actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th February 2013, 09:04
l*sa123 l*sa123 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Arendonk
Posts: 69
Overbezorgde mama = meer kans op depressieve tiener.

Overbezorgde mama = meer kans op depressieve tiener

Kinderen met extreem controlerende ouders lopen meer risico op een depressie, zo blijkt uit een nieuwe studie. Overbeschermende ouders raken te veel betrokken in het leven van hun kinderen, wat hun vermogen om om te gaan met anderen aantast. Uiteraard is een zekere betrokkenheid wel goed, want dat helpt de kinderen ontwikkelen, maar te veel is schadelijk.
De bevindingen suggereren ook dat kinderen van controlerende ouders zich minder competent voelen en denken dat ze niet in staat zijn om hun eigen leven te regelen. Terwijl de ouders denken dat ze hun kind steun geven, is dus eigenlijk het omgekeerde waar.

Depressie
Tot die conclusie kwamen wetenschappers van de University of Mary Washington na een onderzoek bij 297 studenten tussen 18 en 23 jaar.

In een online enquête werden zij gevraagd om het ouderlijk gedrag van hun mama te beschrijven én zichzelf te beoordelen op autonomie, competentie en hoe ze kunnen omgaan met andere mensen. Ze moesten ook aangeven hoe tevreden ze waren met hun leven, of ze angstig waren en of ze al dan niet last hadden van depressieve symptomen

Bron
http://www.hln.be/hln/nl/38/Kindere...ve-tiener.dhtml

Eigen mening
Ik denk dat dit onderzoek niet echt relevant is. Het is gedaan bij studenten tussen 18 en 23 jaar. Zouden we op die leeftijd al niet redelijk zelfstandig moeten zijn?
Een ouder is steeds bezorgd, dat weten we allemaal, maar naarmate het kind ouder wordt neemt dit normaal gezien toch automatisch een beetje af?
Een onderzoek bij jongeren tussen 13 en 16 jaar zou een beter beeld geven volgens mij. Op die leeftijd puberen de jongeren en is een oogje in het zeil houden zeker noodzakelijk.
Voelt niet elke student zich soms te geviseerd door zijn ouders? Wil dit dan meteen zeggen dat er aanleiding is tot depressie?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th March 2013, 18:27
Lien Wijnants Lien Wijnants is offline
Lien Wijnants
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Minderhout
Posts: 25
Ik vind dit onderzoek zeker niet irrelevant. Ik vind het juist interessant. Ik denk dat het niet vanzelfsprekend is dat ouders hun kinderen loslaten. Sommige ouders hebben het daar echt moeilijk mee! Mijn eigen moeder belt mij ook iedere dag om te vragen hoe het is en ik ben toch ook geen zestien jaar meer? Mijn moeder is gedurende heel mijn jonge leven al overbezorgd geweest en ik ben er zeker van dat er nog heel veel ouders rondlopen op deze wereld die hetzelfde probleem hebben. Ik heb zelf ook al een depressie gehad en met het lezen van dit artikel besef ik nu ook meer het verband tussen de overbezorgdheid van mijn moeder en mijn depressie. Ik wist echt niet dat het zulk een verregaande problemen zou opleveren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.