actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2017, 09:54
Celine.J*nnen Celine.J*nnen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Balen
Posts: 35
Politie wéér verrast door relschoppers: had er dan niemand iets gemerkt?

Vernielingen in hartje Brussel na samenkomst van honderden jongeren.

Brussel werd opnieuw ontsierd door rellen nadat de Franse rapper Vargasss92 zijn volgers had opgeroepen om naar het Muntplein af te zakken. De politie noch burgemeester Philippe Close (PS) was op de hoogte van de komst van Vargasss92.

Rond 16 uur gistermiddag liep het Brusselse Muntplein in geen tijd vol. Honderden jongeren kwamen samen, omsingelden een combi en begonnen met stenen en flessen te gooien. Daarbij raakten ook winkels en auto's beschadigd. De populaire Franse rapper Vargasss92 had dinsdagavond via sociale media opgeroepen om woensdag naar het Muntplein af te zakken, en daar werd massaal gevolg aan gegeven. In totaal werden zeker 31 mensen gearresteerd.

Van die mensen worden nog drie relschoppers gerechtelijk aangehouden. Nog drie andere personen werden na identificatie meteen vrijgelaten en 25 relschoppers die administratief werden aangehouden, zijn intussen opnieuw vrijgelaten. Dat zegt de politie Brussel Hoofdstad Elsene. Het Brusselse parket geeft om 11 uur een persconferentie.

Vooral jongeren

Op het Muntplein bevonden zich voornamelijk jongeren toen de rellen uitbraken. Van de personen die administratief werden aangehouden zijn er liefst 21 minderjarig. De gerechtelijke aanhoudingen konden gebeuren via de beelden die de politie al ter beschikking kreeg en waarop de relschoppers geïdentificeerd en gelinkt konden worden aan hun daden.

De politie Brussel Hoofdstad Elsene liet donderdagavond via Twitter nog weten dat de politieaanwezigheid in het centrum van Brussel versterkt wordt de komende dagen en dat er kordaat zal opgetreden worden tegen relschoppers.

Toen het Muntplein begon vol te lopen, kwam de lokale politie ter plaatse. Die kon echter niet op tegen de overmacht, en moest bijstand vragen aan de federale politie. "We hadden dit niet zien aankomen", geeft de woordvoerster van burgemeester Close toe. "Dit is dan ook volledig spontaan op gang gekomen, er is geen toestemming gevraagd voor een bijeenkomst. Het gaat ook om een Franse youtuber. Het is onbegonnen werk om alle sociale media af te schuimen."

Volgens de woordvoerster is er omstreeks 15 uur via de dispatching van de politie een melding binnengekomen dat er blijkbaar iets stond te gebeuren. "Daarop zijn troepen naar het Muntplein gestuurd."

Toch doet het vragen rijzen dat de ordediensten niet van de komst van Vargasss92 op de hoogte waren. De man heeft immers een reputatie wat het veroorzaken van opstootjes betreft. In verschillende Franse steden, waaronder Duinkerke, Rijsel, Bordeaux, Angers en Toulouse, leidde zijn komst in het verleden al tot chaotische taferelen met hysterische jongeren. Werd de Brusselse politie gisteren dan niet op de hoogte gebracht dat de rapper zich in Brussel bevond? "We spreken ons niet uit over de communicatie tussen de Franse en Brusselse politie", klinkt het bij Close.

Maar zelfs als zo'n seintje er niet gekomen is, kun je je de vraag stellen of wijkagenten of straathoekwerkers niet hadden moeten merken dat er iets bewoog bij de Brusselse jongeren. De lokale politie kon gisteravond niet antwoorden op die vraag. Ze liet alleen weten dat ze niet op de hoogte was.

Het was het tweede incident in hartje Brussel in amper enkele dagen tijd. Zaterdagavond kwam het al tot rellen toen na de WK-kwalificatie van Marokko 300 jongeren op straat kwamen en amok maakten aan het Beursplein. Vincent Houssin van politievakbond VSOA schetst de situatie. "In bepaalde wijken zijn die jongeren de straat aan het overpakken, dat is al sinds 2000 bezig. Het gaat om gasten van 13 tot 16 jaar die het nodig vinden om met stenen te gooien naar de politie."

Voorlopig worden er geen extra maatregelen genomen om te voorkomen dat het de komende dagen opnieuw ontspoort, laat Close weten. "Daarvoor is het nu nog te vroeg."

Samenscholingsverbod

Volgens minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) hebben de ordediensten de zaak snel onder controle gekregen. "Maar als het voldoende is dat mensen ergens samenscholen om tot dergelijke baldadigheden te komen, dan is er een fundamenteler probleem."

Jambon pleit voor strikte sancties. "We moeten streng straffen en mensen echt tot de orde roepen." Hij merkt op dat je op de beelden van de rellen "toch een bepaald type jongere ziet". Zijn partij stuurt aan op een samenscholingsverbod in de hoofdstad, minstens voor de komende week.

Bron:
De Morgen, 16.11.2017, https://www.demorgen.be/nieuws/poli...merkt-b0698c70/

Mening:
Ik vind het niet kunnen dat Vargasss92 volgers oproept om naar het Muntplein af te zakken. Met deze boodschap spreekt hij vooral jongeren aan en zo krijgen de mensen een negatief beeld van de jongeren. Ik begrijp niet dat de politie deze rellen niet zagen aankomen, de rapper had het via sociale media verspreid. De politie zou bijvoorbeeld populaire mensen die een reputatie hebben, kunnen volgen via sociale media. Want ik denk dat niet enkel deze rapper iets van plan was. Wat ik ook niet goed begrijp, is dat de omstaanders de politie niet hebben gewaarschuwd wanneer de massa op het plein stond. Ik begrijp dat je al eens kwaad kan zijn, maar het moet al ver gaan om een rel zoals deze uit te lokken. Ik vind het niet kunnen dat de rapper jongeren (de meeste minderjarig) aanzet om rellen te starten. De extra maatregelen, waarover in de tekst wordt gesproken, zullen naar mijn mening in de toekomst zeker nodig zijn. Het is duidelijk dat er bij zulke gebeurtenissen altijd een bepaald soort jongeren aanwezig zijn. Maar ik snap niet goed dat deze jongeren niet eerst nadenken voordat ze zulke rellen starten, want dit kan grote gevolgen hebben voor hun verdere leven. Ik zou de Franse rapper laten oppakken door de politie en hem laten ondervragen. Op deze manier weet men waarom de rapper dit wou. Op de informatie, die de rapper geeft tijdens het verhoor, kunnen ze dan verder bouwen.

Laatst aangepast door Celine.J*nnen : 16th November 2017 om 10:06.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.