actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2013, 07:14
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
Jaarlijks fysieke test voor brandweer

Jaarlijks fysieke test voor brandweer

Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) wil dat in de toekomst alle Belgische brandweermannen en -vrouwen getest worden op hun fysieke paraatheid. De Brandweer Vereniging Vlaanderen (BVV) vreest voor het lot van de vrijwilligers, zo schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg vandaag.

Milquet liet verschillende fysieke tests in een ontwerptekst gieten. De testen zoals het slepen van een pop van 80 kilogram over een afstand van 15 meter of een traplooptest met twintig kilo materiaal in de handen, moeten tegen 2015 jaarlijks verplicht worden. Wie niet slaagt, zou niet meer mogen uitrukken. Begin december zal de ministerraad een beslissing nemen over het voorstel.

"Dit betekent het testament van de brandweervrijwilliger", getuigt een korpschef in de krant. "Tachtig procent van mijn mensen gaat buizen."

Chris Addiers, voorzitter van de Brandweer Vereniging Vlaanderen (BVV), deelt de ongerustheid. "Fysieke testen zijn nuttig, maar wij pleiten voor een overgangsperiode van vier jaar zodat de brandweermensen zich fysiek voldoende kunnen voorbereiden."

Het kabinet van Milquet vraagt de definitieve beslissing af te wachten. "We gaan echt niet het onmogelijke vragen."

Datum: 26/11/2013
Bron: De Morgen

Mening: Ik vind dit artikel een beetje dubbel. Natuurlijk is het heel belangrijk dat het brandweerpersoneel fysiek in orde is. Snelheid is een 'must' in dit beroep. In noodsituaties telt elke seconde. Als je dag in dag uit geconfronteerd wordt met zulke situaties, weet je dat je conditie een belangrijke rol speelt. Ik zou er niet mee kunnen leven als ik weet dat er iemand is gestorven om wille van het feit dat ik te laat aankom door mijn slechte fysiek. Anderzijds vind ik niet dat deze test mag zorgen voor een tekort aan brandweerpersoneel. Ik vind dit een heel belangrijk en moedig beroep. Diegenen van wie hun conditie niet in orde is, zullen zich minder snel opgeven als vrijwilliger bij de brandweer. Zo kan het personeelsaantal dalen... Maar het is uiteraard ook mogelijk om je conditie te verbeteren. Een overgangsperiode hiervoor van vier jaar lijkt mij wel nogal lang. Toch zou ik me als brandweer geroepen voelen om mijn conditie te onderhouden. Dat lijkt mij een soort 'ongeschreven wet'. Je moet iets voor je beroep over hebben.

Laatst aangepast door e*ise.vandenabeel : 26th November 2013 om 07:34.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.