actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th June 2014, 20:43
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Wat zou je doen zonder internet?

Hoe overleef je een internet blackout?

Tijdens de Arabische revolutie werd de kracht van het internet en sociaalnetwerksites duidelijk. Politieke regimes zien het platleggen van het web vaak als de enige oplossing om de storm van protest te beantwoorden. Ze kunnen sociaalnetwerksites blokkeren maar ze hebben ook de macht om een land van de buitenwereld af te sluiten. Kunnen we ons wapenen tegen zo'n blackout van het web?
We zagen het gebeuren in Egypte, Tunesië en Turkije. Keer op keer besliste de overheid om het land te ontkoppelen van het net of doelgericht van bepaalde sociaalnetwerksites. Via simpele trucjes kan je de blokkering van bepaalde websites wel ontzien. Maar in sommige landen kan de overheid met een simpele vingerknip het internet platleggen. Syrië heeft al meermaals het net uitgeschakeld. Het Amerikaanse bedrijfje Eyebeam zocht een oplossing voor het probleem en dat blijkt zelfs niet eens zo moeilijk.

Stad verbinden
Eybeam experimenteert met lokale routers om mensen met elkaar te verbinden zonder internet. Het zogenaamde 'Mesh' netwerk wordt ook al gebruikt in Barcelona en Berlijn om mensen met elkaar in verbinding te stellen. Ze starten met een centrale plaats waar je wifi kunt gebruiken en breiden zo langzaam een grotere wifi-spot uit zodat hele steden met elkaar in verbinding kunnen staan. Verschillende routers staan met elkaar in verbinding zonder internet. Twitter en Facebook worden vervangen door applicaties die geen internetverbinding nodig hebben. Een handvol applicaties wordt vervolgens op de routers geplaatst zodat iedereen dezelfde tools hanteert.

Twitter en andere sociaalnetwerksites werden tijdens de recente revoluties massaal gebruikt op oproepen te lanceren. De Arabische lente bracht ook het fenomeen van social media activisme met zich mee. Via het conceptuele Mesh-netwerk kunnen gebruikers zich organiseren zonder dat de overheid hun kan afsluiten. Het Mesh-netwerk biedt weliswaar geen oplossingen voor landen die helemaal van de buitenwereld worden afgesloten. In de beginperiode van de burgeroorlog in Syrië kwam de informatie uit de getroffen gebieden veelal van YouTube of Twitter.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/I...-blackout.dhtml
Datum: 15/06/2014 om 16u24


Mening

Een leven zonder internet kunnen we ons niet meer inbeelden. Internet is zodanig ingeburgerd dat het hoort bij ons normaal leven. Wat zouden we doen zonder internet? Ik denk dat velen hier geen antwoord op weten. Oudere mensen zouden zich wel raad weten, ze hebben een groot deel van hun leven zonder internet geleefd. Voor hen is het makkelijker, want ze kunnen terugvallen op hun vroegere gewoonten. Voor de jongere generatie ligt dit moeilijker. Mensen die opgegroeid zijn met het internet zien internet als een deel van zichzelf. Zonder internet krijgen ze het gevoel niet op een normale manier te kunnen functioneren. Eybeam is zich hiervan bewust, daarom experimenteert het met lokale routers om mensen met elkaar te verbinden zonder internet. Dit vind ik een goede oplossing. Op die manier kunnen mensen zelf kiezen wat ze zullen doen. Een deel van de mensen zal kiezen voor een leven zonder internet en zullen het niet missen. Een ander deel zal kiezen voor een leven met applicaties die het internet vervangen. Persoonlijk denk ik dat ik het internet niet zal missen. Ik gebruik internet vooral voor het opzoeken van informatie en dergelijke. Dit kan ik uiteindelijk perfect doen door deze informatie op te zoeken in een boek. De sociale contacten op internet kan ik in dat geval onderhouden door afspraken met deze mensen te maken via sms.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.