actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2015, 05:41
Esther.V*nLaer Esther.V*nLaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Tielen
Posts: 25
Eén op acht basisscholen heeft geen turnleerkracht

Twaalf procent van alle lagere scholen heeft geen leraar Lichamelijke Opvoeding (LO). In Limburg is dat zelfs één op de vijf, zo staat maandag in de kranten van Mediahuis. In die gevallen moeten de juf of de meester de leerlingen zelf maar LO geven.

De cijfers werden meegedeeld door minister van Onderwijs Hilde Crevits aan sp.a-parlementslid Steve Vandenberghe. Het probleem doet zich vooral voor in het gemeenschapsonderwijs, met bijna 30 procent van de scholen zonder LO-leerkracht. "Dit is niet alleen belastend voor de klasleerkrachten, maar ook slecht voor de kwaliteit van de LO-lessen", aldus Vandenberghe in de krant. Die mening wordt gedeeld door de stichting Vlaamse schoolsport en door de Bond voor Lichamelijke Opvoeding.

De situatie is vooral de afgelopen vijf jaar sterk achteruit gegaan. Maar minister Crevits houdt vast aan het feit dat iedereen met een pedagogisch diploma verondersteld wordt alle vakken te kunnen geven. Crevits wil de keuze die de scholen maken, niet beperken.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/e...racht-b75bd32c/
Eén op acht basisscholen heeft geen turnleerkracht. (2015, 11 23). De Morgen.

Eigen mening:
In tijden van crisis is het begrijpelijk dat scholen willen besparen. Ik vind echter dat de tijden van crisis al allang voorbij zijn. Een economie kan toch niet eeuwig blijven groeien? Ik denk echter dat besparingen die de kwaliteit van ons onderwijs in het gedrang brengen zo veel mogelijk vermeden zouden moeten worden. Als een samenleving zijn eigen comfort boven de toekomst van zijn kinderen stelt bereikt men naar mijn mening toch een zielig dieptepunt. Enkele jaren gelden hebben we in het middelbaar een debat georganiseerd die het overschot aan LO leerkrachten als thema had. Als ik dan nu dit artikel lees vraag ik mij af of het geen door de scholen gewild overschot is. Als niet zo sportieve persoon begrijp ik de onderschatte waarde van een goede begeleiding in het vak misschien minder goed. Dit neemt echter niet weg dat indien men nadenkt goede argumenten om een goede sportbegeleiding in te richten in het lager onderwijs talrijker blijken dan op het eerst gedacht. Ik vrees ook dat dit wel eens een negatief effect zou kunnen creëren bij de leerlingen die zoals ik niet zo van sport houden. Wie neemt er de lessen LO nu nog serieus als de school zelfs de moeite niet wil doen om er een gediplomeerde leerkracht voor aan te nemen? Samengevat vind ik het geen goede zaak dat de leerlingen in de betrokken scholen geen gepaste begeleiding in de lessen LO krijgen ondanks dat er genoeg leerkrachten zouden zijn.

Laatst aangepast door Esther.V*nLaer : 23rd November 2015 om 05:56.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2015, 10:55
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
Meer aan de hand.

Ik ga akkoord met de mening van Esther maar toch denk ik dat er meer aan de hand is. Er zou inderdaad een overschot aan LO-leerkrachten zijn en dan zijn deze cijfers zeer betreurend. Ik denk echter dat het niet enkel gaat om scholen die geen LO-leerkrachten willen aannemen. Er kunnen ook financiële redenen aan de basis liggen van dit probleem en dat zorgt ervoor dat je meteen met een andere bril naar de situatie kijkt. Misschien spelen organisatorische factoren bij bepaalde scholen ook een rol en neemt de 'gewone' leerkracht daarom ook deze taak op zich. Ik kan me namelijk niet inbeelden dat elke leerkracht lager onderwijs (letterlijk) staat te springen om elke week een lesje basketbal uit te werken. Daarom besluit ik dat men over bepaalde onderwerpen nogal kort door de bocht gaat en de situatie vergeet te bekijken vanuit verschillende invalshoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.