actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2012, 12:01
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
supermarkten dwingen onverkochte voedingswaren te schenken

"Supermarkten dwingen onverkochte voedingswaren te schenken"
Zes Waalse volksvertegenwoordigers hebben een voorstel tot decreet ingediend dat grootwarenhuizen wil verplichten hun onverkochte maar nog bruikbare voedingswaren af te staan aan charitatieve verenigingen, zoniet zouden ze riskeren hun milieuvergunning te verliezen. Dat staat te lezen in Le Soir en L'Avenir.

Jaarlijks belanden in België 660.000 ton voedingswaren in de vuilnisbak, terwijl zowat 200.000 personen niet beschikken over een toereikende voeding. Deze verspilling gebeurt vooral in de huishoudens, maar ook de horeca, de collectieve restaurants en de grootwarenhuizen zijn betrokken. Een deel van de voedingswaren veranderen er in 'afval' nog voor het verstrijken van de houdbaarheidsdatum.

Herverdeling
De zes PS-leden van het Waalse parlement (Malika Sonnet, Hugues Bayet, Olga Zrihen, Daniel Senesael, Isabelle Simonis en Marc Bolland) stellen voor om de toekenning van de milieuvergunning afhankelijk te maken van de herverdeling van onverkochte voedingswaren. Een supermarkt die niet systematisch haar onverkochte nog consumeerbare voedingswaren aanbiedt aan een of meerdere organisaties kan de milieuvergunning zien weigeren.

Herstal
De PS-politici inspireren zich op het voorbeeld van de gemeente Herstal waar burgmeester Frédéric Daerden en het schepencollege de hernieuwing van een milieuvergunning van een Carrefour afhankelijk hebben gemaakt van de verdeling van de onverkochte voedingswaren.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...-schenken.dhtml (geraadpleegd op 7 november 2012)

Het is een feit. Supermarkten gooien dagelijks ‘vervallen’ voedsel weg. Maar eigenlijk is het voedsel niet vervalen, het is nog perfect eetbaar, alleen de vooropgestelde houdbaarheidsdatum is vervallen. Zelf heb ik een vakantiejob bij de supermarkt en ik merk hoeveel voedsel er steeds wordt weggegooid. Ook bij ons in de supermarkt wordt al dit voedsel verzameld om door te geven aan de voedselbank en dit is een zeer goed alternatief. Het zogezegd vervallen voedsel is nog perfect eetbaar, enkel willen wij het niet meer kopen omdat de datum verstreken is. In plaats van alles zomaar in de vuilbakken te gooien is het dus fantastisch dat er andere mensen mee geholpen kunnen worden die enorm blij zijn met het voedsel. Ik hoop dat deze regel ooit overal van toepassing wordt om ons verspillingsgedrag toch nog een positief eindje te geven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2012, 16:35
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ik vind het ook heel goed dat men probeert om steeds zo weinig mogelijk perfect eetbaar voedsel weg te gooien. Ik heb ook al gehoord dat er inderdaad supermarkten zijn die het voedsel, waarbij de verveldatum verstreken is, weggeven aan mensen die niet de mogelijkheden hebben om voedsel te kopen. Toch vind ik dat het al dan niet uitreiken van een milieuvergunning niet enkel afhankelijk mag zijn van het uitdelen van voedsel waarbij de vervaldatum verstreken is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.