actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st April 2015, 11:49
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
De Wever: "Als de waarheid niet gezegd mag worden, houdt het op"

Bart De Wever reageert voor het eerst op de klacht wegens racisme

"Als ik veroordeeld word, is het game over." Zo reageert Bart De Wever, in een interview met Het Laatste Nieuws, op de klacht wegens racisme na zijn omstreden uitspraken over Marokkaanse Berbers.

Het is weinig waarschijnlijk dat De Wever, N-VA-voorzitter en Antwerps burgemeester, straks vervolgd wordt om wat hij heeft gezegd, maar mocht dat toch het geval zijn, dan zal hij zichzelf verantwoorden voor de rechter, zegt hij. "Als ik vervolgd word, dan zal ik Kamervoorzitter Siegfried Bracke zelf vragen om mijn parlementaire onschendbaarheid op te heffen. Geen advocaat nodig. Als ik hiervoor word veroordeeld, waarom zou ik dan nog aan politiek doen? Als er een verbod op de feiten en een taboe op de waarheid rust?"

Slechte verstaanders
Hij blijft erbij dat hij in het interview met Terzake, waarin hij de omstreden uitspraken deed, niets fouts heeft gezegd. "Zelfs niets controversieels. Niemand heeft me daar die avond of de dag erna op aangesproken. Pas nadien is de verontwaardigingsindustrie op volle toeren gaan draaien. Er is er eentje beginnen te huilen en tegen 's avonds huilden alle wolven in het bos met die ene mee. Herbekijk het integrale interview in Terzake, luister naar de toon die ik heb gezet en naar de nuances die ik heb aangebracht. Wie dat doet, hoort meteen dat ik geen slechte bedoelingen had. Dat ik alleen de vinger op de wonde heb gelegd en mijn bezorgdheid heb uitgedrukt. Het zijn slechte verstaanders die hier moedwillig munt uit slaan."

De Wever zegt ook 'menselijk aangeslagen' te zijn. "Misschien was ik beter minder specifiek geweest. Misschien. Fatima Talhaoui, zelf Berberse en N-VA-lid in de gemeenteraad, heeft me gewezen op de historische gevoeligheden. Maar ik heb niemand geculpabiliseerd, laat staan gediaboliseerd."

Hij zegt ook niet te ontkennen dat er schrijnend racisme bestaat. "En dat mogen we nooit aanvaarden. Maar wat ik over de Berbers heb gezegd, is niet half zo racistisch als wat de burgemeester van Leuven ooit gezegd heeft over asielzoekers die als meeuwen op een stort neerstreken of Ghanezen die hier landden met het adres van het OCMW in hun achterzak. Het is niet half zo stigmatiserend als wat de burgemeester van Gent heeft gezegd over de normen, de waarden en de gebruiken van de Bulgaarse Roma in zijn stad."

De Wever houdt een wrang gevoel over aan de manier waarop zijn coalitiepartners van CD&V en Open Vld zich van hem distantieerden. "Het was theater beneden alle peil, wat ik in het parlement heb gezien. Dat zal ik me nog lang herinneren."

De enige die in zijn ogen genade vindt, is premier Charles Michel (MR). "Hij had me kunnen afvallen, maar dat heeft hij niet gedaan. Dat maakt van hem un grand monsieur."

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/d...et-op-a2271645/

Eigen mening Ik vind niet dat Bart De Wever iets fout heeft gezegd. Ik zeg niet dat het migratiebeleid nu goed zit, dat NVA genoeg doet etc. Maar in het gesprek met terzake begrijp ik zijn standpunt. Het is gewoon zo dat racisme relatief is. Sommige mensen van andere afkomst voelen hun snel aangesproken. Het is ook zo dat sommige groepen fout bezig zijn en dat dat juist een probleem vormt. Ik vind ook dat Bart De Wever duidelijk maakt dat hij racisme niet goedkeurt, en dat hij wel degelijk vind dat racisme een probleem vormt. Het is gewoon zo dat een (zeer) kleine groep het verpest voor iedereen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th April 2015, 22:35
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Al een hele week was ik aan het denken wat ik van de uitspraak van Bart De Wever moest vinden. Gisteravond heeft filosoof Etienne Vermeersch in de allerlaatste Reyers Laat ( ) met Bart De Wever hierover gediscussieerd. Ik kan me vinden in de uitspraken die Vermeersch over de (al dan niet) "racistische" uitspraak van Bart De Wever gedaan heeft.

Vermeersch stelt dat De Wever geen racistische uitspraak gedaan heeft. Maar in zijn hoedanigheid als burgemeester, kan dat als krenkend/vernederend overkomen. Een burgemeester heeft de positie om te verzoenen en om boven (en mijn persoonlijke mening dan) zelfs midden de mensen te staan. Zaken die De Wever zegt mogen gezegd worden, maar een burgemeester van Antwerpen hoort zo'n uitspraken niet te doen omdat hij een bepaalde groep uit zijn stad hiermee viseert. En oké, Bart De Wever mag de voorzitter zijn van de grootste partij van ons land, daar zit hem ook het probleem ... Burgemeester van Antwerpen, partijvoorzitter, misschien zelfs nog schaduwpremier ... Zulke uitspraken zijn dan ook vatbaar voor kritiek.

We mogen met deze discussie ook wel het probleem niet uit de weg gaan of onder de mat vegen: er bestaan gruwelijke vormen van racisme. En als heer De Wever daar concrete maatregelen voor voorstelt, die ik tot nogtoe nog niet gezien heb ... enkel de discussie "Ik ben geen racist" of "De Wever is racist", wat weinig oplossingen voor de dag brengt!
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.