actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2011, 14:45
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Boze koning: 'Publicaties zijn betreurenswaardig en bovendien onjuist'

Het Paleis reageert ongewoon scherp op de publicatie van uitspraken van de koning in het boek 'Koning zonder land'. 'De publicaties zijn te betreuren en bevatten bovendien manifeste onjuistheden', zo klinkt het. Dat de koning nieuwe verkiezingen weigerde, ontkent het Paleis dan weer niet.

'Verschillende kranten hebben deze morgen uittreksels van een boek gepubliceerd die betrekking hebben op de inhoud van onderhouden van de Koning', zo staat in de opvallende mededeling.

'Het Koninklijk Paleis betreurt dat de discretie met betrekking tot het colloque singulier niet wordt gerespecteerd. Deze discretie heeft tot doel het Staatshoofd zijn functie te laten vervullen.'

Tot slot wordt de toon nog harder: 'Sommige van de gepubliceerde uittreksels bevatten manifeste onjuistheden, in het bijzonder over de onderhouden van 16 juni en 8 oktober 2010.'

De uitspraken waar naar verwezen wordt, staan in het boek 'Koning zonder land' van de journalisten Steven Samyn en Martin Buxant, dat donderdag verschijnt. La Libre Belgique en De Morgen publiceerden daar al enkele fragmenten uit.

Op 16 juni ging Open VLD-voorzitter Alexander De Croo naar het Paleis. De liberaal zou door de koning verantwoordelijk gehouden worden voor de politieke impasse. De Croo zou op zijn beurt, volgens het boek, gezegd hebben dat het Paleis hem niet moest zeggen welke strategie zijn partij moest volgen.

Op 8 oktober werd er met Bart De Wever gepraat over welke titel hij precies zou krijgen. De precieze naamgeving zou zeer gevoelig gelegen hebben. De Wever zou als ''verkenner' aan de slag willen gegaan zijn, maar Jacques Van Ypersele, kabinetschef van de koning, zou volgens het boek gezegd hebben dat die titel 'enkel weggelegd is voor serieuze mensen'. Uiteindelijk werd De Wever 'verduidelijker'.

'Ze moeten hun plan trekken'

La Libre Belgique en De Morgen publiceerden vandaag nog meer uittreksels. Zo is er onder meer te lezen dat koning Albert geen besluit wil tekenen om naar nieuwe verkiezingen te gaan.

'Ze moeten hun plan maar trekken (...). Ze kunnen voor mijn part nog vijf maanden onderhandelen', zo zou de koning enkele maanden geleden aan een partijvoorzitter gezegd hebben toen geruchten over een nieuwe stembusslag opdoken als gevolg van de slabakkende onderhandelingen. 'Ik zal dat niet toelaten! ', zou de vorst hebben gezegd.

Die weigerachtige houding ten opzichte van nieuwe verkiezingen wordt niet ontkend of tegengesproken door het Paleis.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110505_005

Mijn mening:
Ik vind dit eigenlijk een beetje buiten de lijnen gaan. Er worden geen namen genoemd, maar ik vind het wel een beetje frappant dat partijvoorzitters hun gesprekken met de koning vrijgeven. Ik denk dat nu de onpartijdigheid, neutraliteit van de koning een flinke dreun heeft gekregen. De koning heeft naar mijn mening een rol om de gesprekken verder op gang te trekken, al is hij de laatste jaren meer en meer een informateur of dergelijke, vind ik. Nu de politici ook de koning een beetje 'aanvallen', vind ik er toch overgaan. Er is nog steeds een koning in dit land en daar zijn regels aan verbonden. Het protocol moet gerespecteerd worden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.