actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2013, 12:00
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Dilbeek betreurt het kamperen aan schoolpoorten

DILBEEK - Dilbeek betreurt dat een aantal ouders sinds maandag kamperen aan sommige scholen om er zeker van te zijn hun kinderen te kunnen inschrijven voor het volgend schooljaar. Dilbeek wijt deze nieuwe situatie aan capaciteitsproblemen in scholen in de buurgemeenten - zowel het Brussel Hoofdstedelijk Gewest als Asse - en aan bepalingen in het nieuwe Vlaamse inschrijvingsdecreet.

Dilbeek coördineert al enkele jaren het inschrijvingsbeleid in alle scholen over de netten heen. Wegens de ruime inschrijvingsperiode - de inschrijvingen gingen de vorige scholen al in september van start - bleven kampeerperikelen steeds achterwege. Omdat door het gewijzigde Vlaamse inschrijvingsdecreet de inschrijvingen dit jaar niet vroeger konden starten dan maart veroorzaakte deze kortere periode een grotere angst bij de ouders met alle gevolgen vandien.

Het nieuwe inschrijvingsdecreet biedt wel de mogelijkheid om met een aanmeldingssysteem te werken waarbij criteria zoals afstand tussen woonplaats en school kunnen worden in rekening gebracht. Dilbeek bereidt momenteel samen met alle scholen de invoering van zo'n aanmeldingssysteem voor. Het was voor de gemeente evenwel niet haalbaar om dit reeds voor deze inschrijvingsperiode in te voeren. Wat de afstandscriteria betreft pleit Dilbeek overigens voor een afbakening van een afstand binnen de gemeente- of gewestgrenzen. Heel wat van de Dilbeekse scholen liggen immers dicht bij de gemeentegrens.

Bron: www.standaard.be
Persoonlijke visie:
Alsmaar meer gemeenten worden met dit probleem geconfronteerd. Ik ben telkens geëmotioneerd door de volharding van de ouders. Het is ontzettend belangrijk dat hun kind naar een goede school kan gaan, en dan nog liefst zo dicht mogelijk bij huis. De 'capaciteitsproblemen' moeten dringend worden aangepakt.

Dilbeek bereidt momenteel samen met alle scholen de invoering van een aanmeldingssysteem voor. Door de aanpassing van het inschrijvingsdecreet is het mogelijk geworden voor gemeenten om dit systeem te hanteren. Ik bekijk dit niet als iets 'discriminerend' voor de mensen die bv. verder van de school wonen dan andere gezinnen. Ik denk wel dat de verschillende critearia moeten worden afgewogen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2013, 12:15
R*y.Geerts R*y.Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lille
Posts: 29
Ik zou de schuld van dit probleem niet enkel op de gemeente zelf willen schuiven. Ik kan er mij perfect in vinden dat zij dit probleem proberen op te lossen. De leerlingencapaciteit van de Vlaamse scholen IS nu eenmaal een groot probleem. We zien dit steeds meer en meer. Vorige zaterdag nog in Zemst. Daar zaten de eerste wachtenden de vorige dag al om half 11 's avonds te wachten, en om 7u 's morgens moesten er al kinderen op de wachtlijst gezet worden. Sorry, we zitten vol! Onvoorstelbaar als je er over nadenkt. Het is natuurlijk logisch dat ouders hun kinderen naar de basisschool in hun gemeente willen laten gaan. Uitvliegen kunnen ze later ook nog. Voor de middelbare school ligt dit bijvoorbeeld al helemaal anders, daar wordt er volgens mij minder hard op toegezien. Natuurlijk is het qua bereikbaarheid natuurlijk wel aangewezen om je middelbare schoolkind bijvoorbeeld niet in Antwerpen naar school te laten gaan als je in Vorselaar woont. Middelbare scholen genoeg in de buurt hier.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.