actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2011, 19:45
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Snelheidsbeperking voor fietsers op Golden Gate Bridge

Artikel:
Verenigingen in San Francisco (Californië) protesteren tegen plannen om fietsers op de Golden Gate-brug een snelheidsbeperking op te leggen. De autoriteiten willen het aantal ongevallen met fietsers terugdringen.

Duizenden pendelaars en toeristen fietsen dagelijks over de Golden Gate-brug. Dat leidt al eens tot botsingen. Tussen 2000 en 2009 waren er 164 ongelukken met fietsers, en bij 39 procent zou snelheid een rol gespeeld hebben. Ter vergelijking: in dezelfde periode waren er 235 ongevallen met auto's op de brug.

Om het aantal ongevallen terug te dringen, stellen de verantwoordelijken voor de brug nu voor om de maximumsnelheid voor fietsers te beperken tot 10 miles per uur (16 km/u) op de brug zelf en 5 miles per uur (8 km/u) in de buurt van de stalen pylonen. Bij overtreding zou een boete van 100 dollar (68 euro) worden opgelegd. Nu geldt er nog geen maxiumumsnelheid. Sommige fietsers razen dan ook aan snelheden van 20 miles per uur (32 km/u) over de brug. Dit plan is vorige week voorgesteld, maar lokte heel wat protest uit. Binnenkort zal er een stemming komen, zodat het volk inspraak heeft.

San Francisco is al langer een centrum van fietsactivisme. Volgens fietsverenigingen bestraft men op die manier de mensen die weten hoe ze met hun fiets rijden. Ze wijzen met een beschuldigende vinger naar de talloze toeristen die op huurfietsen naar de brug komen en zich vergapen aan het uitzicht. Daardoor letten ze vaak niet op en veroorzaken ze ongelukken. Voor fietsers is het ook niet evident om hun snelheid te controleren, omdat niet alle fietsen zijn uitgerust met een snelheidsmeter.


Bron:
De Standaard 25/04/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110424_093


Eigen mening:
Ik vind deze snelheidsbeperking vrij belachelijk! Ik kan me niet voorstellen dat veel van deze ongevallen te wijten zijn aan een te hoge snelheid. Ik denk trouwens dat de schuld grotendeels licht bij degene die te traag fietsen. Mensen die traag fietsen moeten eens leren uiterst rechts van de rijbaan te fietsen zodat de snelle fietsers vlot kunnen voorbijsteken. Heel dikwijls moeten de snelle fietsers uitwijken voor deze trage fietsers (ookal gebruiken ze hun fietsbel). Ik vind de snelheidsbeperking van 8 km/u ook zeer onrealistisch. Dat is geen fietstempo, maar een wandeltempo. Met deze snelheid gaan er volgens mij nog veel meer ongevallen gebeuren. Dit is gewoon te traag voor eender welke fietser.
Het is inderdaad ook zo dat niet iedere fietser een snelheidsmeter op zijn fiets heeft staan. Iedereen een snelheidsmeter verplichten vind ik ook geen optie. Een snelheidsmeter brengt nogal eens technische problemen met zich mee en valt in sommige zones gewoon uit. Ze kunnen hun snelheid dus niet altijd raadplegen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2011, 08:58
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Ik vind deze regel ook nogal redelijk belachelijk. Het kan goed zijn dat er tal van kleine ongevallen gebeuren in verband met fietsers die wat te hard rijden op de brug. Maar hoe gaan ze dan trouwens deze overtreding controleren? Men kan toch niet met het blote oog gaan zeggen of er iemand al dan niet te hard reed. En het is toch ook niet zo dat enkel op de Golden Gate Bridge mensen worden aangereden door een fiets? Fietsers die tegen 32 km/u over de brug razen vind ik nu ook wel iets te snel en overdreven maar 20 km/u is toch een rustig tempo? Waarom dit nog meer naar beneden halen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.