actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2015, 14:04
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Wat is de makkelijkste manier om te leren? 4 technieken voor het blokken

Wat is de makkelijkste manier om te leren? 4 technieken voor het blokken

Wat is de makkelijkste manier om te leren? De bedenkers van geheugenwebsite en -app Memrise organiseerden samen met onderzoekers van de University College London een wedstrijd om een antwoord op de vraag te bieden. Een combinatie van volgende technieken kan alvast helpen bij het blokken.

Wat is de makkelijkste manier om te leren? Om die vraag te beantwoorden met technieken die helpen feiten snel te onthouden, organiseerden de bedenkers van geheugenwebsite en -app Memrise samen met onderzoekers van de University College London een wedstrijd.

Ed Cooke en Ben Whately werkten voor het experiment samen met geheugenexperts van over de hele wereld. De opdracht voor de proefpersonen bestond erin een lijst van 80 Litouwse woorden zo te leren dat ze zich die een week later nog konden herinneren. Daarvoor moesten de wetenschappers hun technieken aan de proefpersonen opleggen, om uiteindelijk tot de eenvoudigste en efficiëntste manier te komen.

Sommige teams pasten volgens Britse omroep BBC technieken toe die zo goed als verdubbelden wat de proefpersonen zich herinnerden. In plaats van zich te concentreren op één bepaalde techniek, werden veelal combinaties gebruikt: 'En al deze technieken werken voor bijna alles', meent Cooke. 'Behalve voor talen kunnen ze worden toegepast voor geschiedenis, wiskunde of weetjes voor een caféquiz.'

1. Omarm uw onwetendheid

Een techniek die proefpersonen vraagt, zonder voorafgaande training, de betekenis van de Litouwse woorden te raden. 'Ze zullen het de eerste keer altijd mis hebben', zegt David Shanks (UCL) tegen BBC. Maar psychologische studies hebben eerder aangetoond dat de fouten helpen om de woorden achteraf beter te onthouden. 'Het werkt aanzienlijk beter dan als je het woord zou hebben ingestudeerd.' Het aantal woorden dat de groep zich herinnerde, was dubbel zo groot als bij de controlegroep.

Wat is de makkelijkste manier om te leren? 4 technieken voor het blokken
Volgens BBC bouwt de techniek voort op de 'gewenste moeilijkheid' uit de psychologie. Daarbij wordt een opdracht iets moeilijker gemaakt, om de aandacht van de proefpersoon te versterken en te zorgen voor een stevigere basis voor het geheugen.

2. Geheugengolven

Niemand heeft baat bij het verspillen van tijd aan te veel studeren. Bij de wedstrijd werden verschillende algoritmen ontwikkeld om uit te maken hoe sterk iemands geheugen voor bepaalde woorden is. Wanneer je een woord weer gaat vergeten, is het tijd om het geheugen op te frissen. De app Memrise heeft volgens BBC zo'n functie, maar je kan ook intuïtief het leerproces timen. Zo kan je langere periodes tussenlaten voordat je gaat herhalen en leren van je fouten.

Korte pauzes ter ontspanning om tegelijk de informatie te laten bezinken, kunnen ook een positief effect hebben om bijvoorbeeld vermoeidheid tegen te gaan.

3. Het studiebuffet

Een bekende methode is het indelen van het studiemateriaal in thema's en die dan elk apart te gaan leren. Een deelnemend team merkte echter, dat gewoon meteen doorheen alle 80 woorden gaan doeltreffender was.

Geheugenkampioenen die een hoop kaarten uit het hoofd leren, gebruiken een gelijkaardige techniek: snel doorheen de hele stapel roteren in plaats van blokje per blokje. Zo vertelt Whately tegen BBC.

Research suggereert volgens de nieuwssite ook, dat het belangrijk is, te zorgen voor variatie tijdens het studeren. Het is beter om kleine periodes aan een waaier van onderwerpen en vaardigheden te besteden dan te focussen op een enkel thema, klinkt het.

4. Vertellen

Eender welke vorm van verhaling is goed om het geheugen weer op gang te brengen. Sommige kandidaten vroegen luidens BBC de proefpersonen een verhaal te maken met de woorden die ze leerden. Een ander team trachtte woorden te linken aan voorwerpen in een kamer.

Bij die laatste techniek, 'geheugenpaleis', kon bijvoorbeeld een foto van een woonkamer getoond worden met het Litouwse woord 'lova' of bed. Daarbij konden de proefpersonen zich hun geliefde (het Engelse 'lover') voorstellen op de ligstoel. Op die manier kunnen woorden eenvoudiger terug worden opgeroepen.

Wat is de makkelijkste manier om te leren? 4 technieken voor het blokken
Volgens de Britse omroep was dat trouwens de techniek waarmee de jezuïet Matteo Ricci Chinees leerde tot op een uitstekend niveau en waarmee Cooke 2.265 binaire cijfers in minder dan 30 minuten memoriseerde.
Verveling en afleiding.

Uiteindelijk blijkt de echte uitdaging, ondanks alle technieken, het overbruggen van zaken als verveling - zo viel een proefpersoon in slaap tijdens het uurtje woorden memoriseren - en afleiding - televisie of het zonnige park zijn nooit veraf. Een project dat de wedstrijd niet haalde, introduceerde wel een veelbelovende strategie die zich leek te verzoenen met genoemde struikelblokken, aldus Shanks tegen BBC. 'Ze werkten aan een videogame waarbij ruimteschepen uit de lucht geschoten moesten worden. En totaal willekeurig droegen die raketten Litouwse en Engelse woorden op zich. Een briljant idee.'


Bron: http://www.knack.be/nieuws/wetensch...mal-567981.html (geraadpleegd op 2015/05/17)

Mening:
Het zijn nog maar twee weken en de examens beginnen weer. Rond deze periode verschijnen er heel veel artikels over het studeren. “Hoe kan je het beste studeren?” Op welke manier moet je het beste pauze nemen?” “Slaap is zeer belangrijk tijdens de examenperiode.” … Dit artikel gaat over de vier makkelijkste technieken om te studeren.
Volgens het artikel is het beste om de vier besproken technieken (omarm uw onwetendheid, geheugengolven, het studiebuffet, vertellen) te combineren. Ik vind het zeer merkwaardig dat er elk jaar nog zo’n artikels verschijnen. Vandaag de dag wordt sterk duidelijk gemaakt dat iedereen zijn eigen leertechniek heeft. Ik leer het beste alleen en hard op. Een vriendin van mij leert liever in groep en kan absoluut niet hard op leren. Zij moet alles enkele keren opschrijven. Er bestaan dus volgens mij geen beste leertechnieken. De beste leertechniek is persoonsgebonden. Het is alleen belangrijk dat je als persoon weet wat uw beste leertechniek is om te studeren.
Enkele tips die ik uit het artikel haal zijn: neem korte pauzes, verdeel uw studiemateriaal in thema’s en werk geconcentreerd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2015, 18:47
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ik ben het helemaal eens met E*len. De leertechniek is inderdaad persoonsgebonden. Ikzelf leer het beste als er iemand thuis is ongeacht waar die persoon is. Ik schrijf ook alles op en bij het herhalen giet ik alles in een schema/ mindmap en vertel ik de leerstof tegen mezelf. Naarmate de leerstof of het vak varieert mijn leertechniek. Soms studeer ik met muziek en soms niet. De muziek gaat uit bij moeilijkere onderdelen.
Vorig jaar had ik moeite met studeren, ik heb dan een andere studietechniek aangenomen en nu lukt het veel beter. Vroeger maakte ik geen mindmaps en nu wel. Ik ben ervan overtuigd dat ook je studietechniek regelmatig veranderd. Daarom vind ik het niet slecht dat er regelmatig artikels verschijnen over verschillende technieken. Zo kan je ook iets anders uitproberen of tips meenemen tijdens het studeren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2015, 20:29
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Ik snap dat Ellen zegt dat leertechnieken heel persoonsgebonden zijn en dat klopt ook. Het doel van het artikel is daarom een beetje verkeerd in mijn ogen. Ik denk dat we artikels zoals deze beter op kunnen vatten als: "mogelijke manieren om te leren" dan als "dé beste manieren om te leren". Uit persoonlijke ervaring weet ik dat dé ideale studiemethode vinden niet altijd zo vanzelfsprekend is. Persoonlijk weet ik nog altijd niet wat de allerbeste manier is en dan is het eigenlijk net wel interessant om zulke artikels te lezen, maar zoals ik al gezegd heb, hadden ze het dan beter anders verwoord.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2015, 22:07
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
Net als L*en en E*len denk ik dat deze methodieken ook niet geheel universeel geldend zijn. Ik vind het trouwens ook opvallend dat het onderzoek zo fel de nadruk legt op louter het geheugen, terwijl wij -althans in onze opleiding- vaak de nadruk leggen op inzicht en verbanden leggen.

Ik zou akkoord willen gaan met dat artikelen als deze wel eens voordelig kunnen zijn om door te nemen maar ik vind dat deze zich vaak op jaarlijkse basis simpelweg herhalen. Zoals E*len aanhaalt, het is een periode die smeekt om artikelen, innovatie is geen vereiste.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.