actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th February 2011, 20:36
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Niet Di Rupo maar Leterme als nieuwe premier?

De CD&V zou nog maar 12,9 procent van de stemmen halen volgens een internetpeiling. Hoe diep is de dip bij de christendemocraten?

Het gaat om een peiling van de Franstalige krant L’Avenir. Die werd volgens de regels van de kunst afgenomen van 2.709 Belgen, tussen 4 en 8 februari. Maar internetpeilingen gelden toch als (nog) minder betrouwbaar dan de klassieke enquêtes.

“Bovendien is dit een verwarrende periode voor veel kiezers. Het is best mogelijk dat de kaarten als het erop aan komt, heel anders zullen liggen”, zegt de Gentse politicoloog Carl Devos.

Toch valt niet te betwisten dat de CD&V in een lastig parket zit. “Dat is al een hele tijd zo. Maar ik denk wel dat ze best gewoon kalm blijven nu. Er zullen kansen komen om zich eindelijk weer scherper te profileren naast de N-VA. Door een centrumpositie in te nemen in sociaaleconomische dossiers bijvoorbeeld. Of door verregaande voorstellen als de splitsing van de RVA meteen af te schieten, zoals ze gedaan hebben.”

Overigens zouden de huidige ontwikkelingen in de Wetstraat wel eens tot het resultaat kunnen leiden dat niemand minder dan... Yves Leterme (CD&V) opnieuw premier wordt.

“Het is nog zeer voorbarig, er is nog lang geen regering in zicht”, zegt Carl Devos. “Maar in de Wetstraat is dit scenario zeker al besproken, al zal niemand dat toegeven. Kijk: Di Rupo heeft geen animo om nog premier te worden en zal tegelijk geen andere Franstalige dulden als premier. Bart De Wever wil het ook niet. Blijft over: Yves Leterme.”

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...we-premier.aspx

Eigen mening:
Ik zet hier toch enkele vraagtekens bij. Het is nog volop formatie en men begint al over peilingen te spreken. Nu ja, verkiezingen moeten inderdaad in ons achterhoofd blijven, maar ik vind het toch een beetje voorbarig. Zeker als het gaat om een peiling die via internet verlopen is. Om nu CD&V al af te schrijven, vind ik ook niet correct. Ook zegt men meer en meer dat CD&V zich in de schaduw van N-VA plaatst, wat ik niet juist vind. CD&V heeft de afgelopen jaren steeds hetzelfde voor ogen gehad: meer Vlaamse autonomie in een Belgisch kader. Dat verschilt grondig met wat N-VA wil. CD&V levert nog steeds de premier in lopende zaken. Mede onder leiding van Yves Leterme lopen nu de onderhandelingen over het IPA of zijn er begrotingsgesprekken aan de gang. Toch vraag ik mij af of het wel de taak is van CD&V om een premier te leveren. Het is natuurlijk een makkelijke positie die N-VA aanneemt: iemand anders moet de verantwoordelijkheid nemen en wij kijken toe hoe men in de 16 faalt. Terwijl N-VA de grootste partij van het land is. Ook PS doet dit steeds meer. Ik zou er niets mee inzitten mocht Leterme III gevormd worden. Die man heeft het zwaar te verduren gehad, maar levert nu toch goed werk (denk aan het Europees Voorzitterschap). Maar ik stel mij de vraag of dit wel de taak is van CD&V en Leterme om het premierschap te ontvangen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.