actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th December 2008, 21:31
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Thumbs up Dank u Vervotte!

Onderhalve dag weggeweest en wederom een pak gemist, zo te zien! Van Rompuy is 'ne rappe'.

Maar kijk: één iemand laat zien dat het in politiek NIET om het postje draait! Dikke chapeau!!! Misschien krijgt Inge hier wel wat ze verdiende na haar overstap van de Vlaamse naar de federale regering. (Terwijl Inge zich steeds tegen dat soort van postjesschuiven had uitgesproken.) Dikke duim voor iemand met zoveel moed én vooral met een visie over hoe je politiek bedrijft en hoe vooral niet!

Vanackere zal lachen nu hij voor de tweede keer Vervotte haar plaats mag innemen. In zijn plaats zou ik mij schamen en wie weet wel weigeren! By the way: waarom moet de Vlaamse regering altijd ter hulp komen? Zet daar dan toch iemand nieuw, lanceer eens iemand! Of bestaan er geen mensen met kwaliteiten die verkozen zijn voor het federaal parlement? Proper...

En laat het duidelijk zijn: de oude CD&V is volledig terug. De vraag is alleen of de volledige CD&V daar blij mee is. Ik vrees dat het laatste woord hier nog niet over gezegd is binnen CD&V. (En gelukkig maar...)

De moeite om te lezen: Vervottes volledige commentaar.
---------------------------------------------------------------
"Ik ben een politica, maar bovenal een mens"
Inge Vervotte stapt uit de federale regering. In een persmededeling legt ze uit wat haar motieven zijn.

De gebeurtenissen van de voorbije weken hebben een diepe indruk op mij nagelaten. De aangerichte menselijke en politieke schade bij Jo Vandeurzen en Yves Leterme verplichten mij om grondig na te denken. Ik ben een politica, maar bovenal een mens. Yves, Jo en ik voerden samen intensieve campagnes in 2003, 2004 en 2007, waarbij we stap voor stap samen werkten voor een overwinning van CD&V. Die overwinning hebben we mede te danken aan de uitstekende samenwerking op topniveau en het vertrouwen dat we hadden in elkaar, ons programma en onze partij.

Samenwerking en vertrouwen zijn fundamentele basisvoorwaarden voor mij om aan politiek te kunnen doen. Ik heb er dan ook steeds bewust voor gekozen om geen onafhankelijke koers te varen binnen de partij of de regering, maar om loyaal samen te werken. Ook in de besluitvorming en de communicatie heb ik die houding consequent gevolgd. Die basisvoorwaarden zijn voor mij vandaag niet vervuld.

Na het ontslag van de regering heb ik intern duidelijk gemaakt dat opnieuw in een regering stappen tot 2011, waarbij enkel Yves Leterme en Jo Vandeurzen vervangen worden, voor mij niet verdedigbaar is. Zij hebben hun verantwoordelijkheid genomen omdat ze van oordeel zijn dat verdachtmakingen aan hun adres, onverenigbaar zijn met bestuursverantwoordelijkheid. Zij hebben in eer en geweten gehandeld, maar ik kan er geen vrede mee nemen dat enkel de CD&V-ministers deze houding aannemen. Iemand doorschuiven naar het voorzitterschap van de Kamer hoort daar niet bij. Iedere partij is uiteraard verantwoordelijk voor de mensen die zij naar voren schuift, maar de premier is verantwoordelijk voor een hele ploeg. En die ploeg moet geloofwaardig zijn.

In die omstandigheden lijkt een beperkt kabinet met een beperkt programma tot aan de verkiezingen in juni 2009 mij de beste manier om geloofwaardig besturen en het herstellen van het vertrouwen, met elkaar te verzoenen.

Ik wil heel duidelijk zijn: het gaat mij helemaal niet over de persoon van Herman Van Rompuy. Ik heb het volste vertrouwen in zijn kwaliteiten, kennis en kunde (net zoals in die van andere namen die genoemd werden als premier, zoals Jean-Luc Dehaene of Marianne Thyssen).

Binnen de geschetste omstandigheden acht ik mezelf niet in staat om in een regering te stappen. Ik kan geen vrede nemen met de genomen beslissingen en kan er dus ook geen deel van uitmaken. Ik zie mezelf niet in staat om de gemaakte keuzes te verdedigen of uit te dragen.

Ik weet dat ik mensen teleurstel, maar ik doe aan politiek vanuit wie ik ben als mens en hoe ik in het leven sta. Consequent zijn met mezelf hoort daarbij. Dat is de enige manier om met overtuiging aan politiek te kunnen doen.

Ik ben vele mensen dankbaar, vooral mijn naaste medewerkers die met volle overtuiging het beste van zichzelf hebben gegeven gedurende jaren, alsook de vrijwilligers en militanten die het altijd voor mij opnamen en vele inspanningen leverden. Uiteraard mogen zij en alle andere christendemocraten op mijn engagement blijven rekenen.

bron: www.deredactie.be, 30 december 2008.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th December 2008, 21:42
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Waarom had ik deze post eigenlijk al wel een beetje zien aankomen?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st December 2008, 00:24
valerie caers valerie caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mol
Posts: 71
Vervotte heeft naar eer en geweten gehandeld. Ik vind dat zij een goede beslissing genomen heeft. In België schrijft de wet toch voor; je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Ik denk dat veel mensen dit principe vergeten zijn. Het is misschien naïef van mij om nog in Leterme te geloven, maar ik vind het een goede politicus. Hij doet soms domme dingen, maar over het algemeen heeft Leterme het beste voor met ons land. Dit blijkt vooral uit het feit dat hij de problematiek van de staatshervorming niet uit de weg gaat maar ze wil oplossen. Kortom; ik ben nog steeds van het eerdergenoemde principe en vind daarom dat Leterme niet had moeten opstappen. Ik vind het moedig van Vervotte om deze beslissing te nemen het is tenslotte een goede post in de politiek he.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st December 2008, 10:48
elienwuyts elienwuyts is offline
Elien Wuyts
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: dessel
Posts: 28
Het is toch niet omdat Van Rompuy nu ineens een regering samenstelt dat alles opgelost is. Ik heb nu de indruk dat iedereen hem de grote redder vindt en Leterme de grote loser. Klopt dat wel?! We zijn er nog lang niet hoor..
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 31st December 2008, 11:06
Tuur Tuur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Minderhout
Posts: 133
CD&V valt uiteen

Marianne Thyssen verklaart dat de partij een lijn heeft gekozen. Ze kiezen voor een regering tot 2011 en willen die regering ook slagvaardig laten zijn zodat ze sociaal-economisch haar werk kan doen. Ze geeft wel toe dat het afscheid van bepaalde mensen droefenis heeft gebracht.

Staatssecretaris Etienne Schouppe stelde vast dat de linkervleugel binnen CD&V "niet in feeststemming is" nu er met Yves Leterme, Jo Vandeurzen en Inge Vervotte drie vertegenwoordigers uit de regering vertrokken zijn en er maar één in de plaats gekomen is, Steven Vanackere. De rechtervleugel van de partij heeft hier uiteraard andere gedachten over.

Na afloop van een vergadering van CD&V-mandatarissen werd wel gezegd dat iedereen achter de nieuwe regering staat, ook ex-premier Yves Leterme. Dat werd later ook bevestigd door Vlaams minister-president Kris Peeters.
Tijdens het één-journaal van 19.00 uur kwam ook aan bod dat er nog heel wat te gebeuren valt bij de verkiezingen. Stel je voor dat Leterme, Vervotten en/of Van Deurzen lijsttrekker zijn en dat ze met een overwinning naar het parlement komen…
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 31st December 2008, 17:24
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Is dit nu geen perfect voorbeeld van hoe de media van een muis een olifant kunnen maken?

Bekijk de enige communicatie die Vervotte heeft meegedeeld aan de buitenwereld. Bekijk dan de kranten van vandaag. ...
Ja, natuurlijk zijn er binnen CD&V mensen met een andere mening en Vervotte is er daar één van. Maar wil dat dan zeggen dat zij de nieuwe regering geen geluk toewensen of liefst snel op hun bek zien gaan? Nee toch. Het feit dat Inge heel duidelijk zegt dat ze zich niet kan vinden in deze richting, maar hier geen grote woorden aan vuil maakt, maakt juist duidelijk dat ze wel de partij blijft steunen. Moet volgens de media elk partijlid altijd 100% akkoord zijn met de richting die de partij uitgaat? Dat kan toch niet de bedoeling zijn van politiek engagement?

ps.: Chapeau trouwens voor Vervotte als ik lees en van Marianne Thyssen hoor dat Inge van in het begin duidelijk had gemaakt wat haar mening was. Hoewel dit niet de mening van de partij is geworden, heeft Vervotte nooit tijdens de onderhandelingen iets laten lekken. Dat is hoe je binnen een partij werkt. Met je eigen principes maar wel binnen een structuur waarvoor je respect moet hebben.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.