actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2017, 11:06
Laura R*elofs Laura R*elofs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Beerse
Posts: 31
"Groen asfalt" moet CO2-uitstoot naar beneden halen

door Katrien Boon
"Groen asfalt" moet CO2-uitstoot naar beneden halen

Vanaf januari wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) milieuvriendelijker asfalt aanleggen. Dat is asfalt dat geproduceerd wordt aan een lagere temperatuur. Elk jaar kan zo de CO2-uitstoot van zo’n 230 gezinnen uitgespaard worden.

Elk jaar legt het Agentschap Wegen en Verkeer gemiddeld 1,5 miljoen ton nieuw asfalt aan. Nieuwe wegen, maar ook nieuwe toplagen over bestaande wegen. Dat asfalt wordt normaal gezien geplaatst aan een temperatuur van 155 graden. Maar het nieuwe "groene" asfalt heeft genoeg aan 110 graden. Dat heeft veel voordelen.

Door asfalt aan lagere temperatuur te produceren vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Als het Agentschap Wegen en Verkeer al haar werken aan asfaltwegen met dit type ‘groen’ asfalt zou uitvoeren kan er jaarlijks zo'n 4.500 ton CO2 worden uitgespaard. Dat komt overeen met de CO2-uitstoot van ongeveer 230 gezinnen.

Ook wegenwerkers en weggebruikers winnen bij dit type asfalt. De arbeidsomstandigheden voor wegenwerkers verbeteren. Bovendien kan de weg na de werken sneller worden opengesteld omdat het asfalt sneller afkoelt en wordt een langere levensduur verwacht. “Dit is voor verschillende partijen een win-winsituatie”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

De werken in 2014 aan de N171 in Kontich waren een eerste proefproject met het milieuvriendelijke asfalt, waarbij de totale uitstoot van koolstofdioxide (CO2) tijdens, op en rond de werf en op de asfaltcentrale door de aannemer op voorhand werd berekend. Tijdens de uitvoering van de werf werd nagegaan hoeveel koolstofdioxide er uitgestoten werd als gevolg van de werken. Die uitstoot bleekt 33 procent lager te liggen dan bij werken met standaard asfalt.

Mening: Ik vind het erg positief dat er niet enkel gepraat wordt over de klimaatproblematiek maar dat de plannen die worden gemaakt ook worden omgezet naar de praktijk. De cijfers liegen er niet om; bij het aanleggen van 'groen' asfalt ligt de uitstoot van CO2 33 procent lager en de jaarlijkse uitstoot die wordt bespaard komt overeen met de uitstoot van 230 gezinnen. Als we het bovenstaande artikel geloven, mogen we onszelf een schouderklopje geven. Ik heb er toch mijn bedenkingen bij. Waarom moet er ieder jaar 1,5 miljoen ton nieuw asfalt worden aangelegd? Omdat onze wegen drukker en drukker worden. Mensen blijven (noodgedwongen) met de auto naar hun werk gaan. Ook ik zit elke schooldag alleen in mijn grondstof-vretend vervoermiddel, omdat onder andere het openbaar vervoer te kort schiet. De oplossing tegen de file? Nieuwe rijstroken, die maar 2 jaar helpen voor we terug met hetzelfde probleem zitten. Om dat te compenseren vinden we 'groene' alternatieven uit, wat niet wegneemt dat we het onderliggende, grote probleem nog steeds sponseren. De vicieuze cirkel van vervuiling wordt niet doorbroken. Integendeel, hij wordt gevoed. Super dat er wordt gezocht naar groene alternatieven maar zal de algemene CO2 uitstoot van ons land dalen? Ik heb er het gissen naar.

Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...-beneden-halen/
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.