actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2017, 14:10
Linus Linus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2017
Locatie: nijlen
Posts: 23
Angry Ophef in Wallonië: ziekenfonds schrapt kruis op mijter Sint

Voor Sinterklaas organiseert Solidaris een tekenwedstrijd. Om ‘geen enkel kind uit te sluiten’, heeft het ziekenfonds beslist om het kruis op de mijter van de Sint te laten vallen. In de plaats staat een bolletje.

Verschillende ouders reageerden misnoegd. Maar Solidaris verdedigt de beslissing. ‘Op deze manier voelt geen enkel kind zich uitgesloten’, zegt een woordvoerder. ‘Het feest van Sinterklaas is geen religieus feest meer, maar wel een feest voor alle kinderen, welk geloof ze ook hebben.’

Niet iedereen gaat akkoord. Een vader getuigt op RTL dat hij ‘ een beetje gechoqueerd’ is. Staatssecretaris Theo Francken (N-VA) spreekt op Twitter van discriminatie.

De controverse rond de tekening verbaast Waalse scholen niet. Daar bestaat de discussie al langer, stelt RTL. Sommige scholen en kinderdagverblijven hebben het kruis intussen ook geschrapt, onder meer uit respect voor het secularisme en om te vermijden dat kinderen in hun overtuiging worden gekwetst.

Lees ook: De dresscode der heiligen
Ook in Vlaanderen vond een aantal jaar geleden een gelijkaardige discussie plaats over de dresscode van Sinterklaas.

Bron: De Standaard 24/11/2017 link http://www.standaard.be/cnt/dmf20171124_03205167

Mijn mening: Ik vind dat de afgelopen jaren de politieke correctheid en de heisa rond het hele Sinterklaasgebeuren er toch wel over gaan. Eerst was er drama rond Zwarte Piet ( kleine kinderen zouden mogelijk denken dat hij de slaaf van de Sint was). Nu dan weer het kruis op de sint zijn mijter. Persoonlijk ken ik geen enkele persoon die niet wist dat Zwarte Piet zwart was omdat hij altijd door de schoorsteen kwam en die het kruis op de mijter van de Sint met het Christendom associeert. Heel eerlijk, ik vind al het drama rond dit leuke gebeuren gewoonweg belachelijk. Het is spijtig dat men rond een onschuldig kinderfeest zoveel heisa maakt.

Laatst aangepast door Linus : 24th November 2017 om 14:11. Reden: titel niet volledig
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.