actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2004, 04:14
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Ook dat nog: Big Brother's everywhere...

Duitse Big Brother wordt ,,Truman Show''


BRUSSEL - In de visionaire toekomstfilm The Truman Show (2000) van Peter Weir speelde Jim Carrey een man die 24 uur op 24 onder het oog van camera's leeft in een daartoe volledig geconstrueerde stad. Volgens de krant ,,Welt am Sonntag'' volgt de werkelijkheid binnenkort de fictie: de producenten van het tv-programma Big Brother zijn op een terrein van 4.000 vierkante meter een dorp aan het bouwen met onder meer een markt, een kerktoren, winkels en een klein bos.


Uiteraard weten de bewoners in dit geval wél dat ze gefilmd worden - in tegenstelling tot Truman Burbank - maar voorts is de gelijkenis tussen BB forever (zo gaat het programma heten) en de film van Weir frappant. Het is immers de bedoeling dat de kandidaten werkelijk gedurende meerdere decennia gaan leven in het dorp. De meeste deelnemers zouden werklozen zijn, die voor het oog van de camera's bijvoorbeeld hun middelbare school zouden afmaken, talen of een beroep zullen leren. Maar waar de producenten vooral op rekenen, is dat de bewoners van het voorlopig naamloze dorp verliefd worden, trouwen en kinderen krijgen.

Geen mens die zo gek zou zijn? De Duitse zondagskrant laat al een razend enthousiaste kandidaat aan het woord. De Duits-Tunesische Jerry (24), die in het Big Brotherhuis Lydija (21) leerde kennen, wil dolgraag in het dorp met haar trouwen en kinderen krijgen. Gêne is Jerry en Lydija vreemd, zo bleek ook al uit hun enthousiaste seksuele leven toen ze samen in het BB-huis verbleven.

BB forever zou al op 1 maart van start gaan. Volgens mediapsychologe Jo Groebel kunnen kandidaten niet vatten wat het betekent gedurende zo'n lange periode in een kunstmatig universum te leven. Zij vreest dat sommige kandidaten zich daarna nooit meer aan de echte wereld kunnen aanpassen. Rainer Laux, de producent van Big Brother-Duitsland, zegt dat de kandidaten perfect op de hoogte zijn.

Het lopende seizoen van de reality show Big Brother veroorzaakt inmiddels grote commotie bij onze oosterburen. Een van de bewoners van het BB-huis heeft immers grove moppen over joden verteld. In de samenvattingen op RTL 2 en Tele 5 zijn die eruit geknipt, maar de betaalzender Première die de avonturen in het huis rechtsreeks uitzendt, heeft ook de anti-semitische grollen op het scherm gebracht. Een media-wachthond heeft daartegen klacht ingediend en vordert de onmiddellijke stopzetting van het programma. De Beierse minister van Media, Erwin Huber (CSU), reageerde dat het ,,in een cultuurland als Duitsland ongehoord is dat zo'n rommel op tv komt'', maar meent dat een verbod zou neerkomen op censuur. De verantwoordelijke redacteurs bij Première zijn ontslagen. Rainer Laux zegt dat ,,Big Brother een spiegel is van de maatschappij, en dat rechts-extremistische uitspraken nu eenmaal niet uitzonderlijk zijn in het hedendaagse Duitsland''.

18/10/2004 (sdf)

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2004, 04:24
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
De nieuwe film 'The Village' in de bioscoop gezien?

Ik heb deze al een tijdje op DVD (kuch kuch... ) en deze film gat over net hetzelfde. Maar net iets anders. Ik kan niet posten wat de film juist is want dan verknal ik heel de film. Maar het einde is wel speciaal om maar iets te zeggen.

Voor diegene die de 'spoiler willen weten zal ik het zeggen via privaat bericht. Je zal versteld staan hoe erg de film gelijkenissen vertoond met dit bericht.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th October 2004, 16:13
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Zoveel verbanden zie ik toch niet tussen die film en dat artikel...

Als jij er enkele hebt opgemerkt waarvan je denkt dat ik ze niet door heb, dan mag je mij gerust PM'en. Ik heb de film toch al gezien dus er valt niet veel meer te spoilen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th October 2004, 18:54
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Citaat:
Originally posted by Kenny
Zoveel verbanden zie ik toch niet tussen die film en dat artikel...

Als jij er enkele hebt opgemerkt waarvan je denkt dat ik ze niet door heb, dan mag je mij gerust PM'en. Ik heb de film toch al gezien dus er valt niet veel meer te spoilen.



Gewoon al enkele zaken...

- Dorp afgesloten van de bewoonde wereld.
-Geen benul voor enkele decennia wat er omgaat in de rest van de wereld.
- Zouden hun (toekomstige) kinderen ingelicht worden over het concept of het feit dat er gefilmd is...? Aangezien dat ze gaan trouwen, kinderen krijgen in het dorp...
- Ik dacht dat als je de film gezien had het wel duidelijk was.
- Op welke manier gaan ze de mensen anders in het dorp houden voor enkele decennia??? Door een schrikeffecht te creeëren? Als hun kinderen ontdekken dat het dorp maar 'fake' is, gaan ze toch weg niet?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste Post
Tekstevaluatie voor cursus RZL in ILSO 2004-2005... Barst Artikels & Boeken 2 9th November 2004 17:35
"We moesten ons doodschamen..." Barst Cultureel-maatschappelijk 0 5th July 2004 03:00
'Zure Zondag': een minder oppervlakkige analyse... Barst Cultureel-maatschappelijk 7 30th June 2004 11:50


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.