actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2015, 07:28
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Mag niet iedereen nog een vliegtuig besturen?

'Gaan we dan zeggen dat iedereen die ooit in behandeling is geweest, geen vliegtuig meer mag besturen?'

‘Wie een ziektebriefje heeft gekregen, vormt daarom nog geen gevaar’, zegt psychiater Koen Demyttenaere (UZ Leuven).

Een verscheurd ziektebriefje voor de dag van de vlucht. Dat vonden speurders in de flat van de 27-jarige copiloot Andreas Lubitz. Het lijkt er steeds meer op dat de jongeman psychologische problemen had en dat hij die voor zijn werkgever verborgen hield. Was het niet verstandig geweest als zijn behandelende arts de werkgever van Lubitz had verwittigd?

‘Alles hangt ervan af hoe groot zijn psychologische problemen waren’, zegt psychiater Koen Demyttenaere (UZ Leuven). ‘Alleen als er acuut gevaar voor de samenleving is, mag en moet een arts zijn beroepsgeheim overrulen. Maar wie een ziektebriefje heeft gekregen, vormt daarom nog geen gevaar. Als een arts inschat dat zijn patiënt zijn advies zal opvolgen en als hij een goed, vertrouwelijk contact met zijn patiënt heeft, zie ik geen reden om de werkgever te mobiliseren. Dan blijft het daarbij.’

Maar een piloot is wel verantwoordelijk voor honderden mensenlevens.

‘Mensen verwachten altijd dat een psychiater of arts alles weet en alles kan voorspellen. Maar gaan we er dan vanuit dat iedereen met psychologische problemen, zoals een depressie, gevaarlijk is? Gaan we dan zeggen dat iedereen die ooit in behandeling is geweest, geen vliegtuig, bus of trein meer mag besturen? Je kan nog een stap verder gaan: gaan we iedereen die psychofarmaca neemt, verbieden om nog met de wagen te rijden, omdat we denken dat er ongelukken kunnen gebeuren? Dan zou er geen fileprobleem meer zijn. Waar ligt de grens? We mogen niet in de val lopen om iedereen die ooit problemen heeft gehad, als gevaarlijk te bestempelen en te verbieden om zijn werk te doen.’

Bron: www.standaard.be

Mening
Ik sluit me langs de ene kant bij dit artikel aan dat ze niet meer mogen vliegen. Ik denk dat het als dokter heel moeilijk is om mensen, de dag van vandaag, in te schatten. Mensen kunnen vertrouwd lijken in je gezicht, maar kunnen achter je rug iets anders doen.
Ik vind het ook wel erg dat de schuld in de maatschappij altijd op iemand moet worden gestoken. Als het ware gaat men nu de fout van het vliegtuigongeval in de schoenen schuiven van de dokter die de copiloot nog liet werken. Ik vind dit vreselijk. Die dokter zal ook wel met een schuldgevoel zitten. Ik vind vreselijk dat de dokter hierbij wordt betrokken, hij geeft zijn patiënt advies. Patiënten luisteren niet meer altijd naar de 'verwachtingsverwachtingen' van de dokter.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.