actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2015, 11:24
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Reanimeren moet verplichte schoolkost zijn

Reanimeren moet verplichte schoolkost zijn


27 april 2015

Elke Vlaamse jongere moet twee uur reanimatietechnieken achter de kiezen hebben wanneer hij de middelbare school verlaat. Dat is de kern van een actieplan dat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) zo snel mogelijk in de praktijk wil brengen, schrijft Het Laatste Nieuws vandaag.

EHBO op school maakt nu al deel uit van de eindtermen, maar wordt in de helft van de Vlaamse scholen niet toegepast door een overvol leerprogramma en een gebrek aan trainers en expertise. Nochtans is het belang ervan ontzettend groot. Wanneer iemand getroffen wordt door een hartfalen, is het snelle optreden van omstaanders cruciaal voor zijn overlevingskansen.

Een reportage van het VRT-programma Volt maakte het onlangs nog eens pijnlijk duidelijk: slechts één Vlaming op de acht weet wat hij moet doen wanneer in zijn omgeving iemand een hartaanval krijgt. Dat is: de 112 bellen, hartmassage en mond-op-mondbeademing toepassen en bij voorkeur ook defibrilleren met een AED-toestel (Automatische Externe Defibrillator) dat al op heel veel openbare plaatsen in ons land voorhanden is.

Crevits wil nu een samenwerkingsverband tot stand brengen tussen de onderwijskoepels, het Rode en Vlaams Kruis, gemeenten en brandweerkorpsen. Bedoeling is dat alle vijfdejaars een intensieve cursus krijgen, gevolgd door een opfrismoment in het zesde jaar. De cursussen zullen gegeven worden door het Rode Kruis of door daartoe opgeleide leerkrachten.

Geen smak geld

"Een aanpassing van de eindtermen of het aanstellen van vakleerkrachten is daarvoor niet nodig", zegt Crevits. "Volgens het Rode Kruis volstaat het al dat je twee uur intensief met groepjes van vijftien derdegraadsleerlingen aan de slag gaat om ze de technieken aan te leren."

Crevits is niet van plan er een smak geld tegenaan te gooien. Voor het geven van de opleidingen rekent ze op het Rode Kruis, Het Vlaamse Kruis en de leerkrachten. "Het Rode Kruis organiseert nu al cursussen voor leerkrachten. Die kunnen hun kennis dan doorgeven aan leerlingen." En ook logistiek zijn er geen grote investeringen nodig. "Alle gemeentebesturen of brandweerkorpsen beschikken over oefenpoppen."

Bron: www.demorgen.be

Motivatie: Volgens de eindtermen zou elke leerling bij het verlaten van de middelbare school reanimatietechnieken moeten bezitten. In praktijk blijkt dit niet het geval te zijn en zou maar slechts één op acht mensen weten wat er dient te gebeuren indien iemand een hartaanval krijgt. Nochtans is dit toch wel cruciaal om zo de overlevingskansen te vergroten.
Ik moedig zeker het idee van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits toe. Als ik zelf terugdenk aan mijn middelbare schoolcarrière ben ik weinig in contact gekomen met de procedure om iemand te reanimeren. Wij kregen uitleg over EHBO door de leerlingen van het vijfde en zesde jaar verzorging, maar dit was in grote groepen. Hierdoor was er alleen de mogelijkheid dat de leerlingen dit toonden, maar we konden het helaas zelf niet uitvoeren. Op die moment stelde ik mezelf daar al vragen bij, want het heeft een niet te onderschatten belang om deze technieken goed onder de knie te hebben. Ik vind het dan ook logisch dat er meer aandacht besteed wordt aan deze vaardigheid. Ikzelf zou persoonlijk nog een stapje verder durven gaan en de leerlingen onderwerpen aan een praktische proef waarbij zij een attest kunnen ontvangen. Dit zal het belang van het goed beheersen van deze specifieke vaardigheden nog meer onderstrepen, waardoor de leerlingen het ook meer au sérieux gaan nemen. Verder vind ik het persoonlijk ook heel belangrijk en nuttig dat er ook aandacht hiervoor is in onze lerarenopleiding. Het is uiteraard te hopen dat we deze technieken nooit zullen moeten gebruiken, maar de kans is er wel. Bijgevolg mogen we dan ook het belang hiervan niet onderschatten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th April 2015, 17:48
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Eigen mening: Wanneer ik terugdenk aan mijn schoolcarrière besef ik dat ik helemaal niet in contact ben gekomen met reanimatie. In het middelbaar hebben wij nooit lessen gebreken over reanimatie. Wij hebben zelfs nooit EHBO-lessen gekregen. Vroeger heb ik hier nooit bij stilgestaan. Vorig jaar zag ik echter dat het een eindterm was om de middelbare school te verlaten met reanimatietechnieken. Na dit te lezen dacht ik: 'Niet geslaagd'. Ik weet niet wat ik moet doen wanneer iemand een hartaanval krijgt. Het lijkt me inderdaad zoals C*rolien zegt cruciaal om de overlevingskansen te vergroten. Net zoals haar ben ik voorstander van het idee van Hilde Crevits. Iedereen moet deze technieken beheersen. Hiervoor moet er meer aandacht geschonken worden aan de vaardigheden. Ten eerste moet EHBO uitgelegd worden op school en de leerlingen moeten de vaardigheden kunnen beoefenen. Ze moeten bv. de technieken om reanimatie toe te passen kunnen oefenen.
EHBO-lessen op school aanbieden, zou ik geen slecht idee vinden. Woensdagnamiddag leerling de kans geven het EHBO-certificaat te behalen door lessen te volgen. Wanneer dit initiatief er is, zullen meer leerlingen EHBO-lessen volgen. Natuurlijk moet hiervoor eerst het initiatief er zijn. Spijtig genoeg is dit er in vele gevallen niet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th April 2015, 19:03
b*itt.g b*itt.g is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Noorderwijk
Posts: 94
Ik sluit me volledig aan bij het initiatief van Hilde Crevits. Jongeren zouden een minicursus reanimatie en EHBO achter de rug moeten hebben wanneer ze afstuderen aan het middelbaar onderwijs.
Zelf ben ik amper in contact gekomen met de EHBO en reanimatietechnieken op school. In het middelbaar onderwijs kregen wij één keer een voormiddag les van studenten verpleegkunde. Zij legden ons een klein beetje reanimatie uit. Ikzelf heb een redderscursus gevolgd en ken de reanimatietechnieken en EHBO dus erg goed. Deze 'minicursus' die wij op onze school kregen, voldeed zeker niet aan de eisen.
Ik vind ook dat leerlingen een soort examen zouden moeten afleggen voor EHBO en reanimatie. Jongeren, maar zeker ook volwassenen, weten niet hoe ze in noodsituaties moeten handelen en dit kan hen helpen. Ik denk dat het misschien zelfs handig zou zijn om een vak in te richten voor EHBO en reanimatie. Zo kunnen mensen in nood sneller geholpen worden en zijn leerlingen (en volwassenen) minder geneigd niks te doen in een noodsituatie. Men zegt dat je beter niets doet als je er niet van af weet, maar wanneer dit wel het geval zou zijn, worden diverse dramasituaties vermeden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.