actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2016, 15:12
naomi.di*rckx naomi.di*rckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Pulderbos
Posts: 82
Geld afhalen straks niet meer gratis?

Geld afhalen straks niet meer gratis?

De meeste Belgische banken onderzoeken hoe ze u meer kunnen doen betalen voor hun diensten. Daarbij wordt gedacht aan het tariferen van dingen die nu nog gratis zijn. Geld afhalen bijvoorbeeld. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

De lage rente weegt op het verdienmodel van de Belgische banken. De Nationale Bank waarschuwde onlangs dat het daarom zo niet verder kan. De lage rente zorgde in eerste instantie nog wel voor een stijging van de inkomsten bij de banken. Consumenten gingen daardoor meer lenen en lieten bestaande hypothecaire kredieten massaal herzien, met een forse stijging van de zogeheten wederbeleggingsvergoeding als gevolg. Maar die eenmalige inkomsten doven nu uit, volgens de Nationale Bank. Het klassieke stramien van geld ophalen bij de spaarders en dat tegen een vergoeding uitlenen, komt stilaan in de verdrukking.

De Belgische banken zoeken daarom naar nieuwe inkomsten. Duurdere tarifering van bankdiensten is in die context niet langer een taboe, zo schrijft de 'De Tijd'. De plannen zijn zelfs zeer concreet. "Banken zullen sommige diensten die ze nu gratis leveren, tariferen", zegt Belfius-voorzitter Jos Clijsters. "Zo worden ze onafhankelijk van de rentemarge. Anders wordt de situatie onhoudbaar."

Duur advies

Ook Luc Versele, de CEO van Crelan, verwacht dat banken nieuwe inkomsten zoeken. "Je kan klanten laten betalen voor goed advies." Zo valt te horen dat banken denken aan het betalend maken van advies over woningkredieten. Een andere piste is het aanrekenen van een bedrag voor het afhalen van cash. Dat is echter niet zo simpel. Een wet uit 2003 legt banken een verplichte minimumservice op.

Hoe dan ook, het is nu wachten op wie als eerste durft te schieten. Nadien zullen de anderen volgen.

Peeters: "Regels moeten worden nageleefd"

Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters laat in een reactie weten dat hij erop zal toezien dat de regels inzaken 'basisbankdienst' nageleefd zullen worden. "De consument heeft recht op een minimum van 24 gratis geldafhalingen. Dat recht moet behouden blijven", aldus Peeters.

Daarnaast kan het niet dat banken voor hun overige diensten aan de consumenten kosten zouden aanrekenen die beduidend hoger liggen dan de reële kostprijs voor die diensten. "Digitalisering van de bankdiensten heeft geleid tot lagere kosten voor de banken. Deze tendens mag niet worden omgekeerd", benadrukt Peeters.

Peeters zal er ook op toezien dat de normale concurrentieregels overeind blijven, en dat er geen concurrentievervalsende afspraken worden gemaakt binnen de sector. "In dit kader heb ik aan het Prijzenobservatorium van de FOD Economie de opdracht gegeven een analyse te voeren naar de kostprijs van de belangrijkste financiële diensten."

Bron: De morgen, http://www.demorgen.be/economie/gel...ratis-b5cbd138/, 21/03/15, 13u52.
Eigen mening: Straks komt het nog tot op een punt dat het afhalen even veel geld kost dan het geld dat je afhaalt... . Alles wat er op dit moment nog gratis is gaat snel veranderen. Er gaat een punt komen dat niets meer gratis is. En natuurlijk willen de Belgische banken daar geld voor vragen. Als de rente laag ligt kunnen ze er weinig voordeel uithalen dus moeten ze een andere manier geld vinden. De overheid en de banken zouden moeten samen zitten om dit op een andere manier aan te pakken. Maar als mensen geld moeten betalen om geld van hun rekening te halen ben je absurd bezig. Mensen gaan dan hun geld niet meer op een spaarrekening te plaatsen en dit is ook nadelig voor de banken zelf. Een negatieve vicieuze cirkel dus.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st March 2016, 17:25
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
Ik ben het niet helemaal eens. Natuurlijk zou ik zelf niet willen betalen voor geld af te halen maar als het zo zou zijn, leg ik mij daar gewoon bij neer. Dan ga ik mijn geld niet afhalen, maar gewoon meer met mijn debetkaart betalen waardoor ik minder of zelfs geen geld moet afhalen.

De conclusie dat wordt gemaakt, dat mensen hun geld niet meer op hun spaarboekje gaan plaatsen, klopt volgens mij niet. Belgen zijn gewoontedieren en laten hun geld gewoon op hun spaarboekje staan en blijven ook storten. Dit is de laatste jaren ook gebleken uit de lage rente. Die zou mensen moeten aanzetten om minder te sparen en meer uit te geven en te investeren, maar dit heeft in België ook geen effect omdat we van nature uit spaarders zijn.

Wel stel ik mij vragen bij het betalen bij het afhalen van geld. Ben ik hier een voorstander van? Absoluut niet! Maar als dit nodig is om de banken financieel gezond te houden, dan zal dat moeten. Liever dit, dan dat de banken nog verder wegzakken en weer financiële steun van de overheid nodig hebben. Wel gaat er veel commentaar komen op deze actie vanuit de maatschappij. Misschien moeten de banken eens nadenken over nog andere manieren waardoor ze meer inkomsten gaan hebben en minder kosten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.