actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2016, 14:44
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
Kloof tussen autochtone en allochtone leerlingen nergens dieper dan in Vlaanderen

Kloof tussen autochtone en allochtone leerlingen nergens dieper dan in Vlaanderen

Het Vlaamse onderwijs behoort tot de absolute top in Europa, blijkt uit de resultaten van het PISA-onderzoek van de Oeso. Maar er zijn belangrijke aandachtspunten: ‘Te veel leerlingen slagen er niet in om basisgeletterdheid en -gecijferdheid te verwerven' en nergens anders is het verschil tussen autochtone en allochtone leerlingen zo groot.
Als Azië niet zoveel wiskundeknobbels kende, waren de Vlaamse leerlingen absolute wereldtop wat wiskunde betreft. In Europa houden alleen Estland en Zwitserland gelijke tred. Onder de buurlanden vinden we voor wiskunde geen concurrenten en zelfs sterke onderwijslanden als Finland en Polen scoren beduidend minder goed dan Vlaanderen.

In leesvaardigheid scoren wereldwijd slechts negen landen hoger dan Vlaanderen, voor wetenschappen zijn dat er acht. Estland en Finland behoren tweemaal tot de enige Europese landen die het beter doen.

Blijkt ook uit de cijfers: meisjes doen het beter dan jongens op vlak van leesvaardigheid; jongens doen het beter dan meisjes in de wetenschappen. En het andere Belgische landsdeel, Wallonië, scoort voor alle drie bestudeerde onderdelen opvallend slecht.

Bron: DS 06/12/2016

Mening: Ik vind het zeer jammer dat de kloof tussen de autochtone en allochtone leerlingen zo diep is. Vandaag kregen we nog een gastcollege over OKAN waarin het nogmaals benadrukt werd hoe belangrijk het wel niet is om op een goede manier om te gaan met diversiteit. Wat blijkt, je kan je als leerkracht nog zo goed inzetten om deze leerlingen te onderwijzen, maar soms blijkt het toch niet voldoende te zijn. Ik denk dat het heel belangrijk is dat we allochtone kinderen goed blijven opvolgen en onderwijzen in hun basisgeletterdheid en -gecijferdheid om de kloof toch nog zoveel mogelijk te dichten. Een ding is zeker, er is nog werk aan de winkel.

Laatst aangepast door Sarah.G*ivers : 6th December 2016 om 14:52.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2016, 17:04
Elias.H*es Elias.H*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Meerhout
Posts: 74
Ik volg de mening van Sarah volledig deze (jammerlijke) situatie zich gevormd heeft. Het is inderdaad van heel groot belang om op een gepaste manier om te gaan met diversiteit. Ik heb het gastcollege ook bijgewoond en vond deze enorm interessant. Het zet je aan tot kritisch nadenken omdat dit helemaal niet meer een ver-van-ons-bedshow is. Ergens lijkt het me logisch dat allochtone leerlingen mindere resultaten behalen dan autochtone leerlingen. Hier zijn verschillende mogelijkheden aan te koppelen. Taal is bijvoorbeeld een van de grootste struikelblokken waar allochtonen mee worstelen. Het lijkt me bijzonder moeilijk om uitstekende resultaten te behalen als je niet de volledige Nederlandse taal beheerst. Dat er geen kloof zou zijn tussen allochtone en autochtone leerlingen lijkt mij eerder een utopie, maar het minst wat we kunnen doen is ons inzetten om deze kloof op z'n minst kleiner te maken. Zoals Sarah al aangaf: er is nog werk aan de winkel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.