actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2012, 09:47
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
‘Wie niet gaat stemmen, zal niet vervolgd worden’

‘Wie niet gaat stemmen, zal niet vervolgd worden’
donderdag 11 oktober 2012, 09u08
Annemie Turtelboom.

BRUSSEL - Wie zondag niet gaat stemmen, loopt ondanks de wettelijke stemplicht geen risico op vervolging. ‘Er zullen geen kiezers vervolgd worden’, zo heeft de woordvoerster van minister van Justitie Annemie Turtelboom laten verstaan aan de kranten van SudPresse.


Wie niet gaat stemmen en geen volmacht geeft, komt op een lijst terecht van mensen die niet gestemd hebben en riskeert in theorie een vervolging en een boete.

Maar in de praktijk worden er al sinds de verkiezingen van 2003 geen kiezers meer vervolgd. Voormalig minister van Justitie Stefaan De Clerck had toen gezegd dat de parketten en de procureurs-generaal er geen prioriteit meer van zouden maken.

Hetzelfde geldt echter niet voor bijzitters die zondag niet komen opdagen. ‘Hen hebben we echt nodig’, aldus de woordvoerster van Turtelboom in de krant.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121011_00330096

Mening: Ik vind het leuk om te horen dat de mensen die niet zouden gaan stemmen, niet vervolgd zullen worden. Er zijn nu eenmaal mensen die op die dag niet zouden kunnen stemmen en geen tijd willen steken in de volmacht geven aan iemand anders. Vervolgens zijn er ook vele personen die gaan stemmen omdat het een verplichting is. En dat is volgens mij ook verkeerd. Veel personen houden de politiek niet in het oog en kennen er niets van. Zij stemmen dan maar gewoon lukraak op een partij. Het is goed dat iedereen mag stemmen, maar je moet mensen niet verplicht als ze er niets vanaf weten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2012, 13:49
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
stemplicht & opkomstplicht

Prachtig om dit artikel nu te publiceren in de krant!
Nu is de kans zeer groot dat burgers gewoon niet gaan stemmen.
Men haalt nu wel aan dat men geen boetes zal geven, maar toch zou ik niet riskeren om thuis te blijven. Voor je het weet heb je toch nog een boete aan je broek.
Men zou inderdaad beter de opkomstplicht afschaffen (in België is er geen stemplicht, aangezien men op niemand hoeft stemmen).
Het nut van het stemmen wordt door deze publicatie nu weer helemaal onderuit gehaald.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th October 2012, 16:57
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Zoals Kristof al aanhaalde kent België geen stemplicht maar een opkomstplicht, wat inhoudt dat je verplicht bent aanwezig te zijn maar dat je alsnog blanco/ongeldig kan stemmen. Daarom vind ik het ook bizar dat er nog steeds een opkomstplicht is in België.
Misschien wordt het tijd om de wet hieromtrent nog eens nader te bekijken en eventueel aan te passen indien blijkt dat de meerderheid van de bevolking de mening heeft dat de opkomstplicht afgeschaft moet worden.

Er zijn mensen genoeg die nu in België louter stemmen op ‘de grootste partij’ of ‘populairste politicus’, maar niet (helemaal) achter de standpunten staan van de partij. Dit levert naar mijn gevoel een verkeerd beeld op van het kiezersgedrag in België.

Ik ben zelf voorstander van het politieke systeem in Engeland waar mensen niet verplicht zijn om te stemmen, maar dit wel kunnen doen als ze overtuigd zijn van de standpunten van een partij. Op deze manier is de representativiteit van de partijen beter en vooral ook eerlijker verdeeld.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th October 2012, 10:33
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Een op de tien kiezers bleef ongestraft weg in 2010

Wie zondag niet gaat stemmen, zal niet vervolgd worden.

Volgens minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open Vld) zijn spijbelaars geen prioriteit voor het gerecht. Nochtans is gaan stemmen verplicht in Belgi. Maar sinds 2003 werd er niemand nog vervolgd. Het gevolg: steeds meer mensen sturen hun kat naar de stembus.

0 0 Bijna 8 miljoen Belgen moeten zondag gaan stemmen. Maar of iedereen dat ook doet, is twijfelachtig. In 2010, bij de laatste verkiezingen, kwamen 780.000 Belgen niet opdagen. Dat is een op de tien ingeschreven kiezers. In 2003 lag dat aantal een pak lager: 580.000 of een op de twaalf kiezers.

Nochtans krijgt elke spijbelaar een boete in de bus; van 27 tot 55 euro voor een eerste inbreuk. Bij een volgende inbreuk kan dat oplopen tot 137 euro. Alleen, het parket zal u niet vervolgen als u die boete niet betaalt, geeft Turtelboom ook toe. In 2003 deed toenmalig justitieminister Marc Verwilghen al eens eenzelfde uitspraak.

Een minister die zegt dat er amper vervolgd wordt, laat natuurlijk zijn sporen na, zucht Johan Ackaert, politicoloog van de Universiteit Hasselt, die al jaren het absenteïsme op verkiezingsdag bestudeert. Voeg daarbij het toenemende wantrouwen van de kiezer in de politiek en de vergrijzing die meer en meer oudere kiezers sociaal isoleert.

Een troost: gemeenteraadsverkiezingen zijn over het algemeen iets populairder, omdat de kiezer vaak een band heeft met de politici en meer invloed kan hebben op het resultaat. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen in 2006 bleven slechts 260.000 Vlamingen (5,6%) thuis.

Bron: GVA 12/10

Mijn mening:
Wanneer de minister van Justitie openbaar gaat verkondigen dat afwezige kiezers niet vervolgd zullen worden, vind ik dit persoonlijk zeer jammer. Dit hoeft niet op een voorpagina van een krant te verschijnen. Wanneer er te weinig middelen zijn om iedereen te vervolgen houdt men dit binnenskamers en gaat men dit niet openbaar maken. Op deze manier zou het weleens kunnen zijn dat vele kiezers hun kat sturen.

Zoals Jasper aanhaalde is het inderdaad misschien beter om de opkomstplicht af te schaffen. Op die manier gaat men eerder stemmen op personen met degelijke standpunten waarin men zichzelf kan vinden. Momenteel wordt er volgens mij ook te veel gestemd op populaire figuren met weinig inhoud en degelijke standpunten.

Langs de andere kant zou ik het ook spijtig vinden dat de opkomstplicht zou worden afgeschaft. Onze overgrootouders en grootouders hebben zolang moeten ijveren om te kunnen gaan stemmen. Ze hebben moeten vechten om vrouwen een stem te geven. Dus zo eenvoudig lijkt het me nu ook weer niet om de opkomstplicht zomaar af te schaffen.

Laatst aangepast door stef.colebunders : 12th October 2012 om 10:40.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th October 2012, 11:11
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Volgens mij is het nog altijd wel het beste om gewoon je burgerplicht te vervullen en te gaan stemmen. Het staat per slot van rekening nog steeds in de wet, dus moest er nu wél een zaak van gemaakt worden, heb je het vlaggen!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th October 2012, 19:51
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik ben het deels akkoord met Stef. Ik vind ook dat men niet op de voorpagina van de krant moet schrijven dat mensen die niet gaan stemmen niet vervolgd worden. Dit leidt tot het feit dat er nog meer mensen thuisblijven.
Ik zou de stemplicht/opkomstplicht wel afschaffen. Nu gaan er meer en meer mensen stemmen uit pure verplichting, deze mensen weten niets af van de politiek en stemmen dan ook gewoon random. Als mensen niet verplicht worden krijg je alleen mensen die wel geïnteresseerd en beredeneerd zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.