actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2015, 06:12
Lindsay.C*eymans Lindsay.C*eymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 25
Een op de vijf studenten loopt risico op depressie

Een op de vijf studenten loopt risico op depressie

Psychische klachten zijn een wijdverspreid probleem onder studenten. Want een vijfde van de jongeren die aan een universiteit of een hogeschool les volgen, loopt risico op een depressie. Bij de totale bevolking is dat maar dertien procent. Dat blijkt uit een studie van de KU Leuven waarover de kranten van Mediahuis berichten.

Een op de zeven kampt daadwerkelijk met psychologische stoornissen. Een op de twintig studenten denkt soms aan zelfdoding, zo blijkt nog uit het onderzoek dat professor Ronny Bruffaerts sinds het academiejaar 2012-2013 bij duizenden studenten uitvoerde.

De moeilijkheden hebben vaak te maken met de plotse overstap van het middelbaar naar het hoger onderwijs. "Er komen een heleboel uitdagingen op hen af: ze voelen de druk om te presteren, de vertrouwde structuur van het middelbaar valt weg, ze moeten een sociaal netwerk uitbouwen en leren studeren", aldus Bruffaerts.

Om het probleem aan te pakken, heeft de KU Leuven "MindMates" in het leven geroepen. Het project moet studenten onder meer aanzetten om te waken over elkaars mentale gezondheid.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/wetenschap/e...essie-bfda45a2/

Eigen mening:
In het artikel vind ik dat er zeer hoge cijfers staan voor de kans op een depressie. Alleen al het feit dat één op vijf van de studenten het risico loopt, is al alarmerend hoog. Dan moeten we ons nog realiseren dat één op de zeven daadwerkelijk psychologische problemen heeft. Naast dit feit wordt er ook nog gesproken over zelfdoding. Deze cijfers liggen dan wel lager dan de psychologische problemen, maar toch zijn ook deze veel te hoog. Dit kan niet onopgemerkt blijven. Het is zeer belangrijk dat studenten een hart onder de riem wordt gestoken en hulp krijgen. Daarom vind ik het project "MindMates" zeker al een goede start. Toch moet er naar mijn mening meer gebeuren. Enkel de "MindMates" lijkt me niet genoeg. Zo kan het ook interessant zijn om grootschalige acties op poten te zetten. Hierbij kan het belang van een gezonde geest in een gezond lichaam terug in de verf worden gezet. De studenten moeten zich van dit ernstig probleem beter bewust zijn. Het gaat tenslotte niet alleen om zichzelf nu, maar ook om zichzelf in de toekomst. Het lijkt me dan ook zeer sterk dat studenten die momenteel lijden aan psychologische problemen, hier later gevolgen van zullen ondervinden of misschien opnieuw dit soort problemen ondervinden op hun werk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2015, 11:23
b*itt.g b*itt.g is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Noorderwijk
Posts: 94
Het is aannemelijk dat zo'n groot percentage studenten aan een depressie lijdt. Ouders en kinderen leggen vaak de lat te hoog en beginnen aan studies die ze eigenlijk niet aankunnen en te zwaar zijn. Als studenten de ene richting niet afkunnen, proberen ze een andere richting. Maar als die richting weer niet verloopt zoals gedacht, beginnen ze aan zichzelf te twijfelen. Studenten gaan op kot, missen de goede zorgen van hun ouders en laten hun meeslepen in het nachtelijke studentenleven (wat veel studenten eigenlijk ook niet aankunnen).
En wat gebeurt er dan? Studenten beginnen te grijpen naar medicijnen, ze denken hun problemen op te lossen met medicijnen. Maar dit lukt natuurlijk ook niet. Een oplossing naar mijn mening zijn ingangsexamens voor elke studierichting. Zo kan men direct kijken of een student een bepaalde richting aankan of niet en kunnen zulke problemen vermeden worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd October 2015, 14:44
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ik schrik niet van de hoge cijfers. Het is te begrijpen dat veel studenten bezwijken onder de stress en de druk die gepaard gaan met hogere studies. We leven eenmaal in een prestatiegerichte maatschappij en dit uit zich volgens mij heel sterk binnen scholen. Je moet als student hoge cijfers halen, een leuk sociaal leven hebben, een bepaalde sport doen en noem maar op. De druk ligt hoog. Als je dan nog je eigen weg moet zoeken in de samenleving maar ook in je studies vraagt dat veel energie. Als je geluk hebt maak je ineens de 'juiste' keuze en kom je in een richting terecht die je ook echt blijkt te liggen. Maar het kan ook anders. Een groot deel van de studenten moet zich heroriënteren voordat zij een goede richting hebben gevonden.
Zelf heb ik ook moeilijkheden ondervonden tijdens de overgang van het middelbaar naar het hoger onderwijs. Plotseling sta je er 'alleen' voor en moet je zelf het heft in eigen handen nemen. Die verantwoordelijkheid schrikte mij enorm af. Hierbij komt dan nog eens de druk om te presenten en dan kom je tot het bekende fenomeen: STRESS.
Het is daarom volgens mij belangrijk om alert te zijn voor signalen die kunnen leiden tot een depressie. Zo kunnen ook hogescholen en universiteiten hier tijdig op inspelen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd October 2015, 14:52
m*nique m*nique is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2015
Locatie: Lille
Posts: 63
De druk is te hoog!
Veel studenten hebben capaciteiten genoeg maar bezwijken onder de druk en gaan dan op zoek naar een andere richting in de hoop dat de druk daar minder hoog is...
Dé problemen van deze tijd:
-er zijn studenten genoeg
-alles moet steeds sneller en beter
Men hoeft geen numerus clausus in te voeren want ook al heb je de nodige capaciteiten, als je de druk niet aankunt...
En zo gaat er helaas enorm veel talent verloren!
Ik begrijp heel goed dat veel jonge mensen naar drank en drugs grijpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.