actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2012, 07:33
mamaInge mamaInge is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 58
Verslagenheid slaat stilaan om in woede aan bedrijfspoorten in Genk

De verslagenheid en gelatenheid is in de nacht van woensdag op donderdag stilaan overgeslagen naar woede aan de bedrijfspoorten van Ford Genk. Er werd een carrosserie, een soort ruwbouw van een wagen, naar buiten gereden en in brand gestoken.
Sommigen moesten naar huis gestuurd worden, om daar hun woede te bekoelen. Dat
vertelden donderdagochtend de vakbondsafgevaardigden, die de nacht doorbrachten aan de poorten.

De leden van de ochtendploeg, die rond 6 uur aan de bedrijfspoorten arriveerden, hebben zich gewoon aangemeld en konden dan weer vertrekken. Ze bleven na het aanmelden wel aan de poort staan. Kort na 6 uur is een nieuwe lading houten paletten aangevoerd om het vuur
brandende te houden.

Een Britse vrachtwagenchauffeur uit Dagenham wilde absoluut het bedrijf binnenrijden om te leveren, maar hij geraakte uiteraard niet voorbij de geblokkeerde poort. Het ziet er dus naar uit dat de Fordarbeiders zwaar strijd gaan leveren voor hun fabriek, waarbij niets het bedrijf mag verlaten.

Bron: De Standaard.be

Mijn mening:Het is natuurlijk een echt drama dat er bij de sluiting van Ford zo veel mensen op straat staan maar zij zijn helaas niet de enigen. In andere Belgische (kleinere) bedrijven worden mensen ontslagen. Door de economische crisis is het voor veel bedrijven moeilijk het hoofd boven water te houden. Ik begrijp echter niet dat de vakbonden dan altijd dingen in brand moeten steken (kwestie van de feiten nog wat dramatischer te maken) en de toegang weigeren voor mensen die nog wel hun job willen uitvoeren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2012, 09:33
Shana.Scheveneels Shana.Scheveneels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Meerhout
Posts: 50
Het is uiteraard een klap in je gezicht wanneer je te horen krijgt dat je wordt ontslagen, vooral de manier waarop deze mensen te horen hebben gekregen dat Ford Genk sluit vind ik erg. De meeste arbeiders die er werkten waren mannen die langzaamaan een gezin aan het stichten waren (en dus al het geld wel konden gebruiken) en de oudere generatie (voor hen zal het moeilijk worden om nog een plaatsje te vinden op de arbeidsmarkt). De Europese directie van Ford heeft zijn werknemers op een laffe manier ontslagen, ze hebben macht maar weinig fatsoen.

Het lijkt erop dat de ontslagen werknemers zowel strijdlustig als vermoeid zijn. Zelf zeggen ze ook dat ze de voorbije maanden meer dan gewoonlijk moesten produceren, misschien was dit dan wel een uitgekiende strategie van de directie?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th October 2012, 10:32
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Uiteraard een grote verslagenheid en gelatenheid bij de werknemers. Dat begrijp ik zeker en vast. Je moest er zelf maar eens werken, na zoveel jaren dienst of juist in dienst getreden (toekomstverwachtingen) en op straat gezet. Niet fijn!

Zelf vind ik de heisa wel wat overdreven. Daarbij bedoel ik de grote media-aandacht!! Zelf zou ik ook wel fel reageren en zeker omdat het om vele jobs gaat maar hoe zit het dan met de kleine bedrijven die moeten sluiten. Naar mijn mening is elke job gelijk. Als ze elders een bedrijf sluiten waar bijvoorbeeld 15 mensen op straat worden gezet, dan zal er geen media-aandacht aan de pas komen. Ok, maar goed ook want anders zien we niets anders . Maar nu komt er wel een heisa van politiek bij kijken. Wat gaan ze doen? Maar wat doen ze als een klein bedrijf sluit? Gaat de overheid dan ook handelen als hier bij Ford? Dat vraag ik mij telkens af.

Ford Genk betekent veel werklozen en dat is niet best voor de economie, vooral omdat het op grote schaal is. Maar naar mijn mening moet iedereen hetzelfde behandeld worden na ontslag en ik denk dat dat niet overal gebeurt!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th October 2012, 12:02
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Het is inderdaad erg dat de fabriek toe gaat. Maar ik vind dat het nieuws toch wel enorm hard uitgemolken wordt in de media.
Er gaan zoveel bedrijven failliet en daar wordt niets over gezegd. En nu Ford Genk, wordt zo hard uitgesmeerd dat je bijna niets anders leest in de kranten, neem bijvoorbeeld GvA: 13 blz over de sluiting van Ford Genk. Toch een beetje overdreven, niet?

Het is voor iedereen die op straat komt te staan erg, maar als elke faillissement behandeld moet worden in de media, komt er niets anders meer in het nieuws.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.