actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th September 2015, 02:08
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Student biedt hulp aan huis

Student biedt hulp aan huis


Leerkrachten in spe helpen kansarme kinderen en hun ouders thuis. ‘Ook met de belastingbrief als het moet.’ Als het huiswerk af is, worden ze al snel maatschappelijk werker. ‘Het is soms zwaar, maar de dankbaarheid is groot.’



‘Ik kwam als in een film terecht. Nu weet ik wat er zich echt afspeelt achter de gevels van de stad.’ De getuigenis is veelzeggend. ‘De confrontatie met de kansarmoede in de gezinnen is voor studenten die uit heel andere milieus komen vaak een shock’, zegt Evelien Goethals van de Arteveldehogeschool in Gent. Dat is een van de hogescholen die studenten uit de lerarenopleiding voor hun stage uitstuurt naar kwetsbare gezinnen om er de kinderen thuis te helpen.

Dergelijke sociale inzet wordt de norm. De Vlaamse hogescholen engageren zich ertoe maatschappelijk engagement op te nemen in de lerarenopleiding. De minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V), en de hogescholen hebben daarover gisteren een tekst ondertekend.

Het kan allerlei vormen aannemen. Tutors, buddy’s, zomerkampen, sportactiviteiten. Sommige hogescholen beginnen ermee, andere waren er al mee bezig.

De Arteveldehogeschool stuurt al langer zijn laatstejaars uit. De bachelors secundair kunnen voor hun ‘doelgroepenstage’ kiezen om anderstaligen in kwetsbare gezinnen thuis te begeleiden als tutor.

Aline Verhoeve uit Moen ging voor deze optie. ‘Ik kwam bij een Turks gezin in Gent terecht’, vertelt de intussen afgestudeerde bachelor Frans-Nederlands. ‘Ik hielp er een kind dat in het eerste leerjaar zat en twee meisjes in het eerste en tweede middelbaar.’

Als je bij mensen thuis binnenstapt, doet dat eerst wat vreemd aan, getuigt Aline. ‘Maar ik was goed voorbereid, ook door de vzw die de aanvraag gedaan had.’


Alleen rust op de trap

Het begon allemaal wat moeizaam. De moeder sprak geen Nederlands, de vader een beetje. ‘Ze lieten de kinderen wat aan hun lot over omdat ze niets begrepen van het schoolgebeuren. Ik ben nog meegegaan naar het oudercontact, mét een tolk.’

Uiteindelijk boekte Aline toch wat succes. ‘Met taalspelletjes, liedjes en een mengeling van Nederlandse en Turkse boekjes. Op het einde vertelden de kinderen hun ouders wat ze deden op school.’

In Antwerpen liep een pilootproject aan de Karel de Grote-hogeschool in samenwerking met het instituut Maris Stella. Tien studenten ondersteunden leerlingen die uit de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers kwamen bij hun overstap naar een ‘gewone’ klas. De studenten gingen eenmaal per week op huisbezoek. Ze kwamen terecht bij grote gezinnen, die vaak klein behuisd zijn. ‘Een student moest op de trap zitten met het kind. Alleen daar was het rustig.’ vertelt coach Sabine Van Steenbergen.

Het begint met huiswerkbegeleiding maar het wordt snel meer. Om ouders die vaak weinig of geen Nederlands spreken bij het schoolwerk van hun kinderen te betrekken leggen ze – met handen en voeten – uit wat er in agenda en rapporten staat. ‘Ooit kreeg de student de vraag de belastingbrief te helpen invullen.’

De begeleiding bleef niet zonder resultaat. ‘Acht van de tien haalden een A-attest’, zegt een trotse Van Steenbergen. Het project krijgt dit jaar een vervolg met 15 leerlingen en studenten.


Thee en koekjes

Zowel in Gent als Antwerpen groeide er een band tussen tutors en gezin. Sommige studenten bleven ook na het project over de vloer komen. Hoewel het soms zwaar was, maakte de dankbaarheid die ze ervaren veel goed, getuigen de studenten. Net als de gastvrijheid: er stonden steevast thee en koekjes klaar.

‘De kwetsbare leerling en zijn gezin komen er sterker uit maar de studenten ook’, vindt Evelien Goethals. ‘Hun blik wordt verruimd, ze staan met meer begrip voor de klas.’

Zo ziet Aline Verhoeve het ook. ‘Ik zal nu meer oog hebben voor de thuissituatie als een leerling het wat moeilijker heeft.’


DS, 10-09-2015 (Tom Ysebaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.