actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2016, 07:30
Shawn.V*nBelle Shawn.V*nBelle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 20
Vlamingen halen het van Nederlanders op Groot Dictee der Nederlandse Taal

Niet Nederland maar België mag de 27ste editie van het Groot Dictee der Nederlandse Taal op zijn naam schrijven. In een bloedstollende finale wisten VRT-journaliste Kristien Bonneure en De Morgen-lezer Marco Sanders het hoofd koel te houden.

Het duo nam het in de finale op tegen de Nederlandse auteur Gustaaf Peek en De Volkskrant-lezer Robert La Rocca. Zowel Bonneure en Peek maakten in hun finale geen fouten. Tijdens de finale van Sanders en La Rocca was het uiterst spannend. Omdat de De Volkskrant-lezer 'balalaikaspeelster' foutief spelde, ging de overwinning naar België.

In het eerste deel van de wedstrijd maakten de Vlaamse prominenten gemiddeld 21 fouten ten opzichte van 25 fouten bij de Nederlandse prominenten. Bij de prominenten was de Nederlandse auteur Gustaaf Peek de sterkste speller met twaalf fouten. Radiojournaliste Kristien Bonneure scoorde het best aan Vlaamse zijde met dertien fouten. Bij de gewone deelnemers scoorden de De Morgen-lezers een gemiddelde van twaalf fouten ten opzichte van de lezers van De Volkskrant. Die maakten gemiddeld vijftien fouten. De Nederlander Roberto La Rocca scoorde het best met nauwelijks zes fouten. De Morgen-lezer Marco Sanders maakte zeven fouten.

De finale van vanavond brengt de stand tussen Vlaanderen en Nederland op 14-12.

Het dictee werd dit jaar geschreven door de Nederlandse auteur A. F. Th. van der Heijden. In zijn tekst hekelde hij de verengelsing van het Nederlands. De opgave van het Groot Dictee der Nederlandse Taal 2016 vindt u hier.

Bron:http://www.demorgen.be/binnenland/v...-taal-bbabf773/

Eigen mening: Ik vind het ongelooflijk dat ze zich met zulke dingen kunnen bezighouden. Ik denk niet dat dit een meerwaarde is. Proficiat voor de winnaars maar ik vind dit eerlijk gezegd pure tijdverspilling. Maar iedereen heeft andere interesses dus. Laten doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2016, 15:53
Elias.H*es Elias.H*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Meerhout
Posts: 74
Ik ben het niet eens met de reactie van Shawn. Het Groot Dictee der Nederlandse Taal is een uiterst interessant gegeven en peilt naar de taalkennis van zowel Nederlanders als Belgen. Het geeft een indicatie van de evolutie van de Nederlandse taal en heeft dus wel duidelijk, in tegenstelling met de reactie van Shawn, een meerwaarde. Ik ben het wel eens met Shawns mening over dat iedereen zijn eigen interesses heeft, maar zaken betreffende onze eigen moedertaal, is niet geheel onbelangrijk. Blijkbaar heeft wel een vervlaamste Nederlander het dictee gewonnen, wat de eindstand (14-12) discutabel maakt. Marco Sanders, de winnaar, zou een Nederlandse freelance tekstschrijver zijn, die al meer dan tien jaar in België woont (zie: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161217_02632164). Heeft dan werkelijk Vlaanderen gewonnen van de Nederlanders? Who knows...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.