actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Cultuurfilosofie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2015, 14:48
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
‘Zelfbeheersing kun je leren’

‘Zelfbeheersing kun je leren’

Psycholoog Walter Mischel

Hoeveel we in het leven bereiken, hangt onder andere af van de vraag hoe goed we in staat zijn af te zien van een onmiddellijke beloning, in de verwachting dat dat op de lange termijn een grotere beloning zal opleveren. Psycholoog Walter Mischel, onderzocht ruim 40 jaar geleden wilskracht bij kinderen. De experimenten waarbij hij die ‘marshmallow-test’ gebruikte, legden de fundering voor het moderne onderzoek naar zelfcontrole.

Voorspelt iemands vermogen om op vierjarige leeftijd op een lekkernij te wachten al of hij/zij op latere leeftijd succesvol zal zijn?
Kinderen die zich goed kunnen beheersen, letten meestal ook goed op wanneer er op de kleuterschool of de basisschool iets wordt uitgelegd. Zij kunnen zich beter concentreren, beter leren. Daardoor behalen ze al op jonge leeftijd successen, en dat versterkt weer hun zelfvertrouwen. Dat zagen we ook in ons experiment: veel kinderen die erin waren geslaagd te wachten, aten de marshmallows of de koekjes niet eens op, maar namen ze mee naar huis om ze aan hun ouders te laten zien. Ze waren heel trots op zichzelf. Deze kinderen beseften dat ze zich dingen konden voornemen en die ook verwezenlijken.

En de kinderen die daartoe niet in staat zijn, schoppen het niet zo ver in het leven?
Uit ons longitudinale onderzoek bleek dat mensen die als kind langer op een beloning konden wachten, gemiddeld een hoger opleidingsniveau bereikten, minder drugs gebruikten en ook nog een lagere body-mass-index hadden.
Maar dan hebben we het dus over gemiddelden. Een concrete voorspelling voor een bepaald individu kun je op grond van de score op de marshmallow-test niet geven. Het idee dat het mogelijk zou zijn de toekomst van een mens met zekerheid te voorspellen op grond van de vraag hoe lang hij in staat is af te zien van een beloning is nonsens.

Hoe kunnen ouders hun kinderen helpen zelfbeheersing te ontwikkelen?
Het eerste gebod luidt: als ouders een kind iets beloven, moeten ze die belofte ook nakomen. Dat geeft kinderen een gevoel van zekerheid, en dat is onontbeerlijk om uiteindelijk te leren dat ze, wanneer ze hun best doen, ook echt iets kunnen bereiken.
In de tweede plaats is het van belang dat er, vooral tijdens de eerste levensjaren, zo weinig mogelijk stress heerst in het gezin. Maar aan de andere kant moeten ouders hun kinderen ook weer niet te veel beschermen.

En wat als een kind al problemen heeft op het gebied van de zelfbeheersing?
Zelfbeheersing kun je heel gemakkelijk leren – met behulp van rollenspellen, geheugentraining, oefeningen waarbij het kind hardop tegen zichzelf zegt wat het moet doen. Die strategieën zouden al in het kinderdagverblijf en op de basisschool aangereikt moeten worden. Dat is een belangrijke opdracht, omdat je daarmee de sociaal-economische kloof tussen degenen die in de maatschappij een betere en een slechtere uitgangspositie hebben kleiner kunt maken.

Ieder mens heeft van nature de potentie te veranderen – dat is een boodschap die ook de politiek ter harte zou moeten nemen. Zelfs mensen die als gevolg van genetische factoren minder goed in staat zijn zich te beheersen, slagen er met behulp van eenvoudige oefeningen vaak toch in meer controle over zichzelf te krijgen. Met de juiste aanpak is niemand een hopeloos geval.
Mensen hebben dikwijls goede voornemens, maar ze ook in daden omzetten is vers twee. Hoe moet je dat aanpakken?
Het mislukt vooral vaak doordat het ontbreekt aan een concreet plan. Veel mensen nemen zich bijvoorbeeld voor ‘meer aan sport te gaan doen’. Maar als dat een vaag plan blijft, houdt men het meestal niet lang vol.

De beste methode is simpele ‘als-dan’-regels op te stellen. ‘Als het op dinsdag acht uur is, dan ga ik naar de sportschool.’ Punt. Een heel concreet plan. Een twaalfjarige die huiswerk voor school moet maken, maar eigenlijk liever met zijn smartphone wil spelen, zou zich bijvoorbeeld kunnen voornemen: ‘Als ik met mijn huiswerk bezig ben, zet ik mijn mobieltje uit.’ Als je zulke eenvoudige strategieën vaak oefent, worden ze een automatisme. Net als tandenpoetsen voor het slapengaan – dat is ook geen natuurlijk gedrag, maar toch doen de meeste mensen het.

Bron: eoswetenschap.eu, geraadpleegd op 10 december
http://eoswetenschap.eu/artikel/zel...ng-kun-je-leren

Eigen mening: Velen onder ons zullen de 'marshmallow-test' bij jonge kinderen wel kennen. Hier worden zij uitgedaagd om het snoepje voor hun neus niet op te eten. Wanneer ze dit niet doen, krijgen ze er namelijk een tweede snoepje bij. Zoals in het artikel staat, is dit onderzoek de basis voor een grootschalig onderzoek naar zelfcontrole. Ik vind het goed dat hier een hedendaags onderzoek rond gevoerd is. Hieruit is namelijk gebleken dat je zelfbeheersing bij kinderen nog kan aanleren. Het is aan de opvoeders die met kinderen bezig zijn in de cruciale fasen, zoals kleuter- en lager schooltijd, om hier extra aandacht aan te besteden. Maar ook leerkrachten secundair onderwijs kunnen hierin volgens mij hun steentje bijdragen. Door duidelijke regels op te stellen en beloningen vast te hangen aan handelingen of attitudes, kunnen leerlingen zelfbeheersing stelselmatig beter beheersen. Het blijft voor leerkrachten ten slotte de taak om van iedere leerling een betere burger te maken.

Laatst aangepast door C*nthia.Peeters : 10th December 2015 om 15:11.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2015, 10:34
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Zelfbeheersing kan je leren

Mijn mening loopt parallel met de mening van C*nthia. Persoonlijk heb ik er zelfs nooit over getwijfeld dat zelfbeheersing aangeleerd kan worden. In mijn familie ben ik het oudste kleinkind, waardoor ik vaak als opvoeder aangesteld werd/wordt bij mijn jongere familieleden. Ik vind zelfbeheersing erg belangrijk en train mijn neefjes en nichtjes hier ook in. Het is belangrijk dat mensen zich kunnen beheersen in de maatschappij, anders zou de maatschappij een klucht worden. Net zoals C*nthia aanhaalde, mogen wij onze rol als leerkracht hierbij niet uit het oog verliezen. Wij kunnen de zelfbeheersing van jongeren positief en negatief beïnvloeden. Als we hier geen aandacht aan besteden of er verkeerde aandacht aan besteden, dan zal het eerder negatief beïnvloed worden. Als we er als leerkracht echt bij stilstaan tijdens de les, zullen we de zelfbeheersing bij jongeren positief beïnvloeden. Ik denk wel dat niet iedereen van nature uit de feeling heeft om dit te doen. Daarom lijkt het mij ook aangewezen om hier info-avonden en workshops rond te organiseren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.