel vol hoor.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 31st December 2008, 13:57
jasper.meeussen jasper.meeussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Massenhoven
Posts: 56
Dit mag niet, punt. Betrap je een dief, haal dan de politie erbij maar neem nooit zelf initiatief. Dit bewijst nogmaals dat dit alleen maar tegen je kan keren. Dat de man steun krijgt op Facebook, is niets nieuws. Het internet wordt de laatste tijd meer en meer voor zulke acties, petities gebruikt. Omdat het zo gemakkelijk en toch vrij anoniem kan denk ik. Denken we maar aan de bloggers die met zich met z'n allen keerden tegen Pieter de Crem na diens uitspraken. Om nog even terug te komen: als iedereen zou denken van 'oog om oog, tand om tand' zou het al snel mislopen. Nee, ik blijf erbij. Haal er steeds de juiste mensen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.