actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2014, 12:29
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
"Begin zo vroeg mogelijk aan kinderen"

"Begin zo vroeg mogelijk aan kinderen"

Hoewel 3 op de 100 kinderen geboren worden dankzij een vruchtbaarheidsbehandeling, hangt er nog steeds een taboe rond dat thema. Daarom organiseert het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen de Week van de Fertiliteit. De belangrijkste boodschap: begin er op tijd aan.

"Er heerst nog steeds een taboe rond vruchtbaarheidsbehandelingen, omdat die tot de intimiteit van het koppel behoren", legde Luc Delbeke, hoofd van het fertiliteitscentrum van het UZA, vanmorgen uit in het Radio 1-programma 'De Ochtend'. Koppels die hun kinderwens niet meteen in vervulling zien gaan, stellen zich dan ook vaak afwachtend op.

Met de Week van de Fertiliteit wil het centrum mensen doen beseffen dat hun leeftijd de bepalende factor is om zwanger te worden. Vandaag is de gemiddelde leeftijd van een patiënt in het centrum 33 jaar, en dat is te hoog, vindt Delbeke. "De vruchtbaarheid begint langzaam te dalen vanaf de leeftijd van 30 jaar. Vanaf 35 daalt ze al wat sneller. Op de leeftijd van 40 zijn de kansen gehalveerd."

"Zodra een vrouw naar de 35 toegaat, is het hoog tijd om eraan te beginnen. Liever vroeger", zegt Delbeke. Dat wil echter niet zeggen dat de leeftijd van de man geen rol speelt in de slaagkansen.

Duur
De gemiddelde slaagkans van bijvoorbeeld in-vitrofertilisatie (ivf, de zogenaamde 'proefbuisbevruchting') bedraagt in het UZA 33 procent. "Dat is iets hoger dan wat de natuur biedt", zegt Delbeke. "Hoe ouder de patiënten, hoe lager dat percentage ligt. Bij jongere patiënten kunnen de kansen stijgen tot 50 procent."

Dat betekent dat het fertiliteitscentrum ook veel (vooral oudere) patiënten moet teleurstellen. En dan is zo'n vruchtbaarheidsbehandeling wel erg duur: de kosten van ivf kunnen oplopen tot 4.000 euro. De Belgische overheid betaalt tot zes behandelingen terug.

Daarom luidt de boodschap: hoe jonger men naar een vruchtbaarheidscentrum stapt zodra de kinderwens er is, hoe beter. Niet noodzakelijk om direct te behandelen, maar wel om een diagnose te stellen.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/binnenland/-...deren-a2116956/

Commentaar:
Wanneer ik het artikel las, stootte ik niet echt op nieuwe feiten. Ik ben me er van bewust dat je best rond je 30ste kinderen koopt en dat de vruchtbaarheid steeds afneemt naarmate je ouder wordt. Tegenwoordig is dit natuurlijk niet zo vanzelfsprekend, men wil namelijk eerst goede studies afwerken vooraleer een koppel zich gaat settelen. Pas nadat er dus een vaste job (en werkzekerheid) en een huisje of appartement is, zal men aan kinderen beginnen.

Wat ik nog niet wist is dat de kans op bevruchting via IVF maar bij 1/3 lukt. Ik dacht dat deze cijfers vele hoger lagen. En natuurlijk is zo'n vruchtbaarheidsbehandeling niet goedkoop. Hier zou ik dan toch nog eens goed nadenken om hier beroep op te doen omdat de slaagkansen niet zo groot zijn én het is een duur prijskaartje dat eraan vasthangt.

Laatst aangepast door M*rijne.Vluymans : 10th November 2014 om 12:36.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2014, 13:21
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Ik begrijp dat men mensen wil waarschuwen om er op tijd aan te beginnen. Langs de andere kant mag men de mensen niet pushen tot overhaastte beslissingen. Een kind krijgen is een zeer belangrijke beslissing waar men goed over moet nadenken. Het veranderd namelijk heel je leven. Het laatste wat men wil bereiken met deze waarschuwing is dat mensen spijt krijgen om er zo snel aan te beginnen.
Tegenwoordig wacht men iets langer omdat men nog wat meer wan het leven wil genieten en men kan het beter controleren. Vroeger was het normaal dat je op je twintigste al zwanger zou zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.