actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2013, 16:22
N*ck.Peeters N*ck.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Leo'burg
Posts: 89
Rampzalig jaar voor woonleningen

Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar zijn er 102.300 woonleningen afgesloten. Dat blijkt uit cijfers van de Nationale Bank. Enkel in 2009 tijdens de bankencrisis lag dat aantal lager, schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.

Het grootste probleem is dat banken in sneltempo leningen van 30 jaar en langer afbouwen, omdat die een te groot risico betekenen, terwijl die voor jonge kopers vaak de enige manier zijn om een huis of appartement af te betalen. "In 2011 kon 39 procent van de klanten een woonlening afsluiten voor een periode van 30 jaar. Dit jaar is dat amper 16 procent", legt John Romain van Immotheker uit. "Voor jonge kandidaat-kopers is het stilaan hopeloos". (Belga/LP)

Bron:
http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-r...00466644055.htm

Mening:
Dit is volledig de schuld van de banken zelf! Iedereen -die voldoende geld kan en mag lenen- moet een huis kunnen kopen. Velen beslissen om dit op 30 jaar af te betalen.
De bankensector maakt zichzelf nu kapot door minder en minder leningen op 30 jaar te verschaffen met als gevolg dat enkel diegenen die een rijkelijk inkomen hebben een huis kunnen afbetalen op minder dan 30 jaar. Ze zouden eens beter moeten nadenken vooraleer ze zo'n beslissing nemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2013, 17:55
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Naar mijn mening zijn niet alleen de banken de oorzaak, maar is de economische crisis hier voor verantwoordelijk. Jonge koppels willen vaak gaan samenwonen en willen een huis aankopen. Ze willen bijgevolg een lening aangaan op 30 jaar, omdat het maandelijks af te betalen bedrag zo realistisch is. Vaak hebben deze mensen spijtig genoeg niet genoeg eigen vermogen, wat eigenlijk wel een buffer is. Als je meer eigen vermogen inbrengt, dan zal de bank ook sneller een lening toestaan. Ik vind dit dan ook heel logisch, de banken voelen ook de economische crisis. Er gaan trouwens heel veel koppels uit elkaar waardoor het huis weer verkocht moeten worden, maar vaak loopt er nog een grote lening. Naar mijn mening is het dan ook verstandig dat er zo'n groot mogelijke inbreng van eigen kapitaal wordt gevraagd. Het is trouwens niet alleen voor banken een voordeel, maar ook voor de koppels. Zo zullen ze zich meer geëngageerd voelen, omdat hun spaarcenten in het huis zitten. Ik kan dus concluderen dat ik voorstander ben van de hogere inbreng eigen kapitaal, ook al gaat dit wat ten koste van de hoeveelheid leningen die worden afgesloten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.