actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2013, 22:52
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Waarom een dutje?

Zes goede redenen om een dutje te doen

Slapen is essentieel voor een goede gezondheid, maar wist u dat dutjes er zo hun eigen voordelen op nahouden? Amper twintig minuutjes de ogen sluiten overdag maakt een wereld van verschil. Hier zijn zes goede redenen om wat vaker een dutje te doen.
Dutjes zijn goed voor:

1. Alertheid
Hoewel we ons de eerste seconden na een dutje doorgaans groggy voelen, zorgt het er wel voor dat we een stuk alerter zijn. Onderzoeken van NASA en Harvard tonen namelijk aan dat 20 tot 40 minuten rust tussen het werken door bevorderlijk is voor de alertheid.

2. Geheugen
Hersenscans hebben aangetoond dat mensen die dutjes doen een hogere hersenactiviteit hebben dan mensen die dat niet doen. REM-slaap wordt gekoppeld aan onze cognitieve processen, dus om echte voordelen te hebben, moet de rust wel wat langer duren. Wie ergens een uurtje kan missen zal zien dat de mentale vermoeidheid verdwenen is na een stevig dutje.

3. Creativiteit
Ooit al wakker geworden met een eureka-gevoel? Je ogen openen en weten wat het antwoord is op een aanslepend probleem? Onderzoekers hebben zich toegespitst op het ontdekken waarom de lamp gaat branden na een dutje. Ze zagen een boost in de activiteit van de rechter hersenhelft, die gekoppeld is aan onze creativiteit.
4. Productiviteit
Experten zijn het erover eens: dutten is in feite het tegenovergestelde van luiheid op de werkvloer. Een siesta zal de productiviteit alleen maar bevorderen, zeker voor oververmoeide werknemers (en laat ons eerlijk zijn, dat zijn we vandaag de dag toch bijna allemaal). Slaaponderzoekers plaatsen een powernap zelfs boven een tas koffie na de middag.

5. Gemoed
Denk even terug aan de laatste keer dat je bij een peuter was die geen middagdutje had gedaan. Niet bepaald aangenaam, hé? Slaperigheid en de bijhorende chagrijnigheid voelen nooit aangenaam, ook niet als volwassene. Een kort dutje is dan ook de ideale oppepper.

6. Stressbestendigheid
De luxe van even te ontsnappen naar dromenland is perfect om stress te verlichten. Tien minuutjes je ogen sluiten is voldoende en je hoeft absoluut niet in slaap te vallen om er voordeel uit de halen. Geen stress! De rust op zich werkt even relaxerend.

Het Laatste Nieuws 13/03/2013 om 15u34

Mening

Toen ik de titel las, was ik meteen aangetrokken tot het artikel. Ik doe bijna nooit een dutje, ik slaap gewoon ’s nachts. Misschien moet ik ook eens proberen om zo nu en dan een dutje te doen, want volgens dit artikel heeft het wel enkele voordelen. Twintig minuten zijn al voldoende om een verschil te maken. Het eerste verschil dat we kunnen merken is dat we alerter worden. Dit komt zeer goed van pas wanneer we met de auto moeten rijden of les moeten volgen. Een dutje heeft ook een effect op ons geheugen. Volgens het artikel hebben hersenscans aangetoond dat mensen die dutjes doen een hogere hersenactiviteit hebben dan mensen die geen dutjes doen. Dit is leuk meegenomen, tijdens de springuren een dutje doen zal zeker zijn effect hebben. Na een dutje zijn we ook creatiever. Altijd handig bij een groepswerk. Dit wist iedereen al wel denk ik. Ik ben er zeker van dat iedereen al eens gaan slapen is en tijdens het slapen op geniale ideeën komt voor een bepaalde taak of opdracht. Een vierde reden is dat dutjes onze productiviteit doen toenemen. Een beetje moe op het werk? Geen probleem, een dutje en het is over. Uiteraard moeten we er dan wel rekening mee houden of dit in de desbetreffende situatie wel een goed idee is. Bij sommige jobs is dit minder aangewezen dan bij andere jobs. Het zou ook voordelig zijn voor ons gemoed. We worden er vrolijker van. Dit is zowel aangenaam voor ons als voor onze medemens. Ook voor een job als leerkracht is het zeker aangewezen om met een goed humeur voor de klas te staan. De laatste reden is dat we dan meer stressbestendig zijn. Dit zou van pas kunnen komen voor een presentatie of voor een stageles. Ik denk dat ik toch maar eens ga proberen om zo nu en dan een dutje te doen. Wie klopt dit allemaal. Die voordelen wil ik er zeker uithalen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th March 2013, 11:23
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Ik ben er zeker van overtuigd dat een rustmoment of een dutje inlassen in de dag voor verschil kan zorgen. Maar ook is het wel zo dat de mens in dezer tijd geen tijd meer vind voor een dutje te doen. Een mens is alsmaar bezig met van hier naar daar te lopen en zelden nog tijd voor zichzelf heeft. Hoewel men dit probleem vaak op de maatschappij steekt, denk ik dat het ook de mens zelf is. Het is ook zo dat als je vermoeid bent je nooit aan 100% je werk kan verrichten, stel dat je even een dutje doet en de batterijen weer vol zijn, kan je misschien zelfs dubbel werk verrichten, waardoor het rusten geen verloren tijd is, maar eerder gewonnen tijd. Zelf ben ik vaak nog te gehaast, ik ga van hier naar daar hollen, maar om 20u sluit ik mijn dag en zal ik nog weinig actief zijn. Ik denk dat je gewoon een evenwicht moet zoeken in je dag tussen het actieve en het rustige.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th March 2013, 11:53
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Af en toe eens een dutje doen kan wonderen verrichten. Meestal zeggen de mensen dat dit niet kan omdat er nog zoveel moet gebeuren maar met de gevolgen zoals vermoeidheid, ziek worden, ... moeten we ook rekening houden. Ik heb zelf al gemerkt als ik super moe ben en als je geen fut meer hebt in je lichaam dat je niet goed kan functioneren. Door 20 minuten even een dutje te doen, ben ik volledig opgeladen en kan ik er terug tegenaan. Als je zeer moe bent en je blijft heel de dag bezig en je neemt geen rust, dan zal je alertheid heel laag zijn. Als je dan bijvoorbeeld naar een les gaat, dan neem je hier niets van op. Je zit in de les, maar uiteindelijk ben je alleen maar bezig met je ogen open te houden en neem je niets van de les op. Dit heeft ook geen nut. Door even een dutje te doen, kan je er terug volledig voor gaan en voel je jezelf ook veel beter. In deze maatschappij is er inderdaad zeer weinig tijd om nog een dutje te doen, maar meer mensen zouden dit moeten doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.