actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2014, 10:49
B*ent.Boeckmans B*ent.Boeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 69
Congolese gemeenschap vraagt regering om beslissing rond Francken

De Congolese gemeenschap vraagt de federale regering om haar conclusies te trekken uit de omstreden uitspraken van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA). "Al in de Eerste Wereldoorlog hebben Congolese soldaten hun bloed vergoten voor dit land", zegt de gemeenschap boos.

Twee weken geleden kwam een Facebookpost van Theo Francken uit 2011 naar boven waarin hij zich vragen stelde bij de economische meerwaarde van Marokkaanse, Congolese en Algerijnse migranten.

De Congolese gemeenschap wou wachten tot de storm rond de uitspraken ietwat gaan liggen was om op de voorgrond te treden. "We vragen niet met zoveel woorden om het ontslag van de staatssecretaris", zegt woordvoerder Pat Patoma woensdag. "Het is aan de regering om die beslissing te nemen. Zij moet zelf concluderen dat de uitspraken niet compatibel zijn met de functie van Theo Francken."

De gemeenschap verspreidt wel een verklaring, waarin ze haar verbijstering uitdrukt. "We zijn diep beledigd door de ontoelaatbare uitspraken van een overheid, een vertegenwoordiger van de staat. Uitspraken die de federale regering bovendien, blijkens haar zwakke reactie, lijkt te steunen."

Blijkens haar zwakke reactie lijkt de federale regering de uitspraken van Francken te steunen

Te jong

Volgens de Congolezen is Theo Francken wellicht te jong om de geschiedenis van de voormalige kolonie te kennen. "Al in de Eerste Wereldoorlog hebben Congolese soldaten hun bloed vergoten voor dit land. Daarna heeft de kolonie ervoor gezorgd dat België zonder schulden uit de Tweede Wereldoorlog is geraakt. Ook vandaag nog zorgen de Congolezen voor een belangrijke meerwaarde in alle sectoren van de Belgische samenleving."

De Congolese gemeenschap roept op om deel te nemen aan de nationale actiedag tegen de federale regering op 15 december.

Bron: www.demorgen.be 29/10/14

Eigen mening: De hele heisa rond Theo Francken is grotendeels onnodig. Ik zelf ben geen N-VA supporter, maar kan zowel in het voordeel als in het nadeel van Francken spreken.
Allereerst zijn de "feiten" gedateerd. Francken deed racistische uitspraken in 2011. Dat is intussen toch ook al drie jaar geleden. Wellicht (zou toch moeten) denkt hij nu helemaal anders over Congolezen.
Anderzijds vindt ik het bijzonder dom dat de regering Michel (marionet van Bart De Wever?) een mogelijke racist aan het hoofd zet van Asiel en Migratie. Dat is toch totaal niet te verantwoorden. Daarom ook zou ik een compromis aanvaarden waarin Francken zijn functie moet neerleggen, maar eventueel nog wel in de regering kan blijven als staatssecretaris. Ik weet niet of het mogelijk is om een snelle wissel te maken, maar dat zal volgens mij het enige zijn dat de Congolese en Arabische minderheden van ons land zal tevreden stellen (voorlopig alleszins).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.