actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2015, 07:44
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
BIVV: 'ruim 4 op 5 gewonnen voor verplicht alcoholslot voor veroordeelde chauffeurs'

BIVV: 'ruim 4 op 5 gewonnen voor verplicht alcoholslot voor veroordeelde chauffeurs'

Op basis van tips van weggebruikers concludeert het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) dat burgers erg inzitten met de rol van drugs en alcohol in het verkeer. Een grote meerderheid wil strengere maatregelen.

Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) deed, na tegenvallende cijfers over het aantal verkeersdoden, een oproep om burgers zelf ideeën voor een betere verkeersveiligheid te laten formuleren. Het werd volgens het BIVV een groot succes. Na één week namen al meer dan vijfduizend mensen deel aan de campagne via de website www.sgvv2015.be.

In een persbericht vat BIVV de eerste bevindingen samen.

Opmerkelijk is dat er vooral geijverd wordt voor strengere maatregelen tegen alcohol en drugs in het verkeer.

Zero tolerance

Zo vindt 93 procent van de deelnemers dat er meer controles moeten komen op recent druggebruik in het verkeer. Zesentachtig procent vindt dat een alcoholslot verplicht moet worden voor bestuurders die betrapt zijn op alcoholgebruik in het verkeer. En 64 procent is te vinden voor 'zero tolerance' voor alcohol.

Ook voor vrachtwagens is de Belgische weggebruiker streng. Zo pleit 94 procent voor het verplicht installeren van een automatisch remsysteem in vrachtwagens. Achtenzestig procent vindt dat vrachtwagenchauffeurs eerst moeten stoppen voor fietsers alvorens ze naar rechts afslaan.

Tussen 17 tot 19 november 2015 zal een honderdtal burgers samenzitten met experts om te debatteren over de vijf thema's van de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid: wegcode, pakkans, recidive, technologie en ongevallenanalyse. Wie zich kandidaat wil stellen om mee te debatteren, kan zich nog tot en met 31 oktober inschrijven via de website.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/b...mal-621573.html

Mening: Ik ben ervan overtuigd dat als er nog strengere regels en controles komen op het gebruik van alcohol en drugs in het verkeer, er veel minder mensen dronken of onder invloed zouden rond rijden.

Uit de enquête blijkt dat men een alcoholslot in wagens een goed idee vindt om te controleren of iemand al dan niet gedronken heeft. Zelf zit ik met een aantal vraagtekens bij dit alcoholslot. Zo kan iemand die gedronken heeft een kennis of vriend laten blazen die dat niets hebben gedronken. Doordat een persoon die niet gedronken heeft hier in blaast, zal het alcoholslot niet blokkeren en kan deze dronken persoon toch met zijn wagen de weg op. Het is dan natuurlijk aan die kennis of vriend om te zeggen dat hij/zij dit niet doet maar ik denk dat hier toch nog wel wat valkuilen inzitten.

Ik ben ervan overtuigd dat de zero tolerance een goed idee is. Nu denken mensen vaak dat zij niet over de grens zitten van het toegelaten aantal promille maar vaak zitten ze er dan wel over. Door een nultolerantie in te voeren, gaan de mensen nog meer op hun hoede zijn waardoor er nog minder mensen dronken achter het stuur zullen kruipen.

Ik vind het zeer positief dat men hier aandacht aan besteed. Ik ben benieuwd welke nieuwe maatregelen er hier zullen uit verder komen.

Laatst aangepast door L*tte.Michiels : 30th October 2015 om 07:53.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th October 2015, 08:51
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
4/5 is VOOR alcoholslot bij veroordeelde chauffeurs

Mijn mening loopt parallel aan de mening van L*tte. Alcohol drinken en rijden gaan niet samen en het is jammer om te zien dat niet iedereen dit inziet. Mensen denken al snel dat één glas alcohol geen kwaad kan. Toch vertraagt dit al de reactiesnelheid en zorgt het voor verminderde alertheid op de weg. Dit kan ongevallen veroorzaken. Bij een ongeval betrek je ook vaak een andere wagen (of meerdere andere wagens!). Het is ongehoord dat je iemand anders meesleurt in een ongeval omdat je niet het karakter hebt om de keuze te stellen OF alcohol drinken OF rijden.
Een alcoholslot verplichten bij veroordeelden van dronken rijden vind ik een schitterend idee. Wat L*tte aanhaalde omtrent een vriend dat kan blazen is een terechte opmerking. Het is de verantwoordelijkheid van die vriend om dit niet te doen. Als hij dat wel doet en de chauffeur krijgt een ongeval, dan vind ik dat ook die vriend gestraft moet worden.
Zero tolerance moet hierbij gehanteerd worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.